Tamperelainen mobiililaitteiden käyttöliittymien robottitestaukseen erikoistunut Optofidelity kasvattaa liikevaihtoaan tänä vuonna yli 40 prosenttia. Samalla yritys nousee kännyköiden ja tablettien käyttöliittymien suorituskyvyn testauksen maailman markkinajohtajaksi.
Optofidelityn myynnistä jo yli puolet menee vientiin. Tärkeä rooli yhtiölle on USA:lla, jonka osuus on jo 90 prosenttia koko viennistä. Yhtiöllä on jo ollut myyntikonttori Piilaaksossa ja ensi vuonna sitä on tarkoitus laajentaa palvelukeskukseksi.
Konenäön, robotiikan ja mittausalgoritmien yhdistämisellä Optofidelity on löytänyt sekä uniikin tekniikan että markkinaraon omalle testausfilosofialleen, jota se kutsuu nimellä ”Human Simulator”. Termi viittaa yksinkertaisesti siihen, että Optofidelityn järjestelmä analysoi laitteen suorituskykyä ihmisen tapaan.
Yrityksen tekniikkaa voidaan käyttää esimerkiksi kosketusnäytön tarkkuuden mittaamiseen sekä laitteen käyttöliittymän ja sovellusten reaktio- ja vasteaikojen mittaamiseen. Asiakkaalle todellista käyttökokemusta simuloivan, automatisoidun testauksen etuna on tuotekehitysvaiheen nopeutuminen ja tuotteiden nopeampi saaminen markkinoille.
Menestys perustuu toimitusjohtaja Pertti Aimosen mukaan todelliseen monialaisuuteen ja rajoja rikkovaan ajatteluun.
- Testausjärjestelmissämme yhdistyy mittausteknologioiden, robotiikan ja automaation, signaalinkäsittelyn, kamerateknologioiden, konenäköosaamisen ja ohjelmisto-osaamisen hyödyntäminen. Yhdistämällä asioita uudelle tavalla olemme onnistuneet luomaan kansainvälisesti kilpailukykyisiä tuotteita ja tuomaan testausmaailmaan uusia lähestymistapoja.
OptoFidelityssä suunnataan positiivisesti myös tulevaisuuteen. Kosketusnäyttöteknologian hyödyntäminen kasvaa jatkuvasti ja uusia markkina-alueita ovat esimerkiksi autojen navigaatio- ja informaatiojärjestelmät. Samalla laitteiden ominaisuudet kehittyvät ja testausjärjestelmien on pystyttävä vastaamaan myös jatkuvasti muuttuviin testaustarpeisiin.
- Haluamme olla lähellä asiakkaita ja sekä keskeisiä tuotekehittäjiä ja alan keskustelua. Tärkein tuotekehityksen mekka on Kalifornian Piilaakso Yhdysvalloissa, joten tavoitteenamme on avata palvelukeskus sinne vuoden 2015 aikana, Pertti Aimonen toteaa.