Suomessa ajetaan alas 3G-verkkoa. Sen seurauksena palontorjuntatekniikan laitteistojen, kuten paloilmoittimien, yhteys hätäkeskukseen saattaa heikentyä tai jopa katketa. Myös huoltoilmoitusten välittyminen saattaa estyä tai hidastua, varoittaa Suomen pelastusalan keskusjärjestö SPEK.
Järjestö muistuttaa, että laitteistojen omistajien ja haltijoiden tulee yhdessä huoltoliikkeiden kanssa varmistaa, että yhteydet toimivat jatkossa. Yhteyden toimivuutta voi testata Hätäkeskuslaitoksen uuden ILTA-palvelun avulla loppukeväästä.
Operaattorit ovat ilmoittaneet, että 3G-verkko ajetaan Suomessa alas. Muutosta on toteutettu vuoden 2024 aikana. Vanhat vain 3G-verkkoa tukevat laitteet siirtyvät muutoksen yhteydessä käyttämään 2G-verkkoa. Tätä kutsutaan nimellä 3G-Fallback. Yleensä laitteet siirtyvät käyttämään GSM-verkon GPRS-yhteyksiä.
Hätäkeskuslaitoksen valvontaan on liitetty noin 21 000 palo- ja rikosilmoitinlaitetta. Hätäkeskusyhteyden lisäksi laitteiston toimintakunnosta kertovia hälytystietoja välitetään myös huoltoliikkeille.
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön koordinoima palontorjuntatekniikan kehitysryhmä muistuttaa, että verkon muutoksen myötä tiedonsiirto laitteilta hätäkeskukselle saattaa hidastua merkittävästi, jos muutos pääsee vaikuttamaan signaalien voimakkuuksiin. Verkon vahvuudessa on jo nyt ollut paikallisia haasteita, joten yhteydet on syytä testata kunnossapito-ohjelmien mukaisesti.
SPEKin palontorjuntatekniikan asiantuntija Lauri Lehdon mukaan liittymät ja kenttien vahvuudet on hyvä varmistaa, jotta hälytystiedot välittyvät luotettavasti myös tulevaisuudessa. Samalla kun liittymiä päivitetään, on syytä tarkistaa jokaisen laitteen osalta, minne tietoa laitteiston toiminnasta tulee välittää kunnossapito-ohjelman mukaisesti sekä päivittää yhteystiedot ja suunnitelmat.
Testausten sujuvoittamiseksi tulee loppukeväästä 2025 käyttöön Hätäkeskuslaitoksen maksuton ILTA-palvelu. Palvelun avulla testaaja voi asettaa paloilmoitinlaitteen testaustilaan soittamatta ilmoitinlaitteiden testausnumeroon.