Kantama on edelleen sähköautojen laajan yleistymisen suurimpia esteitä. Parissa vuodessa yhdellä latauksella voidaan kuitenkin ajaa tuhat kilometriä. Näin uskoo Karlsruhen teknologiainstituutin eli KIT:n energian varastointijärjestelmien tutkimusta johtava Maxilimian Fichtner.
Fichtner on antanut aiheesta haastattelun Smart2Zero-sivustolle. Haastattelussa Fichtner kertoo, että parannusta on tulossa sekä akkujen materiaaleihin että niiden rakenteeseen.
Fichtner kehu haastattelussa erityisesti uutta anodia, joka on korvaamassa nykyiset grafiittianodit. Grafiitin ja piin yhdistelmä mahdollistaisi paljon suuremman energiatiheyden, koska pii voi varastoida kymmenen kertaa niin paljon energiaa kuin grafiitti.
Akkujen rakenteeseen on myös tulossa parannuksia. Tällä hetkellä akun tilavuudesta vain 25-30 prosenttia koostuu aktiivisista varastointimateriaaleista. Loppu kuluu kotelointiin ja muuhun. Fichtnerin mukaan akun kyky varastoida energiaa samassa tilavuudessa voisi kasvaa tulevaisuudessa kaksinkertaiseksi paremmilla rakenteilla.
Hän näkee paljon lupauksia ns. kiinteän elektrolyytin akkutekniikassa. Jos grafiitin voisi negatiivisessa navassa korvata kiinteällä litiumilla, akun kapasiteetti kasvaisi 30-40 prosenttia.
Näillä parannuksilla samalla akkuvolyymillä voisi ajaa tuhat kilometriä yhdellä latauksella. Kun latausaikaa vielä leikataan lyhyemmäksi, on suurimmat sähköauton haasteet ratkaistu.
Smart2Zeron haastattelun voi lukea täällä.