Ei ole teleoperaattorilla helppoa. Tilaajat käyttävät mieluiten vain mobiilisovelluksia ja pilvipalveluita. Jotenkin käyttäjiä pitäisi pystyä laskuttamaan verkkopalveluistaan. Comptel haluaa auttaa operaattoreita tässä uuden strategiansa avulla.
Comptel lanseerasi uuden Nexterday-visionsa jo Barcelonan mobiilimessuilla. Toimitusjohtaja Juhani Hintikan mukaan visio sai erittäin hyvän vastaanoton. Ainakin se näkyi asiakastapaamisten määrässä, joka kasvoi yli sadan.
Nexterday pyrkii vastaamaan operaattorien ongelmiin uudessa maailmassa, jossa kuluttajat kuuluvat pilvipalvelusukupolveen. - On iso haaste, että operaattori pystyy pitämään tämän uudenlaisen kuluttajan asiakkaanaan, Hintikka sanoi.
Operaattori kohtaa haasteita monesta suunnasta. Jenkeissä kehitys näkyy esimerkiksi siinä, että ns. OTT-asiakkuus (over-the-air) on nopeasti kasvamassa. - Siellä tilaajat ostavat yhteyden esimerkiksi Googlelta. Perinteiseltä operaattorilta tarvitaan vain viimeinen maili, Hintikka kuvasi.
Operaattorit kuluttavat verkkojen rakentamiseen valtavia summia. Euroopassa LTE-penetraatio on 50 prosentin luokkaa eli rahaa on uponnut paljon, ja vielä on paljon lisärakennettavaa. - Infra alkaa olla valmis esimerkiksi videon streaming -palveluihin. Nyt operaattorin pitää muuttaa nämä investoinnit rahaksi, Hintikka korosti.
Tässä uusi Comptel aikoo operaattoreita auttaa. - Meidän pitää pystyä näyttämään, että kasvatamme operaattorin liikevaihtoa.
Comptel tunnetaan operaattorien mediaattori- ja laskutusohjelmistoistaan. Jatkossa nämä palvelut pitää tuottaa hyvin helposti. - Ne pitää saada käyttöön automatisoidusti, nappia painamalla, Hintikka sanoo.
Kasvun varaa yhtiöllä on paljonkin. Perinteisesti tietoliikenneohjelmistojen markkinoiden koko on ollut noin kymmenesosa verkkolaitteiden markkinoista, mutta suhde on nopeasti muuttumassa.
- Kaikki, mitä verkossa voidaan virtualisoida, virtualisoidaan, Hintikka uskoo.