Kiinalainen OnePlus ilmoitti tänään lanseeraavansa taittuvanäyttöisen älypuhelimen tämän vuoden toisella puoliskolla. Asiasta ilmoitettiin tänään Mobile World Congress -messuilla. Laite on uusi strateginen avaus yritykselle, joka on aiemmin yrittänyt ennen kaikkea haastaa markkinoiden premium-malleja ns. "lippulaivantappajilla”.
Taivuteltavat puhelimet ovat edelleen kännykkämarkkinoiden kuriositeetti, vaikka markkinoita johtava Samsung on ehtinyt jo neljänteen polveensa Fold- ja Flip-malleillaan. Esimerkiksi Trendforce ennustaa, että tänä vuonna taivuteltavia myydään 18,5 miljoonaa kappaletta. Puhelinmarkkinoilla tämä on pientä nappikauppaa.
Lisäksi taivuteltavat puhelimet ovat olleet todellista premiumia eli hig endiä. Tämäkin sotii hieman OnePlussan vanhaa strategiaa vastaan. OnePlus tietää tämän.
- Ensimmäinen taittuvanäyttöinen älypuhelimemme tulee olemaan lippulaivapuhelin, jonka muotoilusta, teknologiasta ja muista ominaisuuksista ei ole tingitty. Haluamme tuoda markkinoille taittuvanäyttöisen laitteen, joka tarjoaa huipputason käyttökokemuksen, kertoi OnePlussan operatiivinen johtaja Kinder Liu Barcelonassa.
Lisää tietoa OnePlussan taittuvanäyttöisestä puhelimesta tulee lähikuukausina.
Analyytikoiden mukaan taittuvanäyttöisten laitteiden ongelma on monimutkainen rakenne, joka nostaa laitteen valmistuskustannuksia. Trendforce näkee, että laitetyypin avainkomponenteista sarana on ratkaisevassa asemassa määritettäessä koko laitteen kustannuksia. Taitettavassa älypuhelimessa saranat vastaavat taitettavan näytön kestävyydestä tai joustavasta käyttöiästä, näytön taitteen näkyvyydestä, laitteen kääntämisen tunteesta ja monista muista käyttökokemuksen kannalta tärkeistä toiminnoista.
Toisin sanoen saranoiden laatu vaikuttaa suoraan kuluttajien halukkuuteen ostaa taitettava älypuhelin. Tällä hetkellä taitettavissa älypuhelimissa käytettyjen saranoiden mallit jakautuvat kahteen pääluokkaan: pisaran muotoinen ja U-muotoinen. Edellinen sisältää monia monimutkaisia osia ja maksaa useita kertoja korkeammat kuin jälkimmäinen. Kun kokoontaitettavien mallien levinneisyysaste nousee, Trendforce uskoo, että kustannuspaineet kasvavat pisaran muotoisen saranan käyttöön ottaneilla valmistajille isoksi ongelmaksi.
U-muotoisiin saranoihin luottavalla Samsungilla oli viime vuonna 82 prosentin markkinaosuus. Samsungin päätoimittajia taitettavien älypuhelinsaranoiden osalta ovat KH Vatech ja S-connect. Jatkossa Samsung monipuolistaa saranatoimittajansa alentaakseen kustannuksia entisestään. Muut älypuhelinmerkit ovat ottaneet käyttöön pisaran muotoiset saranat, ja niiden yhteinen markkinaosuus taitettavista malleista oli vajaat 20 prosenttia. Pisaranmuotoisten saranoiden toimittajia ovat Amphenol ja Asia Vital Components (AVC).