Syksyllä 2016 vahvistettu uusi SFS-EN 62752 –standardi edellyttää, että Suomessa myytävien täyssähkö- ja ladattavien hybridiajoneuvojen sukolatausjohtojen maksimivirta on jatkossa 8 ampeeria pitkäkestoisessa latauksessa. Rajoitus koskee vain tavalliseen kotitalouspistorasiaan kytkettäviä latausjohtoja – erityisellä sähköautokäyttöön suunnitellulla Type 1 tai Type 2 –pistokytkimellä varustetuista latauslaitteista saa ottaa suuremman virran kuten aikaisemminkin.

Sähkö- ja hybridiautojen latausjohdot eivät ole moottorinlämmittimen johdon kaltaisia suoria kaapeleita, vaan niissä on integroitu vikavirtasuoja, kytkinlaite sekä elektroniikka, joka signaloi autolle, kuinka suuren virran laturi saa pistorasiasta ottaa. Kytkinlaite varmistaa, että johdon auton puoleiseen päähän kytketään jännite vasta kun liitin on kiinni autossa.

Kansallisessa SFS 6000 -pienjännitestandardissa on jo aikaisemmin edellytetty latausvirran rajoittamista ”riittävän pieneksi, esimerkiksi 8 ampeeriin”, mikäli ajoneuvoa ladataan tavallisesta kotitalouspistorasiasta. Tätä on sovellettu siten, että Suomessa myytävien ladattavien autojen mukana toimitettavissa, suojakosketinpistorasiaan sopivissa latausjohdoissa latausvirta on lähes aina rajoitettu 10 ampeeriin.

10 ampeeria on perusteltu valinta, koska tavallinen kuluttaja ei voi aina tietää onko pistorasia suojattu 10 vai 16 ampeerin sulakkeella, joten on varminta rajoittaa virta 10 ampeeriin.

Joidenkin autojen mukana toimitettavat latausjohdot ottavat suuremman virran, esimerkiksi Volvon ja Teslan latauskaapelista saa 13 ampeerin virran ja BMW:n kaapelista 12 ampeerin virran, jota käyttäjä voi halutessaan pudottaa pienemmäksi. Volvon latausjohdossa on lisäksi lämpötila-anturi pistotulpassa, joka pudottaa latausvirtaa ja tarvittaessa katkaisee sen ehkäisten näin pistokytkimen ylikuumenemisen. Vastaavaa tekniikkaa käytetään myös erikseen myytävissä kolmannen osapuolen latausjohdoissa, jotka mahdollistavat jopa 16 ampeerin ottamisen kotitalouspistorasiasta.

Mercedeksen ladattavissa autoissa sukolatauksen virranrajoitus on toteutettu siten, että latausvirta on vakiona 8 ampeeria, jonka käyttäjä voi halutessaan nostaa 13 ampeeriin. Tämä ratkaisu on uuden standardin hengen mukainen: standardin sanamuoto vaatii 8 ampeerin virtarajoituksen nimenomaan pitkäkestoiselle lataukselle. Vakioasetuksilla virta on standardin mukainen 8 ampeeria, ja suuremman virran käyttö on sitten käyttäjän harkinnan varassa. Esimerkiksi lyhytkestoisessa latauksessa lyhyen työmatkan jälkeen käyttäjä voi ottaa suuremman virran pistorasiasta.

Äkkiä voisi ajatella, että 16 ampeerin pistorasiasta voisi ottaa huoletta 16 ampeeria virtaa. Tämä on kuitenkin osatotuus: tavallista 16 ampeerin kotitalouspistorasiaa ei ole suunniteltu – eikä testattu – kestämään pitkäaikaisesti 16 ampeerin virtaa. Pitkään jatkuvalla suurella virralla on riski, että pistorasia ylikuumenee. Pistokytkinstandardi SFS 5610 vaatii 16 ampeerin pistorasioilta ainoastaan kuumenemistestin, jossa rasiaa kuormitetaan 22 ampeerin virralla yhden tunnin ajan.

Aiheesta ei ole tehty systemaattista tutkimusta johon voisi viitata, mutta 8 ampeeria on se virta, jonka hieman kuluneemmankin pistorasian arvioidaan kestävän pitkäaikaisesti. Koska teho on verrannollinen virran neliöön, virran pudottaminen 10 ampeerista 8 ampeeriin pudottaa pistokytkimen kuumenemistehoa 36 prosenttia.

Normaalisti suurta virtaa ottavia laitteita käytetään valvotusti ja lyhyen aikaa, esimerkiksi pölynimuria tai vedenkeitintä ei jätetä useaksi tunniksi käyntiin ilman valvontaa. Sähköauto taas voi olla johdon päässä toistakymmentä tuntia, ja ladattava hybridiautokin nelisen tuntia.

Lohkolämmitinkäytössäkään ei ole mitenkään tavatonta, että vanha ja kulunut pistorasia sanoo työsopimuksensa irti sulamalla muodottomaksi autoa lämmitettäessä. Varsinaiset tulipalot ovat kuitenkin erittäin harvinaisia.

Oman mausteensa soppaan heittää kaapeloinnin kuormitettavuus: esimerkiksi omakotitalon ulkopistorasia on voitu haaroittaa useaa sisäpistorasiaa syöttävästä johdosta, joka on vedetty lämpöeristeen läpi.

Suositeltavin tapa ladata sähköautoa on käyttää kiinteästi asennettua latauslaitetta sukopistorasian sijaan. Näitä on saatavilla myös kiinteällä kaapelilla varustettuja malleja, mikä tekee käytöstä mutkatonta. Asennuksen yhteydessä ammattitaitoinen sähköasentaja varmistaa myös sähköverkon mitoituksen riittävyyden.

Vesa Linja-aho, autoelektroniikan lehtori, Metropolia-ammattikorkeakoulu

ETNtv

Watch ECF videos

Tekoälyn avulla robotteja voidaan ohjata puheella

ETN - Technical article

Generatiivisen tekoälyn vallankumous, joka tuo chatbotit asiakaspalveluun ja mahdollistaa älykaiuttimien kaltaiset laitteet, on vasta alkua. Sama teknologia, joka ymmärtää ihmisten puhetta, siirtyy nyt robotiikkaan, missä se auttaa kehittämään algoritmeja robottien liikkeiden ohjaamiseen ja politiikkojen toteuttamiseen tärkeiden tehtävien suorittamiseksi.

Lue lisää...

SOM-ratkaisut ovat lääketieteellisen elektroniikan luotettava tulevaisuus

Lääketieteellinen elektroniikka on yksi nopeimmin kasvavista teollisuudenaloista. Väestön ikääntyminen, erityisesti länsimaissa, ja terveydenhuollon teknologioiden jatkuva kehitys pitävät yllä kovaa kysyntää ja ohjaavat alan tutkimus- ja tuotekehitystä, kirjoittaa Digi Internationalin OEM-ratkaisuista Euroopassa vastaava johtaja Ronald Singh.

Lue lisää...

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

NEWSFLASH

 SPONSORS

 

Etteplan supports customers cross industries in digitalizing their business from requirement specifications to solution development and implementation. With over 30 years of experience, Etteplan has the needed expertise to develop a wide range of industrial applications, from large established companies to start-ups. We deliver complete turn-key solutions containing cross-discipline know-how.

 

CN Rood offers technical solutions in the field of testing and measurement. We aim to remain leaders in that regard. Our customers are often not looking for a product, but for a solution, and we all have the drive to work on that solution. What we love to do most is to continually work on the latest developments in the field of testing and measuring equipment. Now and in the future.

 


EBV Elektronik was founded in 1969 and is one of the leading specialists in European semiconductor distribution. This success is based on the underlying company philosophy, which was developed a long time ago and which still applies today: operational excellence, flexibility, reliability and execution – with the goal of achieving the highest degree of customer satisfaction.

 

Tria is a world leader in the design and manufacture of embedded computing for OEMs. We offer a broad range of off-the-shelf modules to fully customized systems built for our customers. With a global footprint and deep in-house expertise, we support innovators from design to delivery.

congatec is a rapidly growing technology company focusing on embedded and edge computing products and services. The high-performance computer modules are used in a wide range of applications and devices in industrial automation, medical technology, robotics, telecommunications and many other verticals.

 

Mespek was founded in 1989. Our main products are embedded electronic modules, industrial PCs with peripherals, KVM and server management products, as well as wireless solutions for IoT applications.

 

Since 1985, Digi International Inc. (Digi) has been a pioneer in wireless communication, forging the future for connected devices and responding to the needs of the people and enterprises that use them.

 

CVG Convergens is an ICT services company specialized in embedded systems, smart connected products and ICT systems and processes for SME businesses. Our mission is to help our clients, our team, and the society to improve and thrive by providing reliable and sustainable solutions, services, and products by creative and efficient application of technology.

 

BCC Solutions Oy is a Finnish company that, in addition to expert services, offers comprehensive equipment solutions for data transfer and telecommunication networks, as well as their analysis, testing and measurement. We broadly represent the industry's leading brands.

 

Acal BFi has trusted expertise in advanced electronics for 50 years. If you’re in search of a trusted technology solutions partner, your search ends here. Our extensive knowledge, cutting-edge portfolio, and worldwide capabilities are at your service to bring the future into reality.

 





ECF template