Koneviestinnän seuraava askel on autojen välinen V2V (vehicle-to-vehicle). Sitä kaavaillaan Yhdysvalloissa pakolliseksi vielä tällä vuosikymmenellä. Nyt on jo selvää, että General Motors tuo ensimmäisen V2V-mallinsa myyntiin vuonna 2016.
Autojen elektroniikkajärjestelmiä kehittävä Delphi Automotive on kertonut toimittavansa ensimmäiset V2V-moduulit General Motorsin vuoden 2017 Cadillac-malleihin. Piirisarja perustuu NXP Semicondutorsin RoadLINKiin, josta tulee samalla maailman ensimmäinen volyymituotantoon ehtivät V2V-piirisarja.
NXP:n alustalla ajetaan Cohda Softwaren sovellusohjelmistoa. Paeriaatteessa kyse on wlan-linkistä, mutta piirisarja tukee 802.11p-standardia, joka on kehitetty nimenomaan autojen tarpeisiin. Se esimerkiksi välttää kännykkäverkkoja, joissa viestintä ei olisi tarpeeksi luotettavaa V2V-tarpeisiin.
802.11p-standardi tunnetaan myös nimellä DSRC (dedicated short-range communications). Uutta standardia tukevia piirisarjoja ovat esitelleet oikeastaan vain NXP ja Qualcomm. Analyytikot pitävät hieman ylättävänä, että NXP nappasi GM-sopimuksen Qualcommin nenän edestä.
Valtateiden turvallisuudesta USA:ssa vastaava NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration ) julkisti kuitenkin vastikään tutkimuksen V2V:n turvallisuuseduista. Luvut ovat vaikuttavia.
V2V voi auttaa kuljettajaa vasemmalla kääntymisessä varoittamalla lähestyvästä liikenteestä. NHTSA:n arvion mukaan tekniikka voisi estää peräti 592 000 risteyskolaria vuodessa. Kuolonuhreja jäisi tulematta 1083, NHTSA arvioi.
V2V edellyttää vielä valtavasti työtä. Esimerkiksi tietoturva menee tekniikan myötä uudelle tasolle. Ajoneuvon järjestelmän pitää aukottomasti todeta, että tuleva V2V-viesti on oikea ja validi.