Se, kuinka pitkälle sähköauton akustolla voi yhdellä latauksella ajaa, riippuu akuston koosta ja käytetyn kemian energiatiheydestä. Akuston kokoa on vaikea nykyisestä kasvattaa, mutta onneksi kiinalaistutkijat ovat onnistuneet kasvattamaan akun energiatiheyden yli kaksi kertaa nykyistä suuremmaksi.
Nykyisillä litiumioniakuilla on vaikeuksia yltää energiatiheyteen, joka kirjataan arvona 300 300 Wh/kg. Tämä ei esimerkiksi riitä sähkölentokoneisiin, eikä ajomatka yhdellä latauksella kasva kovin paljon nykyistä 400-500 kilometriä pidemmäksi.
Kiinan tiedeakatemian Pekingin yksikön fysiikan instituutin tutkijat Quan Li, Yang Yang, Xiqian Yu ja Hong Li ovat valmistaneet käytännöllisiä pussityyppisiä ladattavia litiumakkuja käyttämällä ultrapaksua katodia, jonka pintakapasiteetti ylittää 10 mAh/cm2. Toisella puolella on litiummetallianodi.
Litiumia sisältävien mangaanipohjaisten oksidien korkea lataus-/purkausjännite mahdollistaa suuremman litiumionivarastointikapasiteetin, tutkijat sanovat. Physics Letter -lehdessä julkistetussa paperissa akun energiatiheydeksi kirjanaan 711,3 Wh/kg eli lukema on yli kaksinkertainen nykyisiin akkuihin verrattuna. Tilavuusenergiatiheys kirjataan lukemana 1653,65 Wh/L.
Uudet akut voisivat mahdollistaa sekä pidemmän kantaman sähköautoissa että kaupallisen sähkölentokonetoiminnan. Tutkijoiden mukaan tutkimus voisi myös auttaa käsittelemään joitain akkuteknologiaan liittyviä luontaisia ongelmia, erityisesti korkean energiatiheyden akkujen turvallisuudessa.
Kuva: AdobeStock