Suomen ainoa robottiauto, jolla on lupa ajaa muun liikenteen seassa, on saanut itselleen parin. VTT:llä Tampereella varustetaan parhaillaan Marilynille pariksi tulevaa autoa uutta autoa käyttökuntoon. Kun autoja on kaksi, tutkijat voivat kehittää robottiajoa varten ajoneuvojen välistä paikka- ja liikennetietojen vaihtoa ja automaattista jonoajoa.
Marilyn on Citroen-henkilöauto, johon VTT:n tutkijat ovat sijoittaneet erilaista suomalaista tekniikkaa, mikä muuttaa auton robottiautoksi. Automaattista ajoa varten autossa on esimerkiksi lämpökamera, stereokamera, laserskanner sekä lyhyen ja pitkän kantaman tutkat.
Suuri haaste robottiautoa kehittäville tutkijoille on suomalainen sää. Robottiauton on paljon Suomea helpompi edetä alueilla, missä lumi ei peitä tiemerkintöjä ja sade haittaa havainnointia harvoin.
Tutkijoiden matka siihen, että auto pääsee liikkumaan kaikissa olosuhteissa ilman kuljettajan apua, on vielä ehkä 10 vuoden päässä. Robottiautojen äly on kuitenkin kasvanut kovaa vauhtia viime aikoina.
Marilyn ei ole tulossa tuotantoon missään vaiheessa, vaan koeautolla suomalaiset yhtiöt kehittävät robottiautoteknologiaa esimerkiksi isoille autonvalmistajille myytäväksi. Tavoitteena on muuttaa robotisaatiokehitystä uusiksi suomalaisiksi työpaikoiksi.
Valtioneuvoston kanslia on laatinut Marilynistä ja robotisaatiotutkimuksesta videon, joka on nähtävissä Youtubessa.