Arm on ilmoittanut, että sen älypuhelinpiirit muuttuvat ensi vuonna täysin 64-bittisiksi. Tämä tarkoittaa, että puhelimet eivät enää tue 32-bittisiä sovelluksia. Mitä käyttäjän pitää tehdä maailman nyt muuttuessa 64-bittiseksi? Onneksi ei oikeastaan yhtään mitään.
64-bittisyys ei ole mitään uutta älypuhelimissa. Jo vuonna 2013 Apple toi iPhone 5s -mallissa markkinoille ensimmäisen 64-bittisen prosessorin. Android-leiri seurasi pian perässä, mutta tähän asti Arm-pohjaisissa puhelimissa on voitu käyttää sekä 32- että 64-bittistä koodia. Nyt 32-bittisyys jää Arm-piireissä vain sulautettuihin mikro-ohjaimiin.
Arm esitteli 64-bittisen tuen Armv8-arkkitehtuurissa ja tuki luonnollisesti jatkuu Armv9:ssä. Nämä molemmat ovat myös taaksepäin yhteensopivia aiempien vain 32-bittisten Arm-arkkitehtuurien kanssa. Tämä tarkoittaa, että periaatteessa Cortex-A-prosessorit voivat ajaa 32- ja 64-bittistä koodia ja vaihtaa niiden välillä lennossa. Käyttäjät eivät huomaa eroa 32- ja 64-bittisen koodin välillä.
Tällä hetkellä Arm:n valikoimassa on joitakin Armv8-pohjaisia Cortex-A-ytimiä, jotka ovat vain 32-bittisiä kuten Cortex-A32. Samoin on vain 64-bittistä koodia tukevia kuten Cortex-A34 ja Cortex-A65. Näitä ei käytetä älypuhelimien prosessoreissa.
Useimmat Cortex-A-prosessorit tukevat sekä 32- että 64-bittisiä tiloja. Jos puhelimessasi on esimerkiksi uusin Snapdragon 888 -piiri tai joku muu Qualcommin uusimmista, ei laitteesi enää ole tukenut 32-bittisiä käyttöjärjestelmiä. Käyttäjä ei tätä ole yleensä edes huomannut.
Uusien Cortex-X2- ja Cortex-A510-yitmien myötä tuki on poistunut myös 32-bittisille sovelluksille. Elokuun alussa Google Playsta ei enää löydy sovelluksia, jotka eivät tue 64-bittisiä versioita niille Android-puhelimille, joissa tukea 32-bittisyydelle e enää ole. Mikäli laitevalmistaja jatkossa haluaa tukea 32-bittisiä sovelluksia, ainoa mahdollinen Arm-ydin on Cortex-A710. Kaikkien muiden kanssa joutuu siirtymään kokonaan 64-bittiseen maailmaan.
Summa summarum: käyttäjä ei 32-bittisten sovellusten kuolemaa juuri huomaa. Applen iOS-sovellusten on ollut pakko tukea 64-bittisiä sovelluksia jo helmikuusta 2015 lähtien. MacOS-puolella 32-bittisyys on kadonnut aikaa sitten, mutta Windows- ja Linux-maailmassa tuki 32-bittisille sovelluksille elänee vielä pitkään.