Lokakuussa Euroopassa rekisteröitiin 903 533 uutta ajoneuvoa. Määrä on 14 prosenttia suurempi kuin vuotta aikaisemmin. Lokakuun kasvu selittyy osittain Volkswagen-konsernin vahvalla tuloksella. Saksalaisvalmistaja myi 230 115 uutta autoa. 40 prosentin kasvu johtui pääasiassa Audista, Skodasta ja Cuprasta.
JATO Dynamics kuitenkin muistuttaa, ettei autokauppa ole vieläkään palannut koronaa edeltävän ajan tasolle. VW-konserni myi esimerkiksi lokakuussa 2020 281 700 uutta autoa.
Viime kuussa sähköautot (täyssähköiset ja hybridit) muodostivat 23 prosenttia kokonaisvolyymista. Huolimatta 15 prosentin kasvusta näiden sähköautojen markkinaosuus pysyi samana kuin lokakuussa 2021.
Täyssähköisiä rekisteröitiin 119 600 kappaletta, kun hybridiautoja rekisteröitiin 88 200 kappaletta. Volkswagen-brändi oli sähköautomarkkinoiden kärjessä lokakuussa 12,7 prosentin markkinaosuudella. Jos mukaan lasketaan kaikki konsernin merkit, nousee osuus 25 prosenttiin.
Kaikkiaan VW-konserni myi lokakuussa 29996 sähköajoneuvoa. Täyssähköisten listan kärjessä oli kaksi Volkswagen-mallia - ID.4 ja ID.3. Ensimmäisen myynti jatkoi kasvuaan johtuen sen keskeisestä markkina-asemasta keskikokoisena sähköisenä maastoautona. Sen sijaan ID.3:n rekisteröinnit vähenivät 3 prosenttiin lokakuussa. Koko vuoden aikana ID.3:sta on myyty 34 320 kappaletta.
Myyntilistan ainoa täyssähköinen valmistaja on Tesla. Teslan eri malleja myytiin lokakuussa 5792 kappaletta. Sillä irtosi sähköautojen valmistajien listalla kahdeksas sija.
Kuva: Volkswagen