Autoista on tulossa sähköllä toimiva, verkkoon jatkuvasti kytkeytyneitä tietokoneita. Tämän takia Volvo siirtää ohjelmistokehityksen yhtiön sisälle parantaakseen autojensa ohjelmistokäyttöisiä toimintoja ja ominaisuuksia. Jo nyt yhtiön ensimmäinen Recharge-katumaasturi perustuu omaan käyttöjärjestelmään, jonka nimi on VolvoCars.OS.
Volvo järjesti eilen virtuaalisen Tech Moment -tapahtuman, jossa yhtiö esitteli laajasti tulevaisuuden suunnitelmiaan niin sähköistymisestä, turvallisuuden parantamisesta kuin verkottumisesta. Yhtiön tavoitteena on tullut vain sähköautoja valmistavaksi yhtiöksi vuoteen 2030 mennessä.
Volvon mukaan oma käyttöjärjestelmä tekee kehitystyöstä nopeampaa ja joustavampaa, ja yhdessä säännöllisten automaattisten päivitysten kanssa tavoitteena on tehdä asiakkaiden autoista päivä päivältä entistä parempia. VolvoCars.OS toimii kattojärjestelmänä sähköisille Volvoille. Se käsittää yhtiön eri käyttöjärjestelmiä sekä pilven ja muodostaa yhden yhteisen ohjelmistoympäristön. Sen alla toimivia käyttöjärjestelmiä ovat Android Automotive OS, QNX, AUTOSAR ja Linux.
Useiden sovellusrajapintojen (API), kuten aikaisemmin ilmoitetun Extended Vehicle APIn, kautta VolvoCars.OS antaa kehittäjille pääsyn auton sisäisiin ominaisuuksiin, kuten anturitietoihin ja käyttöliittymiin, sekä pilvipohjaisiin ominaisuuksiin asiakkaan suostumuksen mukaan. Tämä antaa kehittäjille mahdollisuuden luoda uusia palveluja ja sovelluksia Volvon autoihin.
- Kehittämällä ohjelmiston yhtiön sisällä voimme lisätä kehitysnopeutta ja parantaa Volvoja nykyistä nopeammin. Aivan kuten älypuhelimessa ja tietokoneessa, uusia ohjelmistoja ja ominaisuuksia voidaan ottaa käyttöön nopeasti langattomilla päivityksillä, joiden ansiosta automme paranevat ja kehittyvät ajan kuluessa, sanoo Volvon teknologiajohtaja Henrik Green.
Jotta Volvo voi todella hyötyä sisäisestä ohjelmistokehityksestä, se keskittää tietojenhallinnan täyssähköautoissa ydinjärjestelmään vähentäen monimutkaisuutta. Enää ei ole tarvetta luottaa useisiin ympäri autoa oleviin elektronisiin ohjausyksiköihin, vaan ohjelmisto voi toimia tehokkaassa tietojenhallintajärjestelmässä.
Tietojenhallintajärjestelmä esitellään ensimmäisen kerran ensi vuonna 2022 paljastettavassa uudessa Volvo -mallissa. Se koostuu kolmesta päätietokoneesta, jotka tukevat toisiaan toimintojen prosessoinnissa, tekoälyssä, yleisessä tietojenkäsittelyssä sekä tieto- ja viihdejärjestelmässä.
Siirtyminen keskitettyyn järjestelmään antaa Volvolle mahdollisuuden asteittain erottaa laitteisto ohjelmistosta. Tämä tarkoittaa, että yhtiö voi käyttää tiheämpiä laitteistosyklejä, jolloin uusiin Volvo -malleihin voidaan aina asentaa viimeisin laitteisto.
Volvo suorittaa siirtymän sisäiseen ohjelmistokehitykseen ja keskitettyyn tietojenhallintaan yhdessä johtavien teknologiayritysten kanssa. Näihin lukeutuvat NVIDIA, jonka kanssa Volvo tekee yhteistyötä järjestelmissä, ja Google, joka on yhteistyökumppani tieto- ja viihdejärjestelmien kehitystyössä.