Oululainen Tosibox on jo myynyt yli 15 tuhatta helpon ja huipputurvallisen VPN-yhteyden laitteiden välille luovaa laitettaan 70 eri maahan. Barcelonan Mobile World Congressissa yhtiö esitteli toisen polven Tosiboxin. Sillä yritys haluaa valloittaa teollisuuden VPN-markkinat, kertoo toimitusjohtaja Tero Lepistö.
Tosiboxin etuna on alusta asti ollut suojatun yhteyden helppo ja erittäin nopea muodostaminen. Periaatteessa laitteiden välille luodaan TLS-, AES- tai Blowfish-salattu yhteys suoraan, ilman pilviyhteyttä. Vastaavaa ratkaisua markkinoille ei ole.
Tosiboxin pitää kuitenkin lyödä läpi nyt. Lepistö myöntää, että ennemmin tai myöhemmin yhtiön ikkuna sulkeutuu. Uniikki idea kopioidaan ja toistetaan, usein alkuperäistä halvemmalla.
Tämä nostaa toisen polven Tosiboxin arvoa entisestään. Laajempaa läpilyöntiä haetaan 2,5-kertaisella suorituskyvyllä ja selvästi aiempaa pienemmällä koolla. Lisäksi Tosiboxin asiakaskunta on selkeytynyt teollisuuden järjestelmiin: uusi Tosibox voidaan asentaa DIN-kiskoon ja siihen voidaan tuoda virta ethernetin kautta.
Uusi Tosibox on nätisti muotoiltu 600 gramman painoinen laite, mutta mikään kuluttajatuote se ei ole. Yksittäin ostettuna boksi maksaa 550 euroa ja avaiN-boksinsa itse Oulussa, jonne on vastikään lisätty uusi tuotantolinja. Suuren kysynnän vuoksi tuotanto pitäisi ulkoistaa jonnekin edullisempien kustannusten maihin, mutta sitä vaihtoehtoa Tosibox katsoo hyvin varovaisesti. Uniikkia tekniikkaa ei haluta antaa vieraiden silmien alle.
Tosiboxin luoman VPN-yhteyden murtaminen edellyttää fyysistä pääsyä itse laitteeseen. Sen jälkeenkin yhteys on suojattu PIN-koodilla. Yhtiön oma väki on muotoillut tuotettaan niin, että kun verkossa yleensä ollaan vähän kuin busseilla tai takseilla, Tosibox on ensimmäinen oma auto netin valtatiellä.
Muutamassa vuodessa nähdään, kuinka pitkälle oululaisauton bensa riittää. Mennäänkö aina pörssiin asti, kuten Oulussa on alunperin visioitu, sen aika näyttää.