Valokuituun investoidaan nyt satoja miljoonia euroja vuodessa. Valokuitusen toimitusjohtaja Heikki Kaunisto arvioi tänään jopa, että markkinat ovat kuumentumassa. Lisävauhtia haetaan kumoamalla kuituun liittyviä myyttejä ja esittelemällä niiden etuja muihin laajakaistatekniikoihin verrattuna.
Valokuitunen selvitytti lokakuussa 2022 teetetyssä tutkimuksessa suomalaisten ajatuksia eri verkkoyhteyksistä, ympäristöasioista ja netinkäytöstä. Tutkimuksen mukaan suomalaiset arvostavat kodin hyvää internetyhteyttä. Sitä mieltä on lähes kaikki tutkimukseen vastanneet (97 %) ja erittäin tärkeänä sitä pitää 71 prosenttia suomalaisista. Eri yhteyksien paremmuutta arvioitaessa noin kaksi viidestä (37 prosenttia) arvioi valokuidun olevan paras internet-ratkaisu.
Kauniston mukaan kuidun houkuttelevuus alkoi kasvaa korona-aikana, kun etätyö asetti uusia vaatimuksia laajakaistayhteyksille. - Ns. heavyuserit käyttävät jo jopa teratavun verran dataa kuukaudessa, Kaunisto kertoi tänään yhtiön aamiaistapaamisessa.
Teratavu on todella paljon, tuhat gigatavua. Kun teräväpiirtoisen kahden tunnin Netflix-leffan striimaaminen kuluttaa dataa kuusi gigatavua, teratavu kuukaudessa tarkoittaa viittä leffaa päivässä. Ei siinä paljon muuta ehdi tekemään.
Valokuituliittyminen määrä kasvaa nyt vauhdilla, mihin vaikuttaa liittymän vakaa laatua ja yhteyden symmetrisyys. Aalto-yliopiston professori Jukka Manne muistutti aamiaistapaamisessa, että mobiiliyhteydessä laatu heittelee. Ja yleensä kun lataus alkaa tökkiä, myös upload-yhteys hidastuu.
Suomi on silti hankala markkina valokuidulle, sen Heikki Kaunistokin myöntää. Nokian perintönä meillä on iso usko mobiilitekniikkaan. Ja yksi maailman halvimmista mobiilidatamalleista. - Nyt ihmiset ovat kuitenkin heränneet siihen, että laajakaistaan tarvitaan pitkäkestoisempia ratkaisuja.
Sellainen valokuidun hankkiminen aina on. Kyse on investoinnista, joka kestää vuosikymmeniä. Käypää hintaa kuituliittymälle Kaunisto ei halua tarkkaan määritellä. - Rakentaminen määrittää liittymän hinnan. Ja se kuinka paljon alueella on kysyntää.
Ainakin vielä valokuitu on aivan erilainen markkina kuin kännykkäliittymä. Sitä ei voi ostaa Gigantista. Mutta ehkäpä kuitumarkkina kehittyy jatkossa vaikkapa sähkömarkkinan suuntaan, jossa jakelu on paikallisten toimijoiden varassa ja itse tavara eli bitit hankitaan eri operaattorilta.
Siihen suuntaan ollaan menossa, vaikka hitaasti. Tällä hetkellä valokuidun ulottuvilla on jo 49 prosenttia Suomen kotitalouksista.