Sähköautojen lataus ja erityisesti pikalataus toimii käytännössä vaihtelevalla teholla. Laturi ja auton järjestelmä joutuvat ensin kommunikoimaan keskenään, ennen kuin lataus täydellä teholla voi käynnistyä. Sen jälkeen lataustehoa säädellään akun eliniän optimoimiseksi. Tämä näyttää olevan turhaa.
Kalifornian yliopiston tutkijat ovat tutkineet latausta ohjaavia algoritmeja. Siinä missä nykyinen pikalataus täyttää akuston 90-prosenttisesti puolessa tunnissa, ohjausta säätämällä voidaan päästä samaan varaustilaan 10 minuutissa.
New Scientist -lehdessä kerrotaan, että tavallinen latausprotokolla käynnistyy yleensä alhaisella teholla ja kiihtyy, mutta alkaa sitten laskea tehoa uudelleen 60 tai 70 prosentin akun latauksella välttääkseen akun tarpeettoman rasituksen. Jos latausalgoritmeja optimoidaan, saadaan akustoa ladattua suuremmalla teholla pidemmän aikaa.
Käyttäen tietokonemalleja ja tarkistamalla todellisten akkujen tulokset tutkimusryhmä kehitti uuden latausprotokollan, joka voi ladata tavallisen sähköajoneuvon akun nollasta 90 prosenttiin 10 minuutissa. Samalla se pitää akun kunnossa, eikä siis lyhennä sen elinikää.
Innovaatio on monella tapaa mullistava. Ennen kaikkea se nopeuttaa ilmeisesti kaikkien litiumioniakustojen lataamista. Kaikkien litiumakkujen peruskemia on sama. Valmistajien täytyy toki optimoida uusi protokolla juuri oman akuston kannalta.
Lisäksi hyöty on saavutettavissa ilman lisäkustannuksia. Auton latausohjelmiston päivitys todennäköisesti riittää. Tutkijat korostavat, että uusi latausprotokolla ei ole tärkein tekijä, joka mahdollistaa nykyistä nopeamman sähköautojen lataamisen. Se edellyttää todennäköisesti uutta akkukemiaa ja yhä nopeampia latausasemia.
Kuva: AdobeStock