Kuljettajaa avustavat järjestelmät kehittyvät nyt nopeasti kohti täydellistä autonomiaa. Tämä näkyy esimerkiksi tutkapiirien kehittymisenä, kuten NXP:n uudessa toisen sukupolven 77 gigahertsin lähetinvastaanottimessa.
TEF82xx-piiri on seuraaja markkinoilla suosiota saaneelle TEF810x:lle, jota on jo toimitettu kymmeniä miljoonia yksiköitä. Nopeaan chirp-modulaatioon optimoitu laite tukee lyhyen, keskipitkän ja pitkän kantaman tutkasovelluksia. Se mahdollistaa 360 asteen havainnoinnin kriittisissä turvallisuussovelluksissa, kuten automaattisessa hätäjarrutuksessa, mukautuvassa vakionopeussäätimessä ja vastaavissa.
Tutkasta on tulossa keskeinen tunnistustekniikka sekä ADAS-toiminnoissa normaaleissa henkilöautoissa että MaaS-sovelluksissa (Mobility as a Service). Tiellä kohti täysin autonomista ajamista vaativammat käyttötapaukset vaativat parempaa RF-suorituskykyä "nähdä" pidemmälle, yli 300 metrin etäisyyksille. Lisäksi tarvitaan parempaa resoluutiota, jotta järjestelmä voi havaita erilaisia kohteita tiellä ja ympärillään.
TEF82xx-piirille integroitu RFCMOS-siru sisältää 3 lähetintä, 4 vastaanotinta, ADC-muunnoksen, vaiherotaattorin ja matalan vaihekohinan VCO-oskillaattorin. Piiri sisältää liitäntämahdollisuuden MIPI-CSI2:lle ja LVDS:lle, ja se on ISO26262- ja ASIL Level B -standardien mukainen.
Uutuus on selkeä parannus edeltäjäänsä. RF-suorituskyky on yli kaksinkertaistunut, mukaan lukien +6 dB:n vaihekohinaparannus, 14 dBm:n lähtöteho vaihekohinalla -95 dBc/Hz ja vastaanottimen kohinaluku 11,5 dB. TEF82xx käyttää erittäin kompaktia eWLB-koteloa, mikä helpottaa ämmön poisjohtamista. Erityisen lyhyt, vain 4 mikrosekunnin purskeen paluuaika vähentää virran päällekytkentäaikaa, anturin virrankulutusta ja mahdollistaa tarkemman nopeuden arvioinnin.
Kehittäjät voivat helposti rakentaa ja optimoida sovelluksia käyttämällä kattavaa tutka-algoritmikirjastoa.