Tekesin Polttokennot-ohjelma päättyy tämän vuoden lopussa. Ohjelman myötä suomalainen alan osaaminen nousi kansainväliseen tietoisuuteen. Ohjelman aikana myös syntyi uusia yrityksiä. - Me olemme yksi keskeisiä polttokennoteknologioiden kehittäjiä ja nyt se tiedetään myös muualla", arvioi ohjelman johtoryhmän puheenjohtaja Erkko Fontell.
Convion, Elcogen ja Hybria ovat uusia ohjelman aikana syntyneitä yrityksiä, mutta lisäksi liiketoimintaa on syntynyt esimerkiksi pinnoitusalalle.
- Kaikkia tavoitteita ei saavutettu ja erityisesti yrityspuolen demoja siirtyi tulevaisuuteen. Koko polttokennoalan kehittyminen on osoittautunut hitaammaksi kuin vielä kymmenen vuotta sitten ennakoitiin, Fontell sanoo.
Polttokennojen markkinat ovat kuitenkin nopeasti kasvamassa. Tällä hetkellä kasvu on jo yli 50 prosentin luokkaa. Vedyllä ja polttokennoilla on potentiaalia sekä liikenteessä että hajautetussa energiantuotannossa, tulevaisuudessa myös uusiutuvan energian ja älykkäiden sähköverkkojen tasaajana.
Polttokennot-ohjelman saavutukset näkyvät myös siinä, että suomalaisia on paljon mukana EU-hankkeissa. Erityisesti VTT:n laaja osaaminen polttokennojen kehityksessä on kysyttyä. Se on mukana jo yli 20 hankkeessa.
Ohjelman aikana syntyneistä yrityksistä Wärtsilän ulkoistaman Convionin 50-300 kilowatin polttokennojärjestelmissä lämpöä ja sähköä tuotetaan lähinnä maakaasusta tai biokaasusta, mutta myös vetyä voidaan käyttää. Käyttökohteet voivat olla hyvin erilaisia asuintalosta kauppakeskuksiin, sairaaloihin tai toimistotorneihin tai vaikkapa vara- ja lisävoimaksi varmuutta lisäämään. Tällä hetkellä Convion etsii sekä kotimaisia että kansainvälisiä yhteistyökumppaneita pilotoidakseen järjestelmää.
VTT:n teknologialla kustannustehokkaita matalan lämpötilan kennostoja kehittävä Elcogen on uusin ohjelman aikana syntynyt yritys. Se myy jo tuotteitaan ja on avannut jakelukanavia Euroopan lisäksi Japaniin ja Kiinaan.
Yli sata vuotta vetyä teollisuuden sivuvirroista tuottanut Woikoski puolestaan kehitti ohjelmassa vetytankkausaseman. Woikoski tähyää teknologiansa myyntiä Eurooppaan ja Aasiaan ja on valmis rakentamaan asemaverkoston Suomeen kun tarve aikanaan kasvaa.