JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. ECF

Autot ovat yhä enemmän tietokoneita pyörillä ja niiden eri järjestelmien välillä kulkevan datan määrä kasvaa koko ajan. Yhä useammin siirtotienä on Ethernet, mutta myös vanha CAN-väylä kehittyy. NXP kertoo nyt ratkaisseensa sen, miten CAN-väylän nopeus nostetaan käytännössä 500 kilobitistä viiteen megabittiin sekunnissa.

Tämä paitsi nostaa väylän tiedonsiirtonopeutta, myös mahdollistaa laajempien CAN-verkkojen toteutuksen. Ratkaisu perustuu jo vuosia vanhaan CAN FD -protokollaan (CAN Flexible Datarate). Nyt NXP on ottanut ison askeleen eteenpäin CAN FD -toteutuksissa, kun sen uusi lähetin on onnistuneeksi integroitu Changanin uusimpaan ajoneuvoalustaan.

NXP on kehittänyt CAD FD -yhteyksiin oman SIC-lähetinvastaanottimensa (Signal Improvement Capability). Ensimmäisenä uutta tekniikkaa tukee TJA146x-lähetinvastaanotin. Se mahdollistaa CAN FD -verkkojen toiminnan laajemmissa ja monimutkaisemmissa verkoissa ja nopeuttaa saavutettavissa olevia tiedonsiirtonopeuksia parantamalla aktiivisesti CAN-signaalia. Tämä laajentaa CAN FD: n mahdollisuuksia ja joustavuutta kustannustehokkaana verkkotekniikkana, joka pystyy vastaamaan seuraavan sukupolven ajoneuvojen haasteisiin.

NXP:n mukaan perinteiset CAN-verkot ovat olleet kustannustehokkaita, kestäviä, skaalautuvia, helppoja ottaa käyttöön ja kykenevät tukemaan monimutkaisia topologioita koko ajoneuvossa. Kuitenkin, kun uusia toimintoja on tullut ajoneuvoon, lisätyn tiedonvaihdon tarve on käytännössä rajannut CAN-verkot toteutusten ulkopuolelle. CAN FD:llä on suurempi kaistanleveys kuin perinteisellä CAN-väylällä.

Huolimatta CAN FD -verkkojen eduista, tekniikkaa haittaa niin kutsuttu "signaalin soiminen", joka johtuu signaalin heijastumisesta. Tämä rajoittaa väylän datanopeuden käytännössä 2 megabittiin sekunnissa, ja lisäksi käyttämään lineaarisia topologioita. Tämän takia johdinsarjojen on vältettävä pitkiä kaapelihaaroja, mikä johtaa entistä monimutkaisempiin johtosarjoihin ympäri ajoneuvoa.

NXP:n kehittämä CAN-signaalinparannustekniikka voittaa tämän ilmiön aiheuttamat signaalin eheysongelmat parantamalla aktiivisesti CAN-signaalia. Tämän seurauksena OEM-valmistajat voivat suunnitella verkkonsa vapaammin ja sijoittaa ECU-yksikkönsä vapaammin. Lisähyötyinä tulevat lyhyemmät kaapelit, alhaisempi paino, liittimien määrän pieneneminen ja datanopeuden kasvu 5 megabittiin sekunnissa.

Käytännön tasolla nopeampi CAN-verkko vastaa moniin ajoneuvojen uusiin datavaatimuksiin merkittävästi Ethernetiä alhaisimmilla kustannuksilla.

 
 

Suomen suurin valtti kybersodassa on luottamus

Teknologia19 – Aalto-yliopiston kyberturvallisuusprofessori Jarno Limnéll uskoo, että luotettavuudesta voi tulla suomalaisten yritysten suurin myyntivaltti tulevaisuudessa. – Tärkein kysymys on tulevaisuudessa, kehen ja mihin voimme luottaa. Luottamuksesta on tulossa hyvin arvokas aineeton pääoma yrityksille, Limnéll sanoi eilen messukeskuksessa.

Lue lisää...

Korteilla vauhtia IoT-kehitykseen

Sulautetun laitteen kehitys onnistuu useimmiten helpoiten valmiiden moduulien avulla. Nykyään niitä saa myös tehokkailla Apollo Lake -sarjan prosessoreilla varustettuna.

Lue lisää...
 
 
ETN_fi Smartphone security: enclaves to replace TEE https://t.co/Ke6RfZzd84 #Huawei @HuaweiMobile
ETN_fi The new ETNdigi is out: How to choose Linux for your enterprise, positoning on Bluetooth and much more.… https://t.co/6KjZuOoqEv
ETN_fi Is it possible to make a phone that can withstand the usage of a teenager? Motorola seems to think so. Behold the n… https://t.co/aONCmU3fPp
ETN_fi The Finnish 5g smart pole ready to conquer the world. https://t.co/HgkORZPaa6 #5G #mmwave #luxturrim5g


Sponsors


congatec is a leading supplier of industrial computer modules using the standard form factors COM Express, Qseven and SMARC as well as single board computers and EDM services. congatec’s products can be used in a variety of industries and applications, such as industrial automation, medical, entertainment, transportation, telecommunication, test & measurement and point-of-sale.



Presentors


We offer custom, cost-effective solutions to help you fulfil your project. With our wealth of technology expertise, we can provide expert technical support and guidance at every stage of your design.



AFRY (previous ÅF Pöyry) offers customized SW, HW and mechatronics services to the embedded and industrial IoT-markets. Based on your needs we deliver requirement specification, design, implementation, manufactured product and maintenance for your intelligent and connected systems. AFRY has many years' experience in providing air-born products with high demands on quality and traceability, robust end-to-cloud solutions as well as cost-efficient end user products. We also provide expert consultants.



Exhibitors


DATA MODUL stands behind its claim as a worldwide leading supplier of professional “visual solutions” and is a reliable premier choice partner in the areas of display, touch, embedded and monitor solutions.



Kontron is a global leader in embedded computing technology (ECT). As a part of technology group S&T, Kontron offers a combined portfolio of secure hardware, middleware and services for Internet of Things (IoT) and Industry 4.0 applications. With its standard products and tailor-made solutions based on highly reliable state-of-the-art embedded technologies, Kontron provides secure and innovative applications for a variety of industries.




Rutronik has developed from a “one-man-company” into one of the worldwide leading broadline distributors, employing more than 1,600. In the electronic components market, Rutronik currently ranks 11th worldwide and is the third largest European distributor. The product range includes semiconductors, passive and electromechanical components as well as embedded boards, storage technologies, displays and wireless products.





ECF template