Talouden epävarma tilanne näkyi myös kodintekniikan kaupassa vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKOn mukaan esimerkiksi puhelinmarkkinassa sekä kaikista edullisimpien puhelimien että keskihintaisten puhelimien kysyntä on kasvanut.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että suuri yleisö hankkii lippulaivamallien sijasta aiempaa enemmän keskihintaisia malleja. DNA:lla laitemyynnistä vastaavan Jesse Kieksin mukaan edullisempien puhelimien kysyntään vaikuttaa useampikin asia.
- Jos on pakottava tarve hankkia uusi puhelin esimerkiksi rikkoutuneen tilalle, hankitaan tämän hetken budjettiin sopiva malli. Mobiilielektroniikan tuotteet ovat olennainen osa jokapäiväistä elämää - niistä ei voida tinkiä, mutta hankintoja pitkitetään, Kieksi arvioi.
Tämä näkyy myös operaattoreiden myyntitilastossa. Esimerkiksi Elisan huhtikuun myydyin älypuhelin oli OnePlussan Nord CE 3 Lite. Sitä myydään nyt alimmillaan 179 eurolla. Telian lista on pitkälti samanlainen, vaikka siellä iPhone 13 olikin myyntilistan kärjessä.
Huomattavaa on se, että ns. lippulaivamallit eivät ole niitä kaikkein myydyimpiä. Kaikkiaan älypuhelimia myytiin GfK:n mukaan tammi-maaliskuussa 230,4 miljoonalla eurolla. Summa on 7,9 prosenttia pienempi kuin vuotta aikaisemmin.
Kappalemäärissä mitattuna Suomessa myytiin ensimmäisen neljänneksen aikana 494,6 tuhatta puhelinta tai niiden oheislaitetta. Määrä on reilut 12 prosenttia pienempi kuin edellisvuonna. Myydyn puhelimen keskihinta oli 466 euroa.
Taantuma ei koskenut älykelloja, joiden kappalemääräinen myynti kasvoi ensimmäisellä kvartaalilla. Vielä muutama vuosi sitten ostettiin älyrannekkeita, mutta nyt ihmiset vaihtavat niitä ominaisuuksiltaan monipuolisempiin älykelloihin.