Tokion yliopiston tutkijat ovat löytäneet uuden tavan parantaa litiumioniakkuja. Tutkijat kasvattivat akun litium-ioni-akun jännitesyöttöä, mutta samalla onnistuivat tekemään akusta turvallisemman.
Nykyisissä litiumioniakuissa on turvallisuusongelmia, jotka voivat vahingoittaa laitteita ja joiden tiedetään aiheuttavan tulipaloja. Tokion yliopiston teknillisen korkeakoulun ja tutkijakoulun tutkijat keksivät tavan parantaa turvallisuutta ja lisätä niiden varauskapasiteettia.
- Akun jännitettä rajoittaa sen elektrolyyttimateriaali. Elektrolyytti on käytännössä tällä hetkellä samaa liuosta kuin 1990-luvun alkupuolella, jolloin LiIon-tekniikka kaupallistettiin, sanoo professori Atsuo Yamada.
Tällä hetkellä akuissa käytetään laajalti etyleenikarbonaattia elektrolyyttinä. Yamadan johtama tiimi kehitti elektrolyytiksi fosfaattipohjaisen TFEP:n (fluorinated cyclic phosphate solvent). Se ei pala, ja kestää nykyisiä elektrolyyttejä suurempia jännitteitä, jopa 4,9 volttia.
Lisäjännite muuten samankokoisessa pakkauksessa voi tarkoittaa, että akut voivat kestää kauemmin, ennen kuin ne tarvitsee ladata uudelleen.