Tämän hetken nopeasti muuttuvaan globaaliin kauppaympäristöön vaikuttavat monet seikat, kuten koronavirus. Kun kaupankäynti muuttuu joka alalla päivittäin, Digi-Key haluaa reagoida siihen katsomalla eteenpäin. Yksi tapa parantaa palvelua on tarjota Digikeyn suositusta verkkokaupasta oma versio suomenkielellä, kirjoittaa yhtiön liiketoiminnan kehityksestä Pohjoismaissa vastaava Fredrik Källmin.
Asiakkaamme kertovat meille kaipaavansa näinä haastavina aikoina ennen kaikkea luotettavia kumppanuuksia. Vastauksemme on, että jatkamme investointeja uusiin resursseihin, tuotteisiin ja työkaluihin. Näin voimme varmistaa, että ostoprosessi on mahdollisimman sulava ja paikallinen.
Markkinat kasvavat Pohjoismaissa
Koronavirus on ollut asiakkaillemme erityisen haastava, eikä maailmanlaajuisen pandemian pitkäaikaisia vaikutuksia vielä tunneta täysin. Tilanteen epävarmuudesta huolimatta Pohjoismaiden elektroniikkamarkkinat ovat yhä hyvässä nosteessa.
Pohjoismaat tunnetaan runsaasta tutkimus- ja kehitystoiminnastaan, mutta viime aikoina niistä on muodostunut myös innovaation keskipiste etenkin energia- ja teknologia-aloilla. Innovaation kasvaessa tällä alueella myös Digi-Keyn läsnäolo on kasvanut.
Aluetta palvelevien paikallisten työntekijöiden lisäksi Digi-Key on myös julkaissut Pohjoismaihin omia verkkosivujaan, kuten tänä vuonna julkaistun suomenkielisen sivuston. Uusi Suomi-sivusto on suurelta osin käännetty, ja tällä pyritään parantamaan asiakkaiden käyttökokemusta. Asiakkaat voivat tehdä hakuja suomeksi sekä hakea luottotiliä ja vaatimustenmukaisuusprofiilia omalla kielellään. Nyt suomalaiset voivat asioida Digi-Keyn kanssa kokonaan suomeksi.
Ajoitetut toimitukset alkavat
Vaikka viimeaikaiset ongelmat ovat aiheuttaneet asiakkaillemme paljon muutoksia ja epävarmuutta, yksi totuus säilyy: asiakkaamme kaipaavat luotettavia ja vakaita toimitusketjuja pitääkseen liiketoimintansa käynnissä. Olemme kuulleet tämän kerran toisensa jälkeen suurimmilta asiakkailtamme ja kuunnelleet heidän tarpeitaan. Tästä kuusta alkaen otamme käyttöön verkosta tilattavat, ajastetut toimitukset asiakkaillemme Pohjoismaissa ja muualla. Tämän työkalun avulla asiakkaat voivat suunnitella ja tehdä tilauksia omassa valuutassaan jopa puoli vuotta etukäteen.
Aiemmin tämän toimenpiteen teki manuaalisesti Digi-Keyn edustaja Saksassa tai Yhdysvalloissa. Koska yritykset kuitenkin kamppailevat nyt pitkien toimitusaikojen ja muiden koronaviruksen aiheuttamien ongelmien parissa, koimme tärkeäksi antaa asiakkaille enemmän valtaa ostoprosessin suhteen. Sen vuoksi siirsimme ajastetut toimitukset verkossa toimivaksi itsepalveluratkaisuksi.
Tämä toiminnallisuus on erityisen tärkeä sopimusvalmistajille, laitetoimittajille ja muille asiakkaille, jotka tarvitsevat suurempia määriä kuin mitä suunnittelu- tai prototyyppitoimintaan normaalisti tarvitaan. Vähimmäistilausmäärää ei ole, ja mikä tahansa määrä voidaan ajoittaa yhdestä tilauksesta useille päiville. Verkkotilauksen avulla asiakkaat voivat parantaa projektisuunnittelua, hyödyntää alhaisempia hintoja tilattaessa enemmän ja varmistaa ajoissa, että heillä on osia varastossa jatkossakin. Aloittaakseen asiakkaiden pitää vain rekisteröityä verkossa.
Markkinoilla vallitsevan epävarmuuden aikana verkossa tehty ajoittaminen on vain yksi tavoista, joilla Digi-Key pyrkii olemaan asiakkailleen luotettava kumppani. Se on myös esimerkki siitä, miten pyrimme laajentamaan paikallista läsnäoloa ja tukea pohjoismaisille asiakkaillemme.
Komponentti nopeasti ja luotettavasti asiakkaalle
Moni asia muuttuu markkinoilla, mutta jokin pysyy myös ennallaan: Digi-Key tarjoaa jatkossakin asiakkailleen yhden laajimmista varastovalikoimista. Tällä hetkellä tarjoamme globaalisti yli 10 miljoonaa tuotetta, joista yli 2,2 miljoonaa on varastossa ja saatavana välittömään toimitukseen (Pohjoismaihin 48 tunnin kuluessa). Edustamme yli 800 tunnettua valmistajaa.
Inventaariopohjainen liiketoimintamalli sopii hyvin nykyiseen kaupankäyntiympäristöön. Suuren varastomme ansiosta asiakkaamme saavat tarvitsemansa heti, ja tähän yhdistyvät lisäksi sekä hyvä verkkopalvelu että paikallinen asiakaspalvelu. Nämä liiketoimintamme perusteet yhdistettyinä vahvoihin logistiikkakumppanuuksiin luovat vaihtelevissakin olosuhteissa luotettavan ja yhtenäisen asiakaskokemuksen.
Myös keskusvarastomme sijainti tuo luotettavuutta, jota pohjoismaiset asiakkaamme kaipaavat juuri nyt. Yhdysvaltojen syrjäisessä osassa sijaitseva Digi-Keyn tuotejakelukeskus on turvassa Brexitistä aiheutuvilta haasteilta sekä erillään suurista asutuskeskuksista, jotka ovat alttiina koronavirukselle.
Vuonna 2020 jatkamme tämän vahvan perustan rakentamista, jotta voimme jatkossakin tarjota asiakkaillemme säännöllistä ja tehokasta palvelua. Kahden viime vuoden aikana olemme lisänneet valikoimaamme yli 200 uutta toimittajaa ja 300 000 uutta tuotetta. Rakennamme myös laajennettua, yli 200 000 neliön jakelukeskusta, jonka lisääntyneen tehokkuuden ja automaation ansiosta tilaukset saadaan keräiltyä ja lähetettyä 20 minuutissa niiden tekemisen jälkeen.
Autamme asiakkaitamme sujuvoittamaan omaa hankintaansa myös laajentamalla perinteisten komponenttimerkkien ulkopuolelle sekä muillekin aloille kuin suunnitteluun ja valmistukseen. Tämä laajennus on osa DK+ -hanketta, jolla Digi-Key jatkaa kasvuaan maailmanlaajuisena jakelijana toimittaen tuotteita, palveluita ja ratkaisuja teknologisen innovaatioekosysteemin kaikkiin vaiheisiin.
Lopuksi keskitymme yhä enemmän automaatioon, joka on keino tuottaa kustannussäästöjä ja ennakoitavuutta näinä rauhattomina aikoina. Reaaliaikaiset ohjelmarajapinnat (API) kuuluvat työkaluihin, joilla Digi-Key tarjoaa asiakkailleen automaatiota koneiden välisten yhteyksien kautta. Digi-Keyn API-ratkaisujen avulla ostajat saavat hinnat nopeammin. Digi-Keyn API-ratkaisussa hinnat päivitetään reaaliaikaisesti, ja ne pysyvät voimassa 30 päivää tehtäessä digitaalinen tarjous. API-ratkaisuja hyödyntävät yritykset saavat merkittäviä säästöjä paitsi tuotteiden hinnoista, myös laskujen, tarjousten ja palautusten käsittelyyn kuluvasta ajasta sekä varastoinnin hinnasta.
Ennustettavuus ja luotettavuus ovat epäilemättä keskeisiä seikkoja niin nyt kuin jatkossakin. Asiakkaamme kertovat jatkuvasti etsivänsä kumppaneita, jotka pystyvät toimittamaan ajoissa ja tarjoamaan kilpailukykyisiä hintoja ja joiden kanssa on helppo tehdä kauppaa. Digi-Keyn keskeisenä tavoitteena vuodelle 2020 on tehdä kaikkensa, jotta nämä tarpeet täyttyvät.
Fredrik Källmin toimii liiketoiminnan kehitysjohtajana Digi-Key Electronicsissa, jossa hän vastaa Pohjoismaiden ja Baltian alueesta. Digi-Key on yksi maailman suurimmista elektroniikkakomponenttien jakelijoista, joka tarjoaa yli 8,9 miljoonaa tuotetta yli 800 laadukkaalta ja tunnetulta valmistajalta. Näistä yli 1,8 miljoonaa tuotetta on varastossa, valmiina toimitettavaksi välittömästi.