ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Ajastus menee uusiksi pienissä laitteissa

SiTimen Titan-alustan MEMS-resonaattorit mullistavat 4 miljardin dollarin resonointikomponenttien markkinan. Ne ovat jopa seitsemän kertaa kvartsia pienempiä, mutta samalla kestävämpiä, energiatehokkaampia ja helpompia integroida. Älykelloista lääkinnällisiin implantteihin, IoT-laitteisiin ja Edge AI -sovelluksiin Titan avaa laitevalmistajille uusia mahdollisuuksia suunnitella aiempaa pienempiä, älykkäämpiä ja luotettavampia tuotteita.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Robottiauto vaatii uuden polven nopeampaa muistia

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 28.11.2024
  • Devices
  • Embedded
  • Artificial Intelligence

Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.

Tällä hetkellä autoteollisuus on useiden markkinoita määrittävien muutosten kynnyksellä, joita ohjaavat sähköistyminen ja ajoneuvojen älykkyyden kasvu. Sähköautojen (EV) yleistyessä ja autojen kehittyessä samanaikaisesti hienostuneiksi, ohjelmisto-ohjatuiksi laitteiksi, datan rooli on tärkeämpi kuin koskaan. Ajoneuvojen muuttuminen digitaalisiksi alustoiksi on avannut valtavia innovointimahdollisuuksia, jotka voivat parantaa liikenneturvallisuutta ja tarjota uutta toiminnallisuutta, joka puhuttelee kuluttajia. Tämä kuitenkin tuo mukanaan merkittäviä haasteita – erityisesti datan tallennuksen alueella.

Jotta autoteollisuuden seuraava kehitysvaihe voi onnistua, kaikkien ratkaisujen on oltava tehokkaita, skaalautuvia, turvallisia ja kyettävä tarjoamaan oikea määrä innovaatioita samalla, kun ne auttavat alaa navigoimaan jatkuvien haasteiden ja säädösten parissa. Datan tallennusratkaisut ovat ratkaisevan tärkeitä, jotta ajoneuvojen älykkyys pystyy vastaamaan kehittyvän autoteknologian asettamiin vaatimuksiin. Tallennusratkaisujen suunnittelu ja valinta autoteollisuuden tarpeisiin edellyttävät syvällistä ymmärrystä sekä nykyisistä että tulevista näkymistä.

Kasvavat datavaatimukset ja niiden vaikutukset autoteollisuuden suunnittelijoihin

Pyrkimys älykkäämpään ajoneuvoturvallisuuteen on johtanut siihen, että ajoneuvoihin on sisällytetty yhä enemmän kehittyneitä kuljettajaa avustavia järjestelmiä (ADAS), kuten automaattinen hätäjarrutus (AEB), mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) ja kaistavahti (LKA). Näiden järjestelmien turvallinen toiminta edellyttää laajaa valikoimaa kuvantamis-, tutka-, LiDAR- ja muita havainnointiteknologioita, jotka tuottavat huomattavia määriä dataa. Tämä data on tallennettava nopeasti ja analysoitava ohjauselektroniikan avulla. Laajentuneen ADAS-integraation seurauksena modernien ajoneuvojen tallennusvaatimukset ovat kasvaneet eksponentiaalisesti.

Viimeisen vuosikymmenen aikana viihdejärjestelmien toiminnallisuus on myös kehittynyt. Nykyään kuluttajat arvostavat ominaisuuksilla rikastettuja ohjaamoja, jotka tarjoavat väriä vaihtavia sisätiloja, älykästä ilmastointia ja suuria LCD-näyttöjä. Näiden päivitysten sisällyttäminen tulee kuitenkin hintansa kanssa.

Modernien ajoneuvojärjestelmien tuottaman datan määrä on hämmästyttävä, ylittäen sen, mitä vielä vuosikymmen sitten pidettiin mahdollisena. Olemme nopeasti siirtyneet autoista, joissa oli alle gigatavu tallennustilaa 2000-luvun alussa, kymmeniin gigatavuihin 2010-luvulla ja nykyään satoihin gigatavuihin 2020-luvulla.

Ohjelmistopohjaisten ja autonomisten ajoneuvojen toteutuksen monimutkaisuus

Ohjelmistopohjaisten ajoneuvojen (SDV) käsite herättää kiinnostusta monissa autoteollisuuden valmistajissa, sillä se tarjoaa mahdollisuuden tarjota kuluttajille personoituja kokemuksia ja päivitysmahdollisuuksia, avaten uusia liiketoimintamahdollisuuksia auton alkuperäisen myynnin jälkeen. Kuluttajat ovat jo tottuneet tähän mukautuvuuteen ja ohjelmistovetoiseen kehitykseen älypuhelimien ja tietokoneiden kautta, ja aivan kuten nämä markkinat ovat menestyneet, myös autoteollisuus voisi kokea vastaavia hyötyjä.

SDV-ajoneuvojen menestys riippuu kuitenkin kyvystä kehittää autoja, joissa on riittävästi laskentatehoa ja datan tallennuskapasiteettia tulevien ominaisuuksien integroimiseksi, samalla kun tuotantokustannukset pysyvät hallinnassa. Esimerkiksi, jos valmistaja haluaa lisätä tulevaisuudessa uusia ominaisuuksia, kuten 3D-navigoinnin tai sisäänrakennettujen kameroiden käyttämisen kojelautakameroina, suunnittelijoiden on varmistettava, että tallennusjärjestelmällä on tarvittava nopeus, kaistanleveys ja kapasiteetti näiden toimintojen tukemiseen tehokkaasti. Näin ollen autoteollisuuden valmistajat voivat omaksua SDV-konseptin vain, jos datan tallennusmarkkinat pystyvät tarjoamaan edullisia ratkaisuja, jotka vastaavat myös tulevia teknisiä vaatimuksia.

Autonominen ajaminen eli robottiauto on toinen konsepti, joka osoittautuu autoteollisuudelle haastavaksi toteuttaa. Säädökset ovat välitön este, joka voi tehdä järjestelmien testauksesta ja varmentamisesta pitkiä ja kalliita prosesseja. Myös riskit hidastavat kehitystä, sillä valmistajat (OEM) pelkäävät oikeudenkäyntejä, jos autonomiset ajoneuvot aiheuttavat liikenneonnettomuuksia. Valmistajat ovat varovaisia myös impulsiivisuuden suhteen, sillä kuljetusalalla on lukuisia tapauksia, joissa yritykset ovat yrittäneet "hypätä" eteenpäin huolellisen etenemisen sijaan, mikä on johtanut takaiskuihin ja epäonnistumisiin, ja joissakin tapauksissa jopa kuluttajien pysyvään luottamuksen menetykseen.

Tästä huolimatta tämänhetkinen merkittävin tekninen haaste on saavuttaa riittävä laskentatehon, havainnointikyvyn ja ohjelmistokehityksen taso, jotta autonomiset ajoneuvot pystyisivät navigoimaan monimuotoisissa ympäristöissä, ei vain hyvin merkityillä moottoriteillä ja kaupunkialueilla.

Viime vuosina on käynyt ilmeiseksi, että edistyneempien ADAS-järjestelmien ja tasojen 4 ja 5 autonomisten ajoneuvojen saavuttamiseksi autovalmistajien on käytännössä luotava "palvelin pyörillä". Tämä on uskomattoman monimutkainen tehtävä, joka kattaa sekä raakalaskentatehon että järjestelmäarkkitehtuurin. Autonomisen ajamisen edistyneet ominaisuudet, kuten reaaliaikainen toiminta ja monimutkaiset prosessointitarpeet, tekevät keskitetystä arkkitehtuurista nykyisiä hajautettuja tai toimialuepohjaisia lähestymistapoja sopivamman. Tämä kehitys mahdollistaa havainnointi-, päätöksenteko- ja ohjausjärjestelmien paremman integroinnin, mutta vaatii suorituskykyisiä ja optimoituja tallennusteknologioita.

Tallennusratkaisujen suunnittelu autoteollisuudelle

Ajoneuvojen tallennusratkaisujen tarpeet ovat kehittyneet, ja ne edellyttävät laajempia lämpötila-alueita, parempaa tärinänkestävyyttä, reaaliaikaisen käsittelyn kykyä, nopeampia käynnistysaikoja sekä ainutlaatuisia luku-/kirjoitusoperaatioita verrattuna yritys- tai kuluttajamuistiin. Tämän seurauksena ala omaksuu räätälöityjä teknologioita, jotka pystyvät vastaamaan sen vaatimuksiin, auttavat edistämään innovaatioita, mahdollistavat tulevat päivitykset SDV-ajoneuvoihin ja takaavat pitkän saatavuuden, joka vastaa teollisuuden pidennettyjä tuotesyklejä.

Autoteollisuuden jatkuvasti kehittyvän markkinan ymmärtäminen on ratkaisevan tärkeää oikeiden ratkaisujen tarjoamiseksi. KIOXIA on vuosikymmenien ajan ollut sitoutunut tähän tavoitteeseen, toimittaen laajan valikoiman tuotteita, jotka kykenevät toimimaan laajennetuissa lämpötilaolosuhteissa ja täyttävät AEC-Q100-standardin vaatimukset.

Tällä hetkellä ala on riippuvainen kahdesta keskeisestä NAND Flash -muistin muodosta – sulautettu e-MMC-kortti ja universaali flash-muisti eli UFS. Tulevaisuuden ajoneuvot voivat tutkia vaihtoehtoisia tallennusvälineitä, kuten SSD-levyjä, mutta tällä hetkellä irrotettavia tallennusvaihtoehtoja vältetään, koska on huoli tallennuslaitteen irtoamisesta.

Vaikka e-MMC on vakiintunut standardi vuodesta 2007 lähtien, se on edelleen suosittu valinta vähemmän vaativille autoteollisuuden järjestelmille ja sitä tullaan käyttämään edelleen vuosia sen alhaisten kustannusten ja pienempien tallennuskapasiteettien ansiosta. Kuitenkin e-MMC:n siirtonopeus on rajoitettu enintään 400 MB/s sen rinnakkaisliitännän vuoksi, eikä se enää vastaa autoteollisuuden kasvaviin vaatimuksiin.

Sen sijaan UFS 3.1 sopii hyvin autoteollisuuden kasvaviin vaatimuksiin, tukien kaikkea digitaalisista ohjaamoista ja viihdejärjestelmistä ja tarjoten skaalautuvuuden, joka vastaa modernien ajoneuvojen kasvavia datatarpeita. Sarjaliitännällä varustettu UFS 3.1 mahdollistaa täysduplex-viestinnän, joka mahdollistaa samanaikaiset luku- ja kirjoitusoperaatiot, ja saavuttaa siirtonopeuden 2320 MB/s. Tämä suorituskyky ylittää e-MMC:n. Kuitenkin seuraavan sukupolven ajoneuvoja varten tarvitaan edelleen edistyneempiä ratkaisuja.

Uudet muistit tukevat ajoneuvojen kehityksessä

Vastatakseen tulevien tason 4 ja 5 autonomisten ajoneuvojen sekä SDV-ajoneuvojen tarpeisiin KIOXIA on esitellyt alan ensimmäiset UFS version 4.0 flash-muistilaitteet. Verrattuna nykyisiin UFS 3.1 -laitteisiin, näillä laitteilla on suurempi maksiminopeus, 4640 MB/s, ja ne sisältävät uusia ominaisuuksia, jotka on suunniteltu palvelemaan paremmin seuraavan sukupolven ajoneuvoja.

Toisin kuin kuluttaja- ja yritystason tallennussovelluksissa, välitön käynnistys on lähes kaikissa autoteollisuuden järjestelmissä välttämätön. KIOXIA:n UFS 4.0 -laitteet sisältävät High-Speed Link Startup Sequence (HS-LSS) -ominaisuuden, joka mahdollistaa nopeamman Link Startup -yhteyden laitteen ja isännän välillä nopeudella HS-G1 Rate A (1248 MB/s) verrattuna perinteisiin UFS-laitteisiin. Tämä auttaa vähentämään linkin käynnistysaikaa 70 prosenttia (kuva 1).

Kuva 1. UFS 4.0 tarjoaa huomattavasti lyhyemmän käynnistysajan verrattuna e-MMC- ja UFS 2.1/3.1 -ratkaisuihin (Lähde: KIOXIA).

Turvallisuuskriittisissä toiminnoissa, kuten ajoneuvojen ohjausjärjestelmissä, järjestelmän eheys on ensiarvoisen tärkeää. Tämän vaatimuksen täyttämiseksi UFS 4.0 sisältää sisäänrakennetun virkistysominaisuuden (Refresh Feature), joka parantaa datan luotettavuutta päivittämällä heikentynyttä dataa ja estää tietojen korruptoitumisen myös ajoneuvojen vaativissa käyttöympäristöissä. Lisäksi laajennettu diagnoositoiminto (Diagnosis Feature) mahdollistaa käyttäjille pääsyn tärkeisiin tietoihin UFS-laitteesta, mikä mahdollistaa ennakoivien toimenpiteiden toteuttamisen.

UFS 4.0 hyödyntää myös KIOXIA:n kahdeksannen sukupolven BiCS FLASHTM 3D -teknologiaa, joka tarjoaa paremman suorituskyvyn ja tallennustiheyden verrattuna aiempiin sukupolviin. Näiden toimintojen yhdistelmä muodostaa tuotteen, joka on suunniteltu erityisesti autoteollisuuden tarpeisiin eikä vain mukautettu siihen. UFS 4.0:n suorituskyky ja ominaisuudet tasoittavat tietä autonomisille ajoneuvoille ja keskitetylle arkkitehtuurille, kun taas sen tallennustiheydet 28, 256 ja 512 gigatavua tarjoavat kustannustehokkaita ratkaisuja ajoneuvojen integrointiin. Tämä mahdollistaa uusien ominaisuuksien lisäämisen ohjelmistopohjaisiin ajoneuvoihin tulevaisuudessa.

Lopuksi

SDV-ajoneuvojen ja autonomisten autojen laajamittaisen käyttöönoton avain piilee perustaustateknologioiden, kuten prosessorien ja flash-muistin, rajojen työntämisessä, jotta kustannuksia voidaan alentaa ja suorituskykyä parantaa. Nykyisillä markkinoilla kuitenkin esiintyy rinnakkain sekä perinteisiä ajoneuvoja että innovatiivisia premium-malleja, jotka tulevat säilymään nähtävissä tulevaisuudessa.

Siksi autoteollisuus tarvitsee sekä pitkäikäisiä e-MMC-ratkaisuja että suorituskykyyn tähtääviä UFS-ratkaisuja. Laitteita, jotka on täysin optimoitu autoteollisuuden käyttöön ja joissa on räätälöityjä ominaisuuksia ja suunnitteluja, jotka vastaavat markkinoiden tuotetarpeita ja pitkäikäisyyttä – tämä on jotakin, mitä KIOXIA pyrkii aina tarjoamaan autoteollisuuden flash-muistivalikoimallaan.

 

MORE NEWS

Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana

Melexis on julkaissut MLX90642-lämpöanturiinsa valmiin, maksuttoman algoritmin, joka mahdollistaa ihmisten havaitsemisen, laskemisen ja paikantamisen ilman perinteisiä kameroita. Ratkaisu tuo seuraavan sukupolven havaitsemisen suoraan anturitasolle ja poistaa tarpeen kehittää omia lämpökuva-analytiikan algoritmeja.

Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä

Forbesissa julkaistussa artikkelissa Nokian Cloud and Network Services -yksikön tuote- ja teknologiajohtaja Kal De varoittaa, että teleoperaattoreiden on hylättävä perinteinen, reaktiivinen kyberturvamalli. Nykyiset uhkat kuten tekoälyn kiihdyttämät hyökkäykset ja nopeasti lähestyvä kvanttilaskennan murros pakottavat siirtymään ennakoiviin, automaattisiin puolustusmenetelmiin.

Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana

Microchip on esitellyt kaksi digitaalista tehonvalvontapiiriä, jotka mittaavat kannettavien ja energiarajoitteisten laitteiden virrankulutusta kuluttamatta itse käytännössä lainkaan tehoa. Uudet PAC1711- ja PAC1811-piirit toimivat itsenäisinä, MCU:sta riippumattomina ”älykkäinä virran vahtikoirina”, jotka herättävät prosessorin vasta, kun järjestelmässä tapahtuu jotakin merkittävää.

Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille

STMicroelectronics laajentaa tunnetun ST87M01-NB-IoT-radiomoduulinsa käyttökohteita älymittareista kohti yleisiä IoT-ratkaisuja. Yhtiö on esitellyt kaksi uutta versiota moduulista sekä päivitetyn kehitysekosysteemin, joiden avulla kehittäjät voivat tuoda kapeakaistaisen NB-IoT-yhteyden nopeasti osaksi logistiikan, teollisuuden, energiaverkkojen ja kuluttajalaitteiden sovelluksia.

Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

Avocado-käyttöjärjestelmäänsä sulautettujen laitteiden valmistajille kauppaava Peridio esitteli Embedded World North America -messuilla uuden Jetson-pohjaisen tekoälyä hyödyntävän robottidemon. Demo havainnollisti, miten sen Avocado OS -käyttöjärjestelmä ja laitehallinta-alusta lyhentävät sulautettujen AI-laitteiden tuotantovaiheeseen siirtymisen jopa kuukausista päiviin.

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Historiallinen käänne - polttomoottoriautot jäivät vähemmistöön

Sähköinen liikenne on siirtynyt uuteen aikakauteen sekä maailmalla että Euroopassa. Gartnerin tuoreen ennusteen mukaan maailman teillä liikkuu ensi vuonna yli 116 miljoonaa sähköajoneuvoa, kun taas TechGaged Research raportoi, että polttomoottorit ovat nyt virallisesti vähemmistössä Euroopan unionissa.

Winbond vie teollisuuden DDR4-muistit uudelle tasolle

Winbond on esitellyt uuden 8 gigabitin DDR4-muistin, joka nostaa teollisuus- ja sulautettujen järjestelmien perinteisen DDR4-teknologian aivan uudelle suorituskyky- ja tehokkuustasolle. Yhtiö valmistaa uutuuden omalla 16 nanometrin prosessillaan, mikä tuo pienemmän sirukoon, alhaisemman virrankulutuksen ja paremman signaalieheyden – ominaisuuksia, joita teollisuus edellyttää pitkän elinkaaren laitteistoilta.

Ultravakaa kellosignaali auttaa tunnistamaan GPS-häirinnän

GNSS-vastaanottimien suojautuminen sekä häirintää että harhautusta vastaan paranee merkittävästi, kun vastaanotin käyttää tavallista kvartsikelloa tarkempaa ja stabiilimpaa referenssikelloa. Tähän tarpeeseen vastaa SiTimen uusi Endura Super-TCXO ENDR-TTT, joka on suunniteltu erityisesti ilmailun, puolustuksen ja teollisuuden PNT-sovelluksiin.

Tämä vuosi kuuluu iPhonelle, ensi vuonna koko markkina kutistuu

Applen vahva vuosi nostaa älypuhelinmarkkinat takaisin kasvuun, mutta edessä siintää jälleen notkahdus. IDC:n tuoreiden lukujen mukaan maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset kasvavat vuonna 2025 yhteensä 1,5 prosenttia 1,25 miljardiin laitteeseen. Suurin selittävä tekijä on Applen ennätysvuosi: iPhone 17 -sarjan vetämä kysyntä nostaa yhtiön toimitukset 247,4 miljoonaan laitteeseen, mikä merkitsee 6,1 prosentin vuosikasvua.

Tässä pahimmat virheet piirikortin suunnittelussa

PCB-suunnittelun virheet eivät aiheuta vain pieniä häiriöitä. Ne voivat rikkoa toiminnallisuuden, pysäyttää sertifioinnit, syödä akut tyhjiksi, heikentää luotettavuutta tai jopa tehdä tuotteesta mahdottoman valmistaa. Näin muistuttaa suunnitteluasiantuntija John Teel, joka käy uudella videollaan läpi 21 yleisintä ja vakavinta virhettä, joita hän näkee toistuvasti sadoissa tekemissään suunnittelukatselmoinneissa.

Vakava haavoittuvuus React- ja Next.js-sovelluksissa – päivitä heti

React-tiimi on julkaissut erittäin vakavan tietoturvahaavoittuvuuden, joka koskee React Server Components -arkkitehtuuria sekä sen varaan rakentuvia kehitysalustoja, erityisesti Next.js-sovelluksia. Haavoittuvuus mahdollistaa täysin autentikoimattoman etähyökkäyksen, jonka avulla hyökkääjä voi suorittaa mielivaltaista koodia palvelimella.

Autojen sisävalaistukseen mullistava ratkaisu

DP Patterning ja ams OSRAM ovat esitelleet uudenlaisen ratkaisun, joka voi muuttaa autojen sisävalaistuksen suunnittelua merkittävästi. Yhtiöiden kehittämä konsepti esiteltiin ensi kertaa marraskuussa Productronica-messuilla Münchenissä.

Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta

Belgialainen e-peas on esitellyt AEM15820-energiankeruupiirin, joka on suunniteltu hyödyntämään hybridiaurinkokennojen koko tehoalueen. Hybridikennojen etuna on kyky tuottaa energiaa sekä sisävalaistuksessa mikrowattitasolla että suorassa auringonpaisteessa useiden wattien teholla. Uusi PMIC pystyy käsittelemään tämän koko skaalan, mikä avaa tien käytännössä itseään lataaville kuluttaja- ja IoT-laitteille.

Tria tuo tehoa verkon reunalle DragonWing-moduuleilla

Avnetin entinen sulatuettujen ryhmä eli nykyinen Tria Technologies tuo ensimmäiset Qualcomm Dragonwing IQ-6-sarjaan perustuvat moduulit markkinoille. Uudet SM2S-IQ615- ja OSM-LF-IQ615-moduulit tarjoavat teollisuusluokan suorituskykyä ja modernia AI-kiihdytystä SMARC- ja OSM-moduuleina.

Suomalaisille kvanttialgoritmeille kysyntää maailmalla

Suomalainen kvanttialgoritmiyhtiö QMill laajentaa kvanttialgoritmitutkimuksen kansainvälistä yhteistyötä merkittävällä tavalla. Yhtiö on solminut strategisen tutkimussopimuksen kanadalaisen École de technologie supérieure (ÉTS) -yliopiston kanssa edistääkseen kvanttilaskennan käytännön sovelluksia ja validoidakseen algoritmeja todellisia teollisia haasteita varten. Sopimus vahvistaa entisestään suomalaisosaamisen kysyntää globaaleissa kvanttikeskuksissa.

Kiinnostavatko humanoidirobotit? Ensi viikolla ilmainen webinaari

Mitä pitää ottaa huomioon, jos suunnittelee ihmisen tavoin käyttäytyvää humanoidirobottia? Miten signaalit reititetään? Miten syötetään sähköä? Miten liittimet valitaan, jotta laite kestää siihen kohdistuvat rasitukset?

Minikokoinen kondensaattori yli kilovoltin SiC-sovelluksiin

Murata on esitellyt maailman ensimmäisen 15 nF:n ja 1,25 kilovoltin jännitekestolla varustetun C0G-tyypin monikerroskeramiikkakondensaattorin (MLCC), joka on pakattu poikkeuksellisen pieneen 1210-kokoluokkaan (3,2 × 2,5 mm). Uutuus vastaa suoraan SiC-MOSFET-tekniikan kasvavaan tarpeeseen, jossa korkeajännitteiset ja erittäin vähän häviävät komponentit ovat välttämättömiä resonanssi- ja snubber-piireissä.

LUMI-tekoälyhubi avautui Otaniemessä

LUMI-tekoälytehtaan hubiprojektin päällikkö Eeva Harjula (CSC) korostaa, että uusi Otaniemen hubi tuo tekoälyn mahdollisuudet konkreettisesti lähemmäs opiskelijoita, startup-yrityksiä ja pk-sektoria. - Tavoitteena on luoda kohtaamispaikka, jossa syntyy uusia ideoita ja yhteistyötä suomalaisen tutkimuksen, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan hyväksi. Otaniemen hubi toimii LUMI-tekoälytehtaan päähubina” Harjula sanoo.

Wi-Fi 8 -piirien testaaminen voi alkaa

Rohde & Schwarz ja Broadcom ovat ottaneet ratkaisevan askeleen kohti seuraavan sukupolven Wi-Fi 8 -laitteita. Broadcom on validoinut R&S:n uuden CMP180-radiotesterin Wi-Fi 8 -piirien kehitys- ja tuotantotestaukseen, mikä tarkoittaa, että ensimmäisiä 802.11bn-siruja voidaan alkaa testata ja optimoida jo ennen standardin lopullista valmistumista.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana
  • Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä
  • Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana
  • Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille
  • Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

NEW PRODUCTS

  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
  • Älykäs sulake tekee sähköautoista turvallisempia
 
 

Section Tapet