Kestävästä kehityksestä on puhuttu jo vuosikausia. Viime vuosina aihe on kuitenkin noussut esiin myös bisnesmahdollisuutena. Japanilainen Fujitsu haluaa tehdä kestävyydestä merkittävän osan liiketoimintaansa. Siinä yhtiön ohjenuorana toimii Uvance-lähestymistapa.
Fujitsun liiketoimintaratkaisuista globaalisti vastaava johtaja Yoshinami Takahashi kävi syyskuun lopulla Suomessa yhtiön ActivateNow-tapahtumassa avaamassa Uvancen ideaa. Nimi tulee universaalisesta etenemisestä tai parantamisesta (universal advance). Tavoitteet ovat kovat.
- Vuonna 2025 Uvance-liiketoiminnan pitäisi jo tuoda meille 700 miljardin jenin liikevaihdon, Takahashi esitti. Tämä tarkoittaa yli 4,4 miljardia euroa ja lähes viidesosaa jättikonsernin kokonaisliikevaihdosta.
Mistä Uvancessa sitten on kyse? - Teollisuudenaloja ylittävistä ratkaisuista, joilla pyritään ratkaisemaan sosiaalisia ongelmia. Aiemmin on arvioitu, että kyse voisi olla 80 miljardin dollarin markkinoista vuonna 2025. Mutta luku voi olla jopa 10 kertaa tätä suurempi, Takahashi pohti.
Käytännön taso kyse on esimerkiksi yksittäisen komponentin päästöjen laskemisesta. Jos komponentti vaihdetaan kestävyyden kannalta parempaan, koko tuotteen kestävyys paranee.
Takahashin mukaan Fujitsulla on tällä hetkellä 26 eri Uvance-tuotetta. Niitä on kestävän tuotannon alueella, kuluttajien ostamisessa, terveydenhuollon ja yhteiskunnan tason toimintojen alueella. Kyse on lohkoketjujen hyödyntämisestä, personoiduista palveluista, uusien lääkkeiden nopeasta kehityksestä ja liikkumisen ja ostamisen optimoinnista datan avulla. Kirjo on laaja.
Tällä hetkellä moni Fujitsun Uvance-piloteista on japanilaisia. Kansallinen nuudeliravintolaketju ennustaa tekoälyn avulla kysyntää, IoT-verkkojen avulla optimoidaan toimistojen energiankulutusta.
Voisi toki ajatella, että kestävyyteen panostaminen on liiketaloudellinen riski. Fujitsun omat kyselytutkimukset osoittavat, että yrityksissä ja organisaatioissa kestävyys nähdään enemmänkin mahdollisuutena.
- Jopa puolet eli 49 prosenttia yrityksistä uskoo, että kestävyys tuo uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Seuraavan 10 vuoden aikana digitalisaatio muuttaa liiketoiminnat niin, että sillä on positiiviset vaikutukset ympäristöön, yhteiskuntaan ja talouteen, esitti Yoshinami Takahashi.