Nokian matkapuhelintoiminnan kannattavuuden romahtaminen ja myynti viime vuonna Microsoftille oli ja on monelle suomalaiselle arka paikka. Miten kaikki saattoi mennä niin vikaan? Kuinka maailman suurin valmistaja onnistui möhlimään tilanteensa niin nopeasti, käytännössä muutamassa vuodessa?
Nokian kännykkäbisneksen romahtamisesta on jo tehty kirjoja. Pääjohtajaksi Microsoftilta tullut Stephen Elop ei ole saanut kovin mairittelevia arvosanoja ajastaan yhtiön johdossa, mutta on ehkä lyhytnäköistä syyttää yhtä miestä miljardibisneksen tuhosta.
Joskus asiat näyttäytyvät selkeämmin ulkopuolelta käsin. Linear Technologyn Pohjois-Euroopan toiminnosta vastaavalla Alastair Boydilla on näkemystä siitä, mitä Nokialle tapahtui. Boyd vietti paljon aikaa Suomessa 2000-luvun alussa kun Nokian kännykät olivat maailman huipulla. Hänen mukaansa Nokia matkapuhelinbisnes romahti, koska yrityksessä unohdettiin innovaatioiden arvo.
Boydin mukaan Nokia valitsi väärin halutessaan parantaa tulostaan erittäin tarkalla kulukontrollilla. Tämä tarkoitti käytännössä, että esimerkiksi Nokian komponenttivalintoja ohjasi enemmänkin hinta, kuin uudet innovativiiset ominaisuudet, joita rohkeammalla politiikalla olisi voinut käyttäjille tarjota.
Applen iPhonen vuonna 2007 alkanut menestys vain tavallaan alleviivasi Nokian valinnan vääryyttä. Apple ei halunnut myydä suurinta määrää älypuhelimia. Se halusi tarjota jotain poikkeuksellista, joka muuttaisi koko älypuhelimen laitteena. Siinä se totisesti onnistui.
Jo vuonna 2011 Applen kassaan kilahti kolme neljästä kännyköillä voittoa tehdystä dollarista. Tällä hetkellä tilanne voi olla vieläkin hankalampi muiden kannalta.
Alastair Boydin mukaan historia osoittaa, että innovatiivinen polku vie aina parempaan tulevaisuuteen. Vain kustannuksia tuijottamalla häivää lopulta aina. Tämä on opetus, jonka Nokia oppi todella kantapään kautta.
Alastair Boydin kirjoitus löytyy täältä.