Sähköauton akuston lataaminen on tällä hetkellä suurin sähköautoilua hidastava tekijä. Saksalainen Tesvolt on esitellyt ongelmaan uuden ratkaisun: induktiivisen langattoman lataamisen, joka voisi syöttää akkuun virtaa ajon aikana tienpinnasta 200 kilowatin teholla.
Langaton lataus tarkoittaa sähköenergian siirtämistä induktiivisessa, toisin sanoen kontaktittomassa prosessissa lattiassa tai lattialla olevasta magneettikäämisestä sähköajoneuvon vastaanottokäämin. Tämä mahdollistaa monia lyhyitä mutta nopeita latausprosesseja - esimerkiksi kauppakeskusten pihapiireillä, monikerroksisissa pysäköintialueissa sekä kotona. Autonvalmistajat, kuten Audi ja BMW, asentavat jo latauskäämiä uusiin automalleihin.
Toistaiseksi ainoa sarjatuotantoon sopiva langaton lataus on vain teholtaan vain 3,2 kilowattia ei käytännössä lataus onnistuu samalla nopeudella kuin normaalissa suomalaisessa kodin sähköverkossa.
Tesvolt haluaa tuoda markkinoille induktiivisen latausaseman, jonka latausteho on 44 kilowattia. Nykyisiin ratkaisuihin verrattuna lataaminen onnistuisi siis 14 kertaa nopeammin. Ratkaisu perustuu piikarbiditehopuolijohteisiin, jossa hyötysuhde on 95 prosenttia. Se mahdollistaa lataamisen jopa 20 senttimetrin etäisyydellä lähettimen ja vastaanottimen kelojen välillä. Tesvoltin latausasemat sisältävät myös älykkään ohjelmiston, joka näyttää kuljettajalle oikean pysäköintiasennon ajoneuvolle magneettikäämin yli.
Induktiivisella latauksella on vielä monia haasteita. Esimerkiksi langattoman latauksen maksamista ei ole ratkaistu. Ja sovellettava DIN-standardi 61980-1, joka määrittelee sähköajoneuvojen langattomat voimansiirtojärjestelmät, on edelleen kehitysvaiheessa.
Kehitys on kuitenkin nopeaa. Nyt Tesvolt on kertonut yhteistyöstä Stercom Power Solutionsin kanssa. Yritysten tarkoitus on nostaa langattoman sähköauton latauksen teho 200 kilowattiin. Tämä tarkoittaisi käytännössä, että esimerkiksi sähköbusseja voitaisiin ladata ajon aikana syöttämällä niiden akustoihin virtaa induktiivisesti tiehen sijoitetuista keloista.