Ketterä ohjelmistokehitys on uusissa yrityksissä itsestäänselvyys. Ruotsalainen Spotify on yksi ketteryyden parhaita malleja, sillä yhtiö on onnistunut menestymään ja kasvamaan ketterän nimeen vannoen. Nykyään Spotifyä kehittää jo yli 600 suunnittelijaa.
Spotifyn ketteryysvalmentaja Joakim Sundén oli yksi eilisen Agile Finlandin Scan Agile -konferenssipäivän esiintyjistä. Hän käsitteli esityksessään usein ongelmallista johtajuutta ketterissä organisaatioissa. - Johtajan rooli on tukea ympäristöä, jotta ihmiset voivat loistaa siinä, Sundén muotoili.
Ketteryysvalmistajia Spotifyllä on kolmisenkymmentä. Tiimejä tai squadeja 85-90. Scrumeissa tapahtuvassa kehityksessä Spotify vannoo autonomisuuden nimeen.
- Usein kehittäjät kuuluvat useaan tiimiin. On heidän arvioitava, mihin scrumiin on hyödyllisintä kulloinkin osallistua. Kannustamme siihen, että kehittäjät osoittavat epämuodollista johtajuutta.
Spotify on monella tapaa täysin erilainen kuin perinteinen yritys. - Organisaation rakenne on seurausta yrityksen kulttuurista, joka taas perustuu yhteisiin arvoihin, Sundén kuvasi.
Organisaatio ei muodosta Spotifyssä raportointirakennetta, vaan tukirakenteen. - Organisaation tärkein tehtävä on tukea tiimejä, jotka ovat kaiken toiminnan perusta.
Spotify on onnistunut skaalamaan ketterää rakennettaan yrityksen kasvaessa. Tästä on myös kirjoitettu artikkeleita ja tavallaan on syntynyt ”Spotify-malli” sille, miten ketterän pitää kasvaa. - Tämä vähän pelottaa minua, sillä emme itse käytä tällaista mallia, Sundén hauskuutti yleisöä.
Spotifyll on tietenkin myös perinteisiä, muodollisia johtajaposteja - product ownereita, tiiminvetäjiä, jne. Menestys pohjaa kuitenkin ihmisten luovuuteen ja osaamiseen, ei prosessiin.
- Vaikka se kuulostaa valtavan kliseiseltä, upeat ihmiset saavat aikaan upeita asioita, kun heille antaa mahdollisuuden olla upea, Lundén painotti.
60 miljoonaa Spotify-käyttäjää ja 15 miljoonaa maksavaa tilaajaa vahvistavat, että Spotify-malli toimii.