Lübeckin teknillisessä korkeakoulussa on kehitetty pikalataustekniikka, jolla esimerkiksi nykysähköautoista Nissan Leafin 40 kilowattitunnin akku voitaisiin ladata muutamassa minuutissa. Tutkijat pyrkivät jatkossa jopa 1000 kilowatin lataustehoon.
Käytännössä tämä tarkoittaisi, että isonkin ajoneuvon akun voisi ladata täyteen minuuteissa. Tämä poistaisi suurimman esteen sähköautoilun tieltä. Normaalista sähköpistokkeesta latauskapasiteetti on tyypillisesti 22 kW, kun taas tasavirtaisten pikalatausasemien teho on parhaimmillaan noin 350 kW.
Lübeckin teknisen korkeakoulun pikalatausteknologian takana ovat elektroniikan professori Roland Tiedemann ja hänen tutkimusapulaisensa Clemens Kerssen tiimeineen. Heidän tavoitteenaan on suunnitella latausasema teknisesti siten, että useita sähköajoneuvoja voidaan ladata samanaikaisesti ja nopeasti.
Tiimi on jo kehittänyt täysin toimivan prototyypin. Se voi ladata testiajoneuvon – jollaisena toimii BMW i3 - 100 kilowatin teholla alle puolessa tunnissa. Clemens Kerssenin mukaan protolatauslaitteisto ei toimi vielä lähelläkään täyttä tehoaan.
Mikäli akut ja kaapelit suunnitellaan oikein, voidaan auton akustoa ladata jopa 1000 kilowatin teholla. Saavuttaakseen 1000 kW:n tehon ilman verkon ylikuormitusta tutkijat ovat kehittäneet sähköenergian puskurivarastointia. Jos liitetään 400 kilowatin laturi verkkoon, katulamput sammuvat. Tätä puskuriakkua kehitetään Fraunhofer-instituutin piiritekniikan tutkimuslaitoksessa.
Tällä hetkellä proton teho on 100 kilowattia. Tähän tutkijat eivät ole tyytyväisiä, vaan ensiksi tavoitellaan 400 kilowatin tehoa ja lopulta 1000 kilowatin latausta. Tarkoitus on myös pystyä lataamaan tällä teholla kymmentä sähköautoa samanaikaisesti ilman, että sähköverkko horjuu.