ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Robottiauto vaatii uuden polven nopeampaa muistia

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 28.11.2024
  • Devices
  • Embedded
  • Artificial Intelligence

Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.

Tällä hetkellä autoteollisuus on useiden markkinoita määrittävien muutosten kynnyksellä, joita ohjaavat sähköistyminen ja ajoneuvojen älykkyyden kasvu. Sähköautojen (EV) yleistyessä ja autojen kehittyessä samanaikaisesti hienostuneiksi, ohjelmisto-ohjatuiksi laitteiksi, datan rooli on tärkeämpi kuin koskaan. Ajoneuvojen muuttuminen digitaalisiksi alustoiksi on avannut valtavia innovointimahdollisuuksia, jotka voivat parantaa liikenneturvallisuutta ja tarjota uutta toiminnallisuutta, joka puhuttelee kuluttajia. Tämä kuitenkin tuo mukanaan merkittäviä haasteita – erityisesti datan tallennuksen alueella.

Jotta autoteollisuuden seuraava kehitysvaihe voi onnistua, kaikkien ratkaisujen on oltava tehokkaita, skaalautuvia, turvallisia ja kyettävä tarjoamaan oikea määrä innovaatioita samalla, kun ne auttavat alaa navigoimaan jatkuvien haasteiden ja säädösten parissa. Datan tallennusratkaisut ovat ratkaisevan tärkeitä, jotta ajoneuvojen älykkyys pystyy vastaamaan kehittyvän autoteknologian asettamiin vaatimuksiin. Tallennusratkaisujen suunnittelu ja valinta autoteollisuuden tarpeisiin edellyttävät syvällistä ymmärrystä sekä nykyisistä että tulevista näkymistä.

Kasvavat datavaatimukset ja niiden vaikutukset autoteollisuuden suunnittelijoihin

Pyrkimys älykkäämpään ajoneuvoturvallisuuteen on johtanut siihen, että ajoneuvoihin on sisällytetty yhä enemmän kehittyneitä kuljettajaa avustavia järjestelmiä (ADAS), kuten automaattinen hätäjarrutus (AEB), mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) ja kaistavahti (LKA). Näiden järjestelmien turvallinen toiminta edellyttää laajaa valikoimaa kuvantamis-, tutka-, LiDAR- ja muita havainnointiteknologioita, jotka tuottavat huomattavia määriä dataa. Tämä data on tallennettava nopeasti ja analysoitava ohjauselektroniikan avulla. Laajentuneen ADAS-integraation seurauksena modernien ajoneuvojen tallennusvaatimukset ovat kasvaneet eksponentiaalisesti.

Viimeisen vuosikymmenen aikana viihdejärjestelmien toiminnallisuus on myös kehittynyt. Nykyään kuluttajat arvostavat ominaisuuksilla rikastettuja ohjaamoja, jotka tarjoavat väriä vaihtavia sisätiloja, älykästä ilmastointia ja suuria LCD-näyttöjä. Näiden päivitysten sisällyttäminen tulee kuitenkin hintansa kanssa.

Modernien ajoneuvojärjestelmien tuottaman datan määrä on hämmästyttävä, ylittäen sen, mitä vielä vuosikymmen sitten pidettiin mahdollisena. Olemme nopeasti siirtyneet autoista, joissa oli alle gigatavu tallennustilaa 2000-luvun alussa, kymmeniin gigatavuihin 2010-luvulla ja nykyään satoihin gigatavuihin 2020-luvulla.

Ohjelmistopohjaisten ja autonomisten ajoneuvojen toteutuksen monimutkaisuus

Ohjelmistopohjaisten ajoneuvojen (SDV) käsite herättää kiinnostusta monissa autoteollisuuden valmistajissa, sillä se tarjoaa mahdollisuuden tarjota kuluttajille personoituja kokemuksia ja päivitysmahdollisuuksia, avaten uusia liiketoimintamahdollisuuksia auton alkuperäisen myynnin jälkeen. Kuluttajat ovat jo tottuneet tähän mukautuvuuteen ja ohjelmistovetoiseen kehitykseen älypuhelimien ja tietokoneiden kautta, ja aivan kuten nämä markkinat ovat menestyneet, myös autoteollisuus voisi kokea vastaavia hyötyjä.

SDV-ajoneuvojen menestys riippuu kuitenkin kyvystä kehittää autoja, joissa on riittävästi laskentatehoa ja datan tallennuskapasiteettia tulevien ominaisuuksien integroimiseksi, samalla kun tuotantokustannukset pysyvät hallinnassa. Esimerkiksi, jos valmistaja haluaa lisätä tulevaisuudessa uusia ominaisuuksia, kuten 3D-navigoinnin tai sisäänrakennettujen kameroiden käyttämisen kojelautakameroina, suunnittelijoiden on varmistettava, että tallennusjärjestelmällä on tarvittava nopeus, kaistanleveys ja kapasiteetti näiden toimintojen tukemiseen tehokkaasti. Näin ollen autoteollisuuden valmistajat voivat omaksua SDV-konseptin vain, jos datan tallennusmarkkinat pystyvät tarjoamaan edullisia ratkaisuja, jotka vastaavat myös tulevia teknisiä vaatimuksia.

Autonominen ajaminen eli robottiauto on toinen konsepti, joka osoittautuu autoteollisuudelle haastavaksi toteuttaa. Säädökset ovat välitön este, joka voi tehdä järjestelmien testauksesta ja varmentamisesta pitkiä ja kalliita prosesseja. Myös riskit hidastavat kehitystä, sillä valmistajat (OEM) pelkäävät oikeudenkäyntejä, jos autonomiset ajoneuvot aiheuttavat liikenneonnettomuuksia. Valmistajat ovat varovaisia myös impulsiivisuuden suhteen, sillä kuljetusalalla on lukuisia tapauksia, joissa yritykset ovat yrittäneet "hypätä" eteenpäin huolellisen etenemisen sijaan, mikä on johtanut takaiskuihin ja epäonnistumisiin, ja joissakin tapauksissa jopa kuluttajien pysyvään luottamuksen menetykseen.

Tästä huolimatta tämänhetkinen merkittävin tekninen haaste on saavuttaa riittävä laskentatehon, havainnointikyvyn ja ohjelmistokehityksen taso, jotta autonomiset ajoneuvot pystyisivät navigoimaan monimuotoisissa ympäristöissä, ei vain hyvin merkityillä moottoriteillä ja kaupunkialueilla.

Viime vuosina on käynyt ilmeiseksi, että edistyneempien ADAS-järjestelmien ja tasojen 4 ja 5 autonomisten ajoneuvojen saavuttamiseksi autovalmistajien on käytännössä luotava "palvelin pyörillä". Tämä on uskomattoman monimutkainen tehtävä, joka kattaa sekä raakalaskentatehon että järjestelmäarkkitehtuurin. Autonomisen ajamisen edistyneet ominaisuudet, kuten reaaliaikainen toiminta ja monimutkaiset prosessointitarpeet, tekevät keskitetystä arkkitehtuurista nykyisiä hajautettuja tai toimialuepohjaisia lähestymistapoja sopivamman. Tämä kehitys mahdollistaa havainnointi-, päätöksenteko- ja ohjausjärjestelmien paremman integroinnin, mutta vaatii suorituskykyisiä ja optimoituja tallennusteknologioita.

Tallennusratkaisujen suunnittelu autoteollisuudelle

Ajoneuvojen tallennusratkaisujen tarpeet ovat kehittyneet, ja ne edellyttävät laajempia lämpötila-alueita, parempaa tärinänkestävyyttä, reaaliaikaisen käsittelyn kykyä, nopeampia käynnistysaikoja sekä ainutlaatuisia luku-/kirjoitusoperaatioita verrattuna yritys- tai kuluttajamuistiin. Tämän seurauksena ala omaksuu räätälöityjä teknologioita, jotka pystyvät vastaamaan sen vaatimuksiin, auttavat edistämään innovaatioita, mahdollistavat tulevat päivitykset SDV-ajoneuvoihin ja takaavat pitkän saatavuuden, joka vastaa teollisuuden pidennettyjä tuotesyklejä.

Autoteollisuuden jatkuvasti kehittyvän markkinan ymmärtäminen on ratkaisevan tärkeää oikeiden ratkaisujen tarjoamiseksi. KIOXIA on vuosikymmenien ajan ollut sitoutunut tähän tavoitteeseen, toimittaen laajan valikoiman tuotteita, jotka kykenevät toimimaan laajennetuissa lämpötilaolosuhteissa ja täyttävät AEC-Q100-standardin vaatimukset.

Tällä hetkellä ala on riippuvainen kahdesta keskeisestä NAND Flash -muistin muodosta – sulautettu e-MMC-kortti ja universaali flash-muisti eli UFS. Tulevaisuuden ajoneuvot voivat tutkia vaihtoehtoisia tallennusvälineitä, kuten SSD-levyjä, mutta tällä hetkellä irrotettavia tallennusvaihtoehtoja vältetään, koska on huoli tallennuslaitteen irtoamisesta.

Vaikka e-MMC on vakiintunut standardi vuodesta 2007 lähtien, se on edelleen suosittu valinta vähemmän vaativille autoteollisuuden järjestelmille ja sitä tullaan käyttämään edelleen vuosia sen alhaisten kustannusten ja pienempien tallennuskapasiteettien ansiosta. Kuitenkin e-MMC:n siirtonopeus on rajoitettu enintään 400 MB/s sen rinnakkaisliitännän vuoksi, eikä se enää vastaa autoteollisuuden kasvaviin vaatimuksiin.

Sen sijaan UFS 3.1 sopii hyvin autoteollisuuden kasvaviin vaatimuksiin, tukien kaikkea digitaalisista ohjaamoista ja viihdejärjestelmistä ja tarjoten skaalautuvuuden, joka vastaa modernien ajoneuvojen kasvavia datatarpeita. Sarjaliitännällä varustettu UFS 3.1 mahdollistaa täysduplex-viestinnän, joka mahdollistaa samanaikaiset luku- ja kirjoitusoperaatiot, ja saavuttaa siirtonopeuden 2320 MB/s. Tämä suorituskyky ylittää e-MMC:n. Kuitenkin seuraavan sukupolven ajoneuvoja varten tarvitaan edelleen edistyneempiä ratkaisuja.

Uudet muistit tukevat ajoneuvojen kehityksessä

Vastatakseen tulevien tason 4 ja 5 autonomisten ajoneuvojen sekä SDV-ajoneuvojen tarpeisiin KIOXIA on esitellyt alan ensimmäiset UFS version 4.0 flash-muistilaitteet. Verrattuna nykyisiin UFS 3.1 -laitteisiin, näillä laitteilla on suurempi maksiminopeus, 4640 MB/s, ja ne sisältävät uusia ominaisuuksia, jotka on suunniteltu palvelemaan paremmin seuraavan sukupolven ajoneuvoja.

Toisin kuin kuluttaja- ja yritystason tallennussovelluksissa, välitön käynnistys on lähes kaikissa autoteollisuuden järjestelmissä välttämätön. KIOXIA:n UFS 4.0 -laitteet sisältävät High-Speed Link Startup Sequence (HS-LSS) -ominaisuuden, joka mahdollistaa nopeamman Link Startup -yhteyden laitteen ja isännän välillä nopeudella HS-G1 Rate A (1248 MB/s) verrattuna perinteisiin UFS-laitteisiin. Tämä auttaa vähentämään linkin käynnistysaikaa 70 prosenttia (kuva 1).

Kuva 1. UFS 4.0 tarjoaa huomattavasti lyhyemmän käynnistysajan verrattuna e-MMC- ja UFS 2.1/3.1 -ratkaisuihin (Lähde: KIOXIA).

Turvallisuuskriittisissä toiminnoissa, kuten ajoneuvojen ohjausjärjestelmissä, järjestelmän eheys on ensiarvoisen tärkeää. Tämän vaatimuksen täyttämiseksi UFS 4.0 sisältää sisäänrakennetun virkistysominaisuuden (Refresh Feature), joka parantaa datan luotettavuutta päivittämällä heikentynyttä dataa ja estää tietojen korruptoitumisen myös ajoneuvojen vaativissa käyttöympäristöissä. Lisäksi laajennettu diagnoositoiminto (Diagnosis Feature) mahdollistaa käyttäjille pääsyn tärkeisiin tietoihin UFS-laitteesta, mikä mahdollistaa ennakoivien toimenpiteiden toteuttamisen.

UFS 4.0 hyödyntää myös KIOXIA:n kahdeksannen sukupolven BiCS FLASHTM 3D -teknologiaa, joka tarjoaa paremman suorituskyvyn ja tallennustiheyden verrattuna aiempiin sukupolviin. Näiden toimintojen yhdistelmä muodostaa tuotteen, joka on suunniteltu erityisesti autoteollisuuden tarpeisiin eikä vain mukautettu siihen. UFS 4.0:n suorituskyky ja ominaisuudet tasoittavat tietä autonomisille ajoneuvoille ja keskitetylle arkkitehtuurille, kun taas sen tallennustiheydet 28, 256 ja 512 gigatavua tarjoavat kustannustehokkaita ratkaisuja ajoneuvojen integrointiin. Tämä mahdollistaa uusien ominaisuuksien lisäämisen ohjelmistopohjaisiin ajoneuvoihin tulevaisuudessa.

Lopuksi

SDV-ajoneuvojen ja autonomisten autojen laajamittaisen käyttöönoton avain piilee perustaustateknologioiden, kuten prosessorien ja flash-muistin, rajojen työntämisessä, jotta kustannuksia voidaan alentaa ja suorituskykyä parantaa. Nykyisillä markkinoilla kuitenkin esiintyy rinnakkain sekä perinteisiä ajoneuvoja että innovatiivisia premium-malleja, jotka tulevat säilymään nähtävissä tulevaisuudessa.

Siksi autoteollisuus tarvitsee sekä pitkäikäisiä e-MMC-ratkaisuja että suorituskykyyn tähtääviä UFS-ratkaisuja. Laitteita, jotka on täysin optimoitu autoteollisuuden käyttöön ja joissa on räätälöityjä ominaisuuksia ja suunnitteluja, jotka vastaavat markkinoiden tuotetarpeita ja pitkäikäisyyttä – tämä on jotakin, mitä KIOXIA pyrkii aina tarjoamaan autoteollisuuden flash-muistivalikoimallaan.

 

MORE NEWS

Rustia ja C++:aa voidaan ajaa samalla auton ohjaimella

Autoteollisuuden pitkään C- ja C++-kieliin nojaava ohjelmistokehitys saa nyt konkreettisen vaihtoehdon. HighTec ja Intellias ovat osoittaneet, että Rust-koodia voidaan integroida suoraan AUTOSAR Classic -ympäristöön ja ajaa rinnakkain C/C++-sovellusten kanssa samalla auton MCU-ohjaimella.

Millisekunnit ratkaisevat endoskopiassa

Kun tekoälyä aletaan hyödyntää endoskopiassa kliinisesti merkittävällä tavalla, laskenta-alustan vaatimukset muuttuvat perustavanlaatuisesti. Tekoälyn on reagoitava yhden videoruudun aikana – käytännössä millisekunneissa – jotta havainnosta on kliinistä hyötyä. Advantechin asiakascase osoittaa, että vaatimuksiin voidaan vastata kompaktilla laskenta-alustalla eli yhden kortin tietokoneella.

Satelliiteista tulee olennainen osa 6G-verkkoja

Satelliittiverkot eivät ole enää 6G:n lisäosa, vaan niistä on tulossa kiinteä ja natiivisti integroitu osa tulevia mobiiliverkkoja. EU-rahoitteisen 6G-NTN-hankkeen työn tulokset osoittavat, että seuraavan sukupolven 6G-verkot rakennetaan alusta lähtien yhdistämään maa- ja satelliittiverkot yhdeksi kokonaisuudeksi.

TME ja Zuken liittävät komponenttidatan piirilevysuunnitteluun

Zuken ja puolalainen komponenttijakelija Transfer Multisort Elektronik (TME) ovat solmineet strategisen yhteistyön, joka tuo reaaliaikaisen komponenttidatan suoraan piirilevysuunnitteluun. Integraatio koskee Zukenin eCADSTAR- ja CADSTAR-työkaluja ja yhdistää suunnittelun aiempaa tiiviimmin komponenttien hankintaan.

Mistä Jollan yllättävä suosio kertoo?

Kotimaisen Jollan uusi älypuhelin on noussut yllättäväksi menestykseksi jo ennakkotilausvaiheessa. Yrityksen mukaan puhelinta on myyty yli 5 000 kappaletta viikossa lähes täysin orgaanisesti, vain 2 500 euron digimarkkinointibudjetilla. Kyse ei vaikuta olevan vain yksittäisestä laitelanseerauksesta, vaan laajemmasta ilmiöstä. Eurooppalaiselle, omissa käsissä olevalle älypuhelimelle näyttää olevan todellista kysyntää.

Visual Studio Code muuttuu agenttialustaksi

Microsoft on vienyt Visual Studio Coden uudelle tasolle. Joulukuussa julkaistu VS Code 1.107 muuttaa suositun koodieditorin yksittäisestä AI-avustajasta moniagenttiseksi kehitysalustaksi, jossa useat tekoälyagentit voivat työskennellä rinnakkain saman projektin parissa.

Sähkön hinnannousu tappoi piin jalostamisen Saksasta

Korkeat sähkön hinnat yhdistettynä murskaavaan kilpailuun Kiinasta ovat johtaneet siihen, että Saksan viimeinen piinjalostamo lopettaa toimintansa vuodenvaihteessa, kirjoittaa Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita

MIKROE on nostanut mikroBUS-ekosysteemin teholuokan uudelle tasolle tuomalla markkinoille BLDC FOC 2 Click -kortin, jolla voidaan ohjata jopa 15 ampeerin virtoja vaativia kolmen vaiheen BLDC-moottoreita. Kyse ei ole enää pelkästä signaalitason evaluaatiokortista, vaan ratkaisusta, joka soveltuu myös aitoihin teollisiin ja ajoneuvoluokan sovelluksiin.

Näin peliohjaimen virrankulutus kutistuu

Peliohjainten akunkestoa voidaan parantaa merkittävästi uuden anturitekniikan avulla. Belgialainen Melexis on esitellyt MLX90296-lineaarisen Hall-anturin, joka on suunniteltu erityisesti mikroteholuokan, paristokäyttöisiin sovelluksiin – ja osuu suoraan peliohjainten liipaisimien, joystickien ja painikkeiden tarpeisiin.

ChatGPT:n virrankulutuksella ladattaisiin kaikki Suomen sähköautot lähes 2000 kertaa

Tekoälypalvelu ChatGPT:n energiankulutus nousee mittakaavaan, jota on vaikea hahmottaa ilman konkreettisia vertailuja. Tuoreiden Bestbrokersin keräämien arvioiden mukaan ChatGPT käyttää käyttäjäkyselyihin vastaamiseen noin 17,2 terawattituntia sähköä vuodessa. Suomen mittakaavassa tämä on huomattava määrä energiaa.

Pienet keraamiset antennit sujuvasti eri radioille

Taoglas on laajentanut sulautettujen antennien valikoimaansa tuomalla markkinoille uusia LTCC-pohjaisia (Low Temperature Co-fired Ceramic) siruantennimalleja, jotka on optimoitu eri radiotekniikoille mutta nimenomaan moniradiolaitteisiin. Uudet ILA.257-, ILA.68- ja ILA.89-antennit on suunniteltu Wi-Fi 6/7-, UWB- ja ISM/LPWAN-yhteyksiin tilanteissa, joissa tilaa on vähän ja useat radiot toimivat samassa laitteessa.

Kyberturva tulee seuraavaksi moottoripyöriin

NXP:n mukaan kyberturvallisuus ei ole enää vain autojen tai IT-järjestelmien asia, vaan se on nopeasti nousemassa keskeiseksi turvallisuuskysymykseksi myös moottoripyörissä, skoottereissa ja muissa kevyissä sähköajoneuvoissa. Sähköistyminen, langaton yhteys ja ohjelmistopohjaiset toiminnot ovat tuoneet kaksipyöräisiin ominaisuuksia, jotka vielä muutama vuosi sitten kuuluivat vain henkilöautoihin – ja samalla myös uusia kyberuhkia.

Integroitu rakenne sopii parhaiten lämpöpumpulle

ETN - Technical articleErittäin hyvällä hyötysuhteella lämpöenergiaa tuottava tai poistava ilmalämpöpumppu yleistyy edelleen kaikkialla maailmassa. Toshiba on kehittänyt suunnittelijoiden avuksi pitkälle integroidun referenssimallin, jonka pohjalta on helppo rakentaa hyvin energiatehokas lämpöpumppu optimoiduin kustannuksin.

Koaksiaalinen tehomittaus venyy 150 gigahertsiin

Rohde & Schwarz on tuonut markkinoille RF-tehosensorin, joka rikkoo pitkään voimassa olleen mittausteknisen rajan. Uusi NRP150T-lämpötehosensori mahdollistaa koaksiaalisen tehomittauksen yhdellä ja samalla liitännällä DC-tasolta aina 150 gigahertsiin saakka. Kyse ei ole yksittäisestä speksiparannuksesta, vaan muutoksesta tavassa, jolla erittäin korkeita taajuuksia on tähän asti ollut pakko mitata.

Häiritsivätkö Muskin satelliitit tietoliikennettä tahallaan?

Yhdysvaltain tiedusteluviranomaisen NRO:n operoimat SpaceX:n Starshield-satelliitit ovat herättäneet kysymyksiä mahdollisesta tietoliikennehäirinnästä. Satelliittitutkija Scott Tilley on havainnut, että jopa noin 170 Starshield-satelliittia on lähettänyt signaaleja taajuusalueella, jota käytetään normaalisti maanpäältä satelliitteihin suuntautuvaan uplink-liikenteeseen. Nyt signaalit näyttävät kulkevan päinvastaiseen suuntaan.

Turkulaisyrityksen neuromorfinen piiri matkii silmää

Turkulainen Kovilta on kehittänyt neuromorfisen kuvakennopiirin, jossa osa konenäöstä tapahtuu jo itse sensorissa. Toisin kuin perinteinen kamera, piiri ei perustu peräkkäisten videoruutujen tallentamiseen, vaan reagoi muutoksiin näkökentässä – liikkeeseen, kontrasteihin ja ajallisiin eroihin – samaan tapaan kuin ihmisen silmän verkkokalvo.

RISC-V on selvästi Qualcommin takaportti

Qualcomm vahvistaa selvästi vaihtoehtoista polkua Arm-riitojen varalle ostamalla RISC-V-prosessoreihin keskittyneen Ventana Micro Systemsin. Yhtiö ilmoitti yrityskaupasta eilen ja korosti, että Ventanan tiimi täydentää Qualcommin omaa RISC-V-kehitystä sekä sen customoitua Oryon-prosessoriarkkitehtuuria.

Ruotsalaiset kehittivät maailman ensimmäisen ultraohuen natriumpariston

Ruotsalaiset Ligna Energy ja Altris kehittävät maailman ensimmäistä ultraohutta natriumparistoa, joka on suunnattu erityisesti langattomiin elektroniikkalaitteisiin. Hanke on edennyt teolliseen pilotointiin, ja nyt se sai Vinnovalta rahoituksen tuotannon skaalaamiseen ja kaupallistamiseen.

PC-skoopin ohjelmisto tunnistaa häiriöt nyt paremmin

Pico Technology on julkaissut PicoScope 7 -ohjelmiston version 7.2, joka tuo PC-pohjaisiin oskilloskooppeihin joukon uudistuksia erityisesti signaalihäiriöiden havaitsemiseen. Merkittävin parannus on uusi Waveform Overlays -toiminto, joka näyttää useita kaappauksia päällekkäin ja muodostaa visuaalisen ”signaalivaipan” normaalille käyttäytymiselle. Poikkeamat, satunnaiset poikkeavuudet ja värinä paljastuvat nyt yhdellä silmäyksellä selvästi aiempaa tarkemmin.

ICEYE arvioidaan jo 2,4 miljardin euron arvoiseksi

ICEYE on noussut Euroopan avaruusteknologian kärkijoukkoon. Yhtiön tuore 150 miljoonan euron rahoituskierros, jota täydentää 50 miljoonan euron secondary-järjestely, nostaa sen arvostuksen jo 2,4 miljardiin euroon.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Integroitu rakenne sopii parhaiten lämpöpumpulle

ETN - Technical articleErittäin hyvällä hyötysuhteella lämpöenergiaa tuottava tai poistava ilmalämpöpumppu yleistyy edelleen kaikkialla maailmassa. Toshiba on kehittänyt suunnittelijoiden avuksi pitkälle integroidun referenssimallin, jonka pohjalta on helppo rakentaa hyvin energiatehokas lämpöpumppu optimoiduin kustannuksin.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Rustia ja C++:aa voidaan ajaa samalla auton ohjaimella
  • Millisekunnit ratkaisevat endoskopiassa
  • Satelliiteista tulee olennainen osa 6G-verkkoja
  • TME ja Zuken liittävät komponenttidatan piirilevysuunnitteluun
  • Mistä Jollan yllättävä suosio kertoo?

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet