Sähköautojen akustot ovat tähän asti olleet monoliittisiä kennostoja. Yhden kennon hajoaminen on johtanut usein siihen, että koko kennosta pitää vaihtaa, mikä on erittäin kallista. Saksalaisessa Fraunhofer-instituutissa on nyt kehitetty ensimmäinen akusto, josta rikkoutunut yksittäinen kenno voidaan vaihtaa.
Sähköauton akustossa on satoja kennoja, jotka on kytketty sarjaan. Tuotantoteknisistä syistä niiden kapasiteetti heittelee jonkin verran. Siksi akusto on tavallaan vain niin tehokas kuin sen heikoin kenno. Mikäli yksi kenno on tyhjä, muissa vielä jäljellä oleva varaus ei auta, vaan akusto pitää ladata.
Akustojen valmistajat valmistavat siksi kennoja suuria määriä ja jättävät pois niitä, joiden suorituskyky jää hyväksytystä tasosta. Tämä osaltaan nostaa akustojen hintaa. Fraunhoferin ratkaisussa akusto on modulaarinen: jokaisessa kennossa on integroitu mikro-ohjain, joka tallentaa kaikki tarvittavat fyysiset parametrit. Tällaisia ovat esimerkiksi lämpötila ja varauksen taso.
Tämän ansiosta jokainen kenno ”tietää” jatkuvasti oman tilansa. Kennot kommunikoivat toistensa kanssa niiden välisen johdotuksen välityksellä. Protokollana käytetään PLC:tä eli sähköjohtoyhteyttä (powerline communications). Kennot voivat myös viestiä tilansa auton tietokoneella, joka tämän datan perusteella laskee, paljonko koko akustossa on virtaa jäljellä.
Mikäli kenno on tyhjä, mutta muissa on vielä varausta jäljellä, auto ei entiseen tapaan pysähdy. Tyhjä kenno ainoastaan kytkeytyy pois järjestelmästä ja toimii ikään kuin virtajohtimena. Muut kennot jatkavat varauksen purkamista.
Tutkijoiden mukaan tämä lisää sähköauton ajokantamaan ainakin neljä prosenttia. Ajan myötä vaikutus kasvaa akuston vanhentuessa. Lisäksi rikkinäinen kenno voidaan vaihtaa, jolloin akuston elinikä pitenee.
Ratkaisu myös pienentää akustojen kustannuksia. Kun valmistajan ei tarvitse niin tarkkaan valita juuri samantehoisia kennoja – yksi heikompi kenno ei juuri vaikuta akuston kokonaistehoon – niitä ei enää samalla tarkkuudella tarvitse valita. Edelleen Fraunhoferin tutkijat sanovat, että tässä ratkaisussa eri kennojen kapasiteetti asettuu ajan myötä samalle tasolle.
Tutkijat ovat jo valmistaneet tällaisesta älykkäästä kennosta prototyypin. Nyt haasteena on kutistaa vaadittava elektroniikka ja saada sen kustannus alle euron tasolle yhtä kennoa kohti.