Nykyaikaisten hybridi- ja sähköajoneuvojen korkeajänniteakusto tuo haasteita pelastushenkilökunnalle. Metropolia-ammattikorkeakoulu on tuottanut Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry:n tuella koulutusmateriaalin hybridi-, sähkö- ja kaasuajoneuvojen turvallisesta käsittelystä.
Nykyaikaisissa hybridi- ja sähköajoneuvoissa on korkeajänniteakusto, joka vaurioituessaan voi aiheuttaa palo-, räjähdys- tai sähköiskuvaaran. Metropolia-ammattikorkeakoulussa tuotettu materiaali on kehitetty yhteistyössä ajoneuvo- ja pelastusalan ammattilaisten kanssa vastaamaan pelastusalan tiedontarpeeseen.
- Suurten kaupunkien pelastuslaitoksilla on yleensä käytössään ohjelmisto, josta pelastajat näkevät ajoneuvon tiedot ja vaarallisten osien, kuten korkeajännitekaapelien ja turvatyynyjen pyropanosten sijainnin, kertoo pelastushenkilökunnalle koulutuksia pitänyt lehtori Markku Haikonen Metropolia-ammattikorkeakoulusta.
- Pienille sopimuspalokunnille nämä asiat ovat vieraampia, joten koulutusmateriaali tulee tarpeeseen.
Ajoneuvovalmistajat ovat kiinnittäneet kolariturvallisuuteen huomiota, eikä vakavia akustoon liittyviä onnettomuuksia ole tapahtunut. Akuston ja korkeajännitekaapelien olemassaolo tulee kuitenkin tiedostaa pelastustöissä. Ajoneuvoissa on turvajärjestelmä, jonka pitäisi erottaa kolaritilanteessa korkeajänniteakku sähköisesti muusta ajoneuvosta, mutta sekin voi toimia väärin. Tällöin on tärkeää, että matkustajia ei pelasteta autosta korkeajännitekaapeleita leikkaamalla.
Materiaalissa on käsitelty uutta ajoneuvotekniikkaa laajemminkin: myös maakaasuajoneuvoissa on omat riskinsä.
Pelastusalan toimijat voivat tilata materiaalia maksutta Metropolia-ammattikorkeakoulusta. Koulutusmateriaali on myös verkossa saatavilla osoitteessa http://www.slideshare.net/linjaaho/pelastusala.
Materiaali on tuotettu Metropolia-ammattikorkeakoulussa Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry:n rahoituksella.
Artikkelin kirjoittaja Vesa Linja-aho työskentelee Metropolia-ammattikorkeakoulussa autoelektroniikan lehtorina.