Vakuutuspalveluyhtiö mySafetyn teettämän identiteettivarkauksia koskevan kyselytutkimuksen mukaan yli puoli miljoonaa suomalaista on joutunut identiteettivarkausyrityksen kohteeksi viimeisen 12 kuukauden aikana. Identiteettivarkaudet ovat lisääntyneet koronaepidemian aikana.
Ihmisten siirtyminen etätöihin ja verkko-ostamisen lisääntyminen ovat poikkeusaikana aiheuttaneet sen, että ihmiset joutuvat entistä useammin identiteettivarkausyritysten kohteiksi. Uutisointi identiteettivarkauksien lisääntymisestä korona-aikana on saanut monet havahtumaan asian tärkeyteen: yli puolet (54 %) suomalaisista kaipaa lisää tietoa identiteettivarkauksista ja siitä, miten niitä vastaan voi suojautua.
Runsas kolmannes (36 %) vastaajista kertoi olevansa samaa tai jokseenkin samaa mieltä, että viimeaikainen uutisointi on saanut ymmärtämään identiteettivarkauksien riskit. - Neljä kymmenestä vastaajasta (41 %) kertoi muuttaneensa toimintatapojaan, kuten siirtyneensä vahvojen salasanojen käyttöön tai hankkineensa vakuutuksen suojautuakseni paremmin identiteettivarkauksilta, toteaa mySafetyn toimitusjohtaja Niclas Fagerlund.
Nuorten aikuisten ikäryhmä korostuu toteutuneissa identiteettivarkauksissa: 25–34-vuotiaista lähes joka viides (19 %) on joutunut identiteettivarkauden uhriksi tai sen yrityksen kohteeksi. Koko väestön tasolla identiteettivarkauden tai sen yrityksen kohteeksi on joutunut useampi kuin joka kahdeksas (13 %). Toteutuneet lukemat ovat kuitenkin todennäköisesti tätä suurempia, sillä osa ei tiedosta joutuneensa identiteettivarkauden tai sen yrityksen kohteeksi. Tähän viittaa se, että kyselyn mukaan useampi kuin joka kolmas (36 %) on joutunut jonkinlaisen tietojen kalastelun kohteeksi viimeisen 12 kuukauden aikana.
Suurin osa viimeisen vuoden aikana toteutuneista identiteettivarkauksista on saanut alkunsa sosiaalisen median kanavissa. Jopa 27 prosenttia identiteettivarkauksien uhreista ja kohteista nimeää somen kanavaksi, josta identiteettivarkaus tai sen yritys sai alkunsa.