HSL ja VTT toteuttavat sähköbussien laajamittaisen pilotoinnin pääkaupunkiseudulla. Ensimmäiset kotimaiselta Linkker Oy:ltä hankittavat bussit liikennöivät vielä loppukesästä Espoossa, jossa sähköbusseja on kokeiltu yli kahden vuoden ajan linjalla 11. Ensi vuonna sähköbussit kyyditsevät matkustajia myös Helsingissä.
HSL hankkii Linkkeriltä 12 sähköbussia, joista ensimmäiset valmistetaan yksittäiskappaleina Linkkerin omissa tuotantotiloissa Nastolassa ja Fortacon tiloissa Sastamalassa. Linkker syntyi vuosi sitten VTT:n koordinoiman eBus-projektin spin-offina.
Järjestely mahdollistaa sen, että HSL voi omistamissaan sähköbusseissa testata ja kehittää uusia matkustajapalveluita ja tehdä niihin esimerkiksi erilaisia koeasennuksia.
- Valmistuvat sähköbussit ovat kokonaan alumiinisia. Ne ovat keveytensä ansiosta myös hyvin energiatehokkaita. Bussit ladataan pikalatauksella päätepysäkillä. Muita etuja ovat mm. päästöttömyys ja hiljaisuus, kuvailee Linkkerin toimitusjohtaja Kimmo Erkkilä.
Bussit toimitetaan vaiheittain ja niiden suorituskyky tutkitaan VTT:n alustadynamometrissa. Kokeilun autot varustetaan tiedonkeruulaitteilla. Lisäksi akustojen varaustilan monitorointiin kehitetään reaaliaikainen valvonta- ja ohjausjärjestelmä, koska akustojen sisältämän energian ja latauksen riittävyys ovat kriittisessä asemassa sähköbussijärjestelmän toimivuuden kannalta.
Sähköbussien hankinta on osa laajempaa, HSL:n nelivuotista Päästöttömän Elämyksellisen Linja-autoliikenteen Innovointiympäristöä eli ePELI-kehitysprojektia, jonka avulla luodaan infrastruktuuri ja toimijaverkko uusien teknologioiden käyttöönotolle. Hankkeen tavoitteita ovat mm. sähköbussijärjestelmän pilotointi, sähköbussispesifikaatioiden tarkentaminen ja bussioperaattoreiden totuttaminen sähköbusseihin.
HSL:n pyrkimyksenä on saavuttaa yli 90 prosentin vähennys bussiliikenteen hiilidioksidipäästöissä ja haitallisissa lähipäästöissä vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteeseen pääseminen edellyttää sähköbussien käyttöä, uutta vähäpäästöistä dieselkalustoa ja biopolttoaineita.