Takana ovat ne päivät, kun autoissa riitti CAN-väylä kaikenlaisen datan siirtoon. Nyt tulollaan on 802.3cz-standardi, joka on edennyt IEEE:ssä jo äänestysvaiheeseen. Se nostaa autojen sisäisen optisen verkon nopeuden jopa 50 gigabittiin sekunnissa.
Autojen optisten verkkojen pioneereihin kuuluu espanjalainen KDPOF. Se lupaa esitellä 802.3cz-pohjaista ratkaisua jo Vehicle Electronics & Connected Services -messuilla Göteborgissa toukokuun puolivälissä.
Autoteollisuuden 802.3cz-standardiluonnos määrittelee nopeudet alkaen 2,5 Gb/s aina 50 Gb/s asti. IEEE:n 802.3-työryhmässä ovat mukana monet suuret autonvalmistajat, kuten PSA, Toyota, BMW, Ford, GM ja Volvo. Lisäksi mukana on kärkipään järjestelmä- ja komponenttien toimittajia.
Ehdotettu IEEE 802.3 autojen optinen monen gigabitin standardiluonnos määrittää 2,5, 5, 10, 25 ja 50 gigabitin GBASE-AU-määritykset OM3-luokan kuidulla. OM3-luokka on valittu, koska sitä käytetään jo laajasti datakeskuksissa, ja sitä käytetään myös monissa haastavien olosuhteiden kohteissa kuten ilmailutekniikassa.
Ajoneuvossa sijaitsevat kamerat, näytöt ja anturit liitetään yleensä erilaisiin elektronisiin ohjausyksiköihin. Nämä ohjausyksiköt optimoivat ajoneuvon voimansiirron toiminnan tai tarjoavat ajoneuvoihin sisältyvät navigointi- ja viihdeominaisuudet, ja ne on sisällytetty standardoinnin testitapauksiin. Standardiluonnoksen määrittelemät usean gigabitin ominaisuudet ovat myös tärkeitä kuljettajaa avustavan ja lopulta autonomisen ajoneuvon toiminnan jatkuvalle kehitykselle.
Luotettavuutta ja linkkien hallintaa varten on käytettävissä erityisesti omistettu OAM (Operations, Administration and Maintenance) -sivukanava. Standardiluonnos sisältää myös virheenkorjausominaisuudet, joiden avulla bittivirhesuhteet saadaan tasolle 10-12 tai sitäkin paremmaksi. Tämä on tärkeää ajoneuvojen ankaran sähkömagneettisen ympäristön vuoksi.
Ehdotettu usean gigabitin järjestelmä herää alle 100 millisekunnissa. Autoympäristön käyttölämpötila -40 ºC … +125 ºC (AEC-Q100 luokka 1) on perinteisiä verkkosovelluksia haastavampi, samoin kuin OEM-luotettavuusvaatimukset, joiden mukaan järjestelmän ja komponenttien pitää kestää käytössä vähintään 15 vuotta. Kehitettävissä oleva tekniikka perustuu edistyneeseen digitaaliseen signaalinkäsittelyyn, jossa käytetään nopeaa DAC:ta ja ADC:tä toteuttamaan kaikki tarvittavat algoritmit, kuten taajuuskorjaus tai esikoodaus.