Teknologia- ja designyritys Eficoden perustama KOODI101-kurssi vie nykyaikaista ohjelmointiosaamista lukioihin. Helmikuussa käynnistyneen kurssin tavoitteena on tarjota lukiolaisille välineet monipuolisen ja nykyaikaisen ohjelmistotuotannon opetteluun sekä näyttää käytännön esimerkkien kautta kuinka hauskaa ohjelmointi on.
Lukiolaisille suunnattu KOODI101-kurssi konkretisoi ohjelmistokehittäjän työtä. Perinteisistä ohjelmistokursseista se eroaa siten, että jokainen KOODI101:n käynyt lukiolainen osaa tuottaa ja julkaista internetistä käytettävän ohjelmiston, joka hyödyntää myös esineiden internetiä (IoT). Kurssilla opiskellaan siis koko modernin ohjelmistokehityksen kaari ammattimaisista työtavoista ja työkaluista lähtien.
Kevään 2019 osalta KOODI101-kurssi käynnistyi helmikuun alussa Pohjois-Tapiolan lukiossa Espoossa. Kurssille osallistuu yhteensä noin 25 oppilasta Espoon kuudesta eri lukiosta. Keväällä kurssi tullaan toteuttamaan myös Maunulan lukiossa Helsingissä. Ensimmäisen kerran kurssi järjestettiin keväällä 2018. Eficoden lisäksi kurssin järjestäjätahoihin kuuluvat teknologiayhtiö Unity ja peliyhtiö Rovio.
- Työmarkkinoilla on huutava pula osaajista. Päätimme luoda ammattilaisten suunnitteleman ohjelmisto-opetuskokonaisuuden KOODI101:n, koska haluamme parantaa lukiolaisten resursseja opiskella ohjelmointia hyvin resursoidun ja korkeatasoisen kurssin avulla, sanoo Eficoden teknologiajohtaja Marka Klemetti.
Klemetin mukaan tuloksia nähtiin jo viime keväänä, kun ensimmäisiä kurssilaisia tuli Eficodelle kesätöihin ja osaksi oikeita projekteja. - Ammattimaisen koodauksen opiskelun voi siis aloittaa jo lukioikäisenä, Klemetti iloitsee.
Kurssi kestää kahdeksan viikkoa ja opetusta on kaksi kertaa viikossa. Toisen viikkotunneista vetää Eficoden asiantuntija ja toisen viikkokerran ohjaa paikallinen lukion opettaja tai viime kevään oppilas.
Kurssin sisällössä käydään lävitse useita ohjelmistotuotannon eri osa-alueita toimivien sovellusten toteuttamiseksi ja julkaisemiseksi, muun muassa käytettävyyttä ja käyttöliittymiä, ohjelmistojen toteutusta ja julkaisua, esineiden internetiä sekä pelikehitystä.