GPS-paikannus riittää mainiosta, mikäl tarkoitus on tietää esimerkiksi etäisyys määränpäähän. Joissakin sovelluksissa olisi käyttöä selvästi tarkemmalle paikannukselle. Amerikkalaistutkijat ovat kehittäneet menetelmän, joka tarkentaa GPS-paikannuksen muutamaan senttiin.
GPS-paikannuksessa sijainti lasketaan sen perusteella, kuinka kauan radiosignaaleilta kuluu aikaa vastaanottimeen päätymiseen. Sijaintitietoon tarvitaan neljän satelliitin signaali ja näin päästään noin 10 metrin tarkkuuteen.
Differentiaalisessa paikannuksessa päästään maa-asemia hyväksikäyttämällä noin metrin tarkkuuteen. Tämä ei kuitenkaan riitä esimerkiksi robottiautojen edellyttämään tarkkuuteen. Kalifornian yliopiston Riversiden yksikössä tutkimusryhmää vetäneen Jay Farrellin mukaan robottiauton täytyy tietää paitsi se, millä kaistalla se liikkuu myöskin se, missä kohtaa kaistaa auto on.
Tämä sijaintitieto tarvitaan lisäksi reaaliajassa ja nopealla kaistanleveydellä koko matkan ajan. Tämä onnistuu, kun GPS-mittausdata yhdistetääm liikeanturin tuottamaan informaatioon. Liikeanturi tuottaa täsmällisen sijaintitiedon, joka päivittyy nopeasti – siis käytännössä jatkuvasti.
Aiemmin tämänkaltainen tarkka paikannus on vaatinut raskasta laskentaa. Farrellin tiimi kehitti algoritmeja, jotka tuottavat täsmällisen sijaintitiedon selvästi vähemmällä laskennalla.
Tämän ansiosta laskentaa voidaan tehdä suhteellisen matalatehoisilla prosessoreilla. Tämän ansiosta senttimetrintason paikannus on mahdollisuus tuoda älypuhelimiin ja muihin henkilökohtaisiin laitteisiin ilman, että niiden hinta nousee.