Perinteinen tekstiviesti ja multimediaviesti ovat katoamassa. Operaattorit voivat korvata nykyiset whatsapit ja facebookit RCS-viesteillä (Rich Communication Services). Palvelun testaaminen on kuitenkin erittäin tärkeää ennen sen live-verkkoon viemistä.

Artikkelin on kirjoittanut Anritsun sovellusinsinööri Amish Lad. Hän aloitti uransa vuonna 2006 Tata Teleservicesin palveluksessa CDMA2000-verkkojen suunnittelijana. Harris Stratex Networksilla Amish vietti vuoden 2007-2010 ja sen jälkeen vuoden Motorolalla järjestelmäsuunnittelijana. Vuosina 2011-2013 hän työskenteli vielä ECI Telecomilla, Samsung Electronicsilla ja Tata Communicationsilla ennen siirtymistään Anritsun palvelukseen keväällä 2014. Amishilla on elektroniikka- ja tietoliikenneinsinöörin tutkinto Mumbain yliopistosta.

SMS- eli tekstiviestipalvelu oli vuosia keskeinen osa matkapuhelimen käyttöä kuluttajille, ja samalla se oli elintärkeä tulonlähde operaattoreille. Muutos on kuitenkin pysyvää ja koska peruskännykän on suurelta osin korvannut kämmenkokoinen tietokone, joka tunnetaan älypuhelimena, internetpohjaiset pikaviestipalvelut ovat yleistyneet alan normiksi.

SMS:n ja MSM-multimediaviestin (Multimedia Messaging Service) raja on joka tapauksessa hämärtynyt, kun erilaiset viestisovellukset ovat muuttaneet tapaa, jokka ihmiset käyttävät viestipalveluja. Samaan aikaan 3G-verkkojen ja IP-pohjaisten 4G-verkkojen suuri datanopeus on muuttanut kuluttajien käyttäytymistä. Nyt vaaditaan reaaliaikaista viestintää ja jatkuvaa tavoitettavuutta. Ei siis ihme, että älypuhelinsovellukset kuten Whatsapp, Facebook ja Instagram ovat tulleet hyvin suosituiksi. Kuluttajille näiden sovellusten käyttö on käytännössä ilmaista.

Kun viestipalveluista tulee internet-dataliikennettä verkkopalvelun sijaan, operaattorin liiketoimintamalli on suuressa vaarassa. Yksi matkapuhelinalan vastaus oli kheittää oma alusta edistyneemmille viestipalveluille, nimeltään RCS (Rich Communication Services). Se on tarkoitettu erilaiseksi ja Whatsappin kaltaisia palveluita paremmaksi, ja lisäksi RCS-alusta tarjoaa operaattoreille tavan korvata kadonneet SMS- ja MMS-tulot.

Vaikka RCS on standardiin pohjautuva alusta, sen käyttöönottoon sisältyy ongelmia kuten kaikkiin uusiin verkkopalveluihin. Tässä artikkelissa hahmotellaan RCS:n teknisiä perusominaisuuksia, operaattorien suurimpia riskejä ja parasta lähestymistapaa palvelun testaamiseen ja verifiointiin ennen kuin se ajetaan operaattorin live-verkkoon.

RCS internet-palveluna

Kun palveluita kuten Facebookia tai Instagramia käytetään kännykän internet-yhteyden yli, niitä kutsutaan OTT-palveluiksi (over the top), joissa internet-datapaketteja siirretään operaattorin verkossa. RCS on käytännössä operaattorin oma OTT-palvelu, jossa bitit liikkuvat tyypillisesti LTE-verkon IMS-elementissä (IP Multimedia Subsystem). Markkinointisyistä RCS:lle on annettu brändinimi Joyn (www.joynus.com).

RCS tuo tilaajille edistyneen valikoiman ominaisuuksia. Tuttujen SMS- ja MMS-viestien lisäksi se tukee kahden käyttäjän välistä ja ryhmän sisäistä instant-viestintää (IM, Instant Messaging), sekä tiedostojen ja videoiden jakoa verkon yli. Vuonna 2011 lanseerattiin RCS:n päivitetty versio RCS-e, joka on RCS:n yksinkertaistettu versio ja tarkoitettu palveluiden nopeampaan kaupallistamiseen. RCS:n avoluutio vuodesta 2008 lähtien näkyy alla olevassa kuvassa.

Mobiiliala on panostanut RCS:n kaupalliseen houkuttavuuteen aina tekniikan lanseerauksesta lähtien vuonna 2008.

Verkon vaatimukset

RCS hyödyntää IMS-runkojärjestelmää, joka alun perin oli osa 3G-määrityksiä. Tämä palvelualusta toteuttaa esimerkiksi autentikoinnin, auktorisoinnin, rekisteröinnin, laskutuksen ja reitityksen.

Tilaajan näkökulmasta RCS:n käyttö keskittyy parannellun osoitekirjan ympärille. Kyse on käyttäjän yhteystiedoista koostuvasta kirjastosta, joka seuraa käyttäjää verkosta ja laitteesta toisen. Tämä osoitekirja tukee perinteisiä toimintoja kuten soittamista yhteystiedon puhelinnumeroon tai tekstiviestin lähettämistä. Näihin perustoimintoihin RCS lisää edistyneempiä toimintoja, kuten chat-keskustelun aloittamisen toisen RCS-kontaktin kanssa, sekä multimediasisältöjen jakamisen ja seuraamisen.

RCS osaa näyttää visuaalisesti, mihin kaikkiin palveluihin yhteystieto pystyy osallistumaan. Ikonit näyttävät, voiko kontakti osallistua chattiin, tiedostonsiirtoon, videon tai kuvien jakamiseen, vai vain yksinkertaisiin toimintoihin kuten SMS-viesteihin ja äänipuheluihin (ks. kuva alla).

Joyn-ikonit näyttävät, voiko tilaaja osallistua RCS-palveluihin.

Tähän asti toiminnot näyttävät samanlaisilta kuin vaikkapa Instagramissa tai Whatsappissa, mutta RCS tarjoaa joissakin suhteissa parempia palveluja. Käyttäjät voivat esimerkiksi vaihtaa mediaa yhden viestisession aikana. Ja koska RCS ilmoittaa käyttäjien statuksen eli tilatiedot - näyttäen esimerkiksi voivatko he vastaanottaa videoita - käyttäjien on helpompi ryhtyä spontaaneihin viestintäsessioihin. RCS on myös käyttäjien kannalta joustavampi: he voivat siirtää videota sellaisen session sisällä, johon ei alunperin sisältynyt videoita.

Ekosysteemi tukee operaattoritoteutuksia

RCS on saanut tukea laajalta toimittajien ekosysteemiltä. Tämä vähentää operaattorien tarvetta kehittää omia spefisejä RCS-toteutuksiaan.

Kuten äänipuhelut ja SMS-viestit, RCS-pääteohjelmisto voidaan asentaa kännykkään valmistusprosessin aikana. RCS aktivoidaan ja käyttäjä tunnistetaan automaattisesti, kun puhelimeen kytketään virta ja SIM-kortti rekisteröityy verkkoon.

Tilaajalle RCS:n käytön aloittaminen on helppoa. Operaattorille kyse on monimutkaisesta palvelusta, joka täytyy kiinnittää olemassaolevaan verkkoon. Tämä edellyttää huolellista testaamista ennen käyttöönottoa live-verkossa. RCS:n asema alan laajuisena standardina ei itse asiassa takaa, että se toimii saumattomasti jokaisessa 3GPP-yhteensopivassa verkossa.

Uuden RCS-toteutuksen testaamisen haasteet

Operaattorin pitää ottaa huomioon useita riskejä RCS:n käyttöönotossa ja jokainen näistä vaatii oman testausohjelmansa. Lyhyesti sanottuna tärkeimmät riskit ovat:

Erilaisilla RCS-konfiguraatioilla varustettujen kännyköiden yhteensopivuus. Tilaajan kannalta eri RCS-versiot ovat yhdentekeviä (ks kuva 1). Käyttäjät vain olettavat RCS:n toimivan jouhevasti. Operaattorin täytyy siksi varmistaa, että sen tilaajat voivat kommunikoida RCS:n välityksellä toisissa verkoissa toimivien päätelaitteien kanssa. Näillä voi olla erilaisia, joka ristiriitaisia verkko-ominaisuuksia, kuten IP-osoitteet, signalointi- ja datansiirtoprotokollat, sekä salausprotokollat. Myös eri RCS-versioilla varustettujen kännyköiden pitää pystyä viestimään keskenään. RCS-e-kännykän pitää ymmärtää RCS-5-kännykkää, vaikka jotkut toiminnot eivät olisikaan käytössä molemmissa laitteissa.

Joyn-päätesovelluksen testaaminen. Tällä hetkellä useimmat käyttäjät käyttävät Joynia ladattavan sovelluksen avulla sen sijaan, että kyse olisi natiivista puhelimen mukana tulevasta sovelluksesta. Testien pitää varmstaa, että verkko tukee jokaista sovelluksen versiota, oli kyse sitten iOS:stä tai Androidista.

Tietoturva. RCS muodostaa mahdollisen aukon hyökkäyksille, palvelunestolle ja/tai tunkeutumiselle käyttäjän yksityisyystietoihin.

Liikevaihto ja kustannusten optimointi. Verkon omistaja ottaa RCS:n käyttöön tehdäkseen tällä OTT-palvelulla rahaa. Siksi operaattorin pitää testata, ettei verkko ole haavoittuva palvelun varastamiselle tai väärinkäytöksille, ja että se luotettavasti tallentaa yhteysdatan laskutusta, liikenteenhallintaa ja verkon suunnittelua varten.

Päätelaitteiden käyttötesti. Osa RCS-liikenteestä on viive- eli latenssiherkkää, ja sille pitää antaa verkossa ensisijainen asema. Operaattorin pitäisi pystyä ylläpitämään palvelua myös epänormaalin ruuhkaisina aikoina. Päätelaitetesti voi pitää sisällään myös akun kulutuksen testaamista erilaisia RCS-palveluja käytettäessä.

Globaali käytettävyys. Tilaajat odottavat, että he voivat käyttää RCS:ää kaikkialla, missä heillä on verkkovierailu käytettävissään. Operaattorien välisten yhteyksien luominen voi olla hankalaa. Operaattorit haluavat testata tehokkaaman IPX RCS -palvelun käytettävyyttä ja toimintaa.

Testien eristäminen live-verkosta

Jossakin vaiheessa verkko-operaattori haluaa viedä uuden RCS-palvelunsa tilaajien käyttöön. Ennen sitä operaattorin pitää varmistua, että livepalvelu tarjoaa riittävän laadukkaan käyttäjäkokemuksen, ettei se hidasta tai heikennä muita verkkopalveluja, ja että RCS säilyttää käyttäjien tietoturvan ja yksityisyyden.

Testaaminen verkkosimulaattorissa (tukiasemassa) on keskeinen osa prosessia, kun uutta palvelua ollaan ottamassa käyttöön. Live-verkosta irrallaan olevassa simulaattorissa tehty testi antaa operaattorille mahdollisuuden ajaa rajoittamattomasti erilaisia skenaarioita ja konfiguraatioita. Esimerkiksi potentiaalisesti katastrofaalista tapahtumaa, joka voisi live-verkossa tapahtua ehkä kerran muutamassa vuodessa, voidaan simulaattorissa toistaa loputtomasti. Samalla tämä testaa hyvin verkon kestävyyttä.

RCS-testaamiseen käytetyn simulaattorin pitää tukea kaikkia käytettyjä matkapuhelintekniikoita, myös LTE-Advancedia. Anritsun MD8475A-signalointitesteri on kaiken yhdessä laitteessa sisältävä tukiasemasimulaattori, joka tukee LTE-, LTE-Advanced-, W-CDMA/HSPA/HSPA Evolution/DC-HSDPA-, GSM/EGPRS-, CDMA2000 1X/1xEV-DO Rev. A- ja TD-SCDMA/TD-HSPA-tekniikoita. Sitä ohjataan Smart Studio Manager -nimisellä käyttöliittymällä. Sen ansiosta on mahdollista helposti ajaa ja muokata ennalta rakennettuja testiskenaarioita, joten käyttäjän ei tarvitse kehittää kokonaisia testirutiineja alusta lähtien. Sisäänrakennetun IMS-palvelintoiminnallisuuden ansiosta MD8457A tukee uusimpia IMS-palveluita ja -tekniikoita, mikä on tärkeä vaatimus RCS-palveluja testattaessa.

Lisäksi MS8475A sisältää erilaisia toimintoja erityisesti RCS-testaamiseen:

● RCS-palvelin on integroitu päätelaitteen signalointitesteriin. Operaattori voi siten toistaa live-verkon asetukset simulaattorissa tai testata palvelua erilaisessa verkkokonfiguraatiossa.
● Simulaattorin avulla on helppo tallentaa esimerkiksi logeja, joten eri laitteiden suorituskykyä voidaan verrata ja arvioida.
● Smart Studio Manager auttaa käyttäjää luomaan testisarjoja automatisoiduille testeille. Automatisoitu testaaminen on erittäin hyödyllistä esimerkiksi päätelaitteen pitkäkestoisissa testeissä.
● RCS-e -päätelaitteen yhteensopivuuden testaamiseksi RCS 5.1 -päätelaitteen kanssa verkkosuunnittelija voi asentaa yhden RCS-päätelaitteen testattavaksi laitteeksi simulaattoriin liitettynä ja toisen RCS-päätelaitteen ulkoiseen tietokoneeseen liitettynä.

 

Kuva: Anritsun MD8475A-signalointitesteri.

MD8475A tukee RCS:n 5.1-määrityksiä, joten operaattori voi sen avulla testata tärkeitä RCS-toimintoja turvallisessa, eristetyssä ympäristössä. Simulaattori tuottaa dataa konfiguroinnista ja rekisteröinnistä, kahdenkeskisistä chat-keskusteluista, ryhmäkeskusteluista, tiedostojen siirrosta ja läsnäoloinformaatiosta. Työkalu osoittaa, että moderni verkkosimulaattori voi toimia kattavat testaustyökaluna, jolla uuden RCS-palvelun valmius livetoteutukseen voidaan verifioida.

ETNtv

Watch ECF videos

TekoÀlyn avulla robotteja voidaan ohjata puheella

ETN - Technical article

Generatiivisen tekoälyn vallankumous, joka tuo chatbotit asiakaspalveluun ja mahdollistaa älykaiuttimien kaltaiset laitteet, on vasta alkua. Sama teknologia, joka ymmärtää ihmisten puhetta, siirtyy nyt robotiikkaan, missä se auttaa kehittämään algoritmeja robottien liikkeiden ohjaamiseen ja politiikkojen toteuttamiseen tärkeiden tehtävien suorittamiseksi.

Lue lisÀÀ...

SOM-ratkaisut ovat lÀÀketieteellisen elektroniikan luotettava tulevaisuus

Lääketieteellinen elektroniikka on yksi nopeimmin kasvavista teollisuudenaloista. Väestön ikääntyminen, erityisesti länsimaissa, ja terveydenhuollon teknologioiden jatkuva kehitys pitävät yllä kovaa kysyntää ja ohjaavat alan tutkimus- ja tuotekehitystä, kirjoittaa Digi Internationalin OEM-ratkaisuista Euroopassa vastaava johtaja Ronald Singh.

Lue lisÀÀ...

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

NEWSFLASH

 SPONSORS

 

Etteplan supports customers cross industries in digitalizing their business from requirement specifications to solution development and implementation. With over 30 years of experience, Etteplan has the needed expertise to develop a wide range of industrial applications, from large established companies to start-ups. We deliver complete turn-key solutions containing cross-discipline know-how.

 

CN Rood offers technical solutions in the field of testing and measurement. We aim to remain leaders in that regard. Our customers are often not looking for a product, but for a solution, and we all have the drive to work on that solution. What we love to do most is to continually work on the latest developments in the field of testing and measuring equipment. Now and in the future.

 


EBV Elektronik was founded in 1969 and is one of the leading specialists in European semiconductor distribution. This success is based on the underlying company philosophy, which was developed a long time ago and which still applies today: operational excellence, flexibility, reliability and execution – with the goal of achieving the highest degree of customer satisfaction.

 

Tria is a world leader in the design and manufacture of embedded computing for OEMs. We offer a broad range of off-the-shelf modules to fully customized systems built for our customers. With a global footprint and deep in-house expertise, we support innovators from design to delivery.

congatec is a rapidly growing technology company focusing on embedded and edge computing products and services. The high-performance computer modules are used in a wide range of applications and devices in industrial automation, medical technology, robotics, telecommunications and many other verticals.

 

Mespek was founded in 1989. Our main products are embedded electronic modules, industrial PCs with peripherals, KVM and server management products, as well as wireless solutions for IoT applications.

 

Since 1985, Digi International Inc. (Digi) has been a pioneer in wireless communication, forging the future for connected devices and responding to the needs of the people and enterprises that use them.

 

CVG Convergens is an ICT services company specialized in embedded systems, smart connected products and ICT systems and processes for SME businesses. Our mission is to help our clients, our team, and the society to improve and thrive by providing reliable and sustainable solutions, services, and products by creative and efficient application of technology.

 

BCC Solutions Oy is a Finnish company that, in addition to expert services, offers comprehensive equipment solutions for data transfer and telecommunication networks, as well as their analysis, testing and measurement. We broadly represent the industry's leading brands.

 

Acal BFi has trusted expertise in advanced electronics for 50 years. If you’re in search of a trusted technology solutions partner, your search ends here. Our extensive knowledge, cutting-edge portfolio, and worldwide capabilities are at your service to bring the future into reality.

 





ECF template