Helsinkiläinen Silo AI on sopinut yhteistyöstä kanadalaisen yi tuhannen tutkijan AI-tutkimuskeskus Milanin kanssa. Toimitusjohtaja Peter Sarlin odottaa kumppanuuden kasvattavan yrityksen näkyvyyttä ja tuovan sille uusia asiakkaita.
- On hienoa olla ensimmäinen suomalainen yritys, joka on solminut yhteistyösuhteen maailman huipputekoälytutkimusta edustavan instituutin kanssa. Uskomme, että sen lisäksi, että yhteistyö vahvistaa paikallista presenssiämme Kanadassa, löydämme mielenkiintoisia yhteistyökuvioita, joissa huippuluokan tekoälytutkimusta tuodaan yrityksille käytäntöön.
Quebecissä toimivan Milan on perustanut maailman johtava AI-tutkija, syväoppimisen uranuurtajanakin tunnettu professori Yoshua Bengio. Tutkimusverkostoon kuuluu yli 1000 tekoälyn tutkijaa ja kumppaniverkostossa Silo AI liittyy joukkoon, johon kuuluvat esimerkiksi Meta, Microsoft, Google, Intel ja IBM. Silo AI tuo keskukseen merkittävän osaajapoolin, sillä yhtiö on 240 tekoälyasiantuntijaa. Tohtoritasoisia tutkijoitakin on 120.
Onko Suomen ja Kanadan markkinoissa eroja sen suhteen, millaisia ongelmia tekoälyllä pyritään ratkaisemaan? Peter Sarlinin mukaan tekoälyn hyödyntämisessä on samanlaisia haasteita molemmin puolin Atlanttia.
- Pohjois-Amerikasta tulevat toki valtavat teknologiaorganisaatiot sekä suurin osa niistä työkaluista, joilla tekoälyä nykyään kehitetään. Globaalit suuryritykset operoivat kuitenkin niin Pohjois-Amerikassa kuin Pohjoismaissa ja muualla Euroopassa samalla tasolla: kokeilut tekoälyn suhteen ovat nyt tehty, ja nyt pyritään organisoitumaan tekoälykehityksen ja sen tuottaman tiedon ympärille.
Tällä hetkellä suuri yleisö puhuu tekoälystä enemmän kuin koskaan ennen, koska OpenAI:n ChatGPT-malli näyttää mullistavan esimerkiksi verkon hakukoneet. Sarlinin muistuttaa, ettei ChatGPT edusta kaikkein kehittynyttä tekoälyä. Hype sen ympärillä on kuitenkin ymmärrettävä ilmiö.
- ChatGPT:n arvo tekoälyn popularisoijana on merkittävä. Tulevaisuudessa tekoäly on osa niitä tuotteita, joita haluamme käyttää. ChatGPT:n kaltaiset mallit luovat potentiaalia uusille liiketoimintamalleille. Kuitenkin jonkun pitää olla rakentamassa ja implementoimassa nämä mallit käytäntöön, sovittamassa ne asiakkaan ympäristöön ja muuhun teknologiaan, Sarlin päättää.