Tutkimusyhtiö Innolink toteutti joulukuussa laajan tutkimuskyselyn, jossa selvitettiin valokuidun tunnettuutta tiedonsiirtotekniikkana sekä valokuidun hankintaan vaikuttavia tekijöitä. Hinnan lisäksi esiin nousi sopimusehtojen selkeys.
Valokuituyhtiö Valoon mukaan kyselyn tulos on merkittävä. - Kyse on tärkeästä ja pitkävaikutteisesta päätöksestä, jota ei pidä tehdä epämääräisten tietojen varassa”, toteaa Valoon toimitusjohtaja Vesa Kemppainen.
Suomessa on käynnissä melkoinen valokuitubuumi ja yhteyksiä rakennetaan eri puolille maata useiden toimijoiden voimalla. Kuluttajille voi kuitenkin olla epäselvää, keneltä liittymä hankitaan ja millä ehdoin ja kuinka pitkäksi aikaa sopimuksiin joutuu sitoutumaan. Tässä on myös kuituyhtiöillä työtä, kun asiaa selvennetään kuluttajille.
Valoon ja Innolinkin tutkimus nostaa esille erään hiukan erikoisen ristiriidan, sillä 89 prosenttia vastaajista kertoi olevansa tyytyväisiä kotinsa nettiyhteyteen, kun samaan aikaan 40 prosenttia oli törmännyt ongelmiin nettiyhteytensä toiminnassa. Kemppaisen mukaan tämä kuulostaa kummalliselta.
- Ei pätkivään nettiyhteyteen tarvitse tyytyä, kun parempaakin on tarjolla. Jos tekee etätöitä huonojen yhteyksien takaa, antaa turhaan tasoitusta niille, joiden yhteys on virheetön. Kyse on myös kohteliaisuudesta videoneuvottelun toista osapuolta kohtaan.
Tutkimus paljastaa myös, että yli 60 prosenttia vastaajista käyttää edelleen mobiililaajakaistaa kotinsa pääasiallisena nettiyhteytenä. Mutta koska valokuidun saatavuus kasvaa tasaisesti, mobiiliyhteyksien määrän voisi olettaa laskevan lähivuosina.
- Näin tulee varmasti käymään. Meillä on menossa muutos, joka on jo tapahtunut muualla, eli datamäärien yhä kasvaessa käyttäjät siirtyvät ruuhkaisista mobiiliverkoista käyttämään valokuitua. Samalla mobiiliverkkojen toimivuus paranee, kun turha kuorma niissä vähenee, Kemppainen arvelee.