Jos satelliitti ei kuulu, paikannus ei onnistu kovin tarkasti. Sveitsiläinen u-blox on esitellyt paikannusmoduulin, jonka sisälle on istutettu oma kiihtyvyysanturi. Sen avulla NEO-M8U-moduuli pitää auton tarkasti kartalla myös silloin, kun satelliittipaikannussignaalit ovat heikkoja tai niitä ei ole käytettävissä.
U-blox kutsuu tekniikkaa nimellä UDR (Untethered Dead Reckoning). Se viittaa periaatteeseen, jonka mukaan moduuli ei tarvitse – virran lisäksi – muita liitäntöjä autoon.
Markkinoilla on jo paikannusmoduuleja, jotka hyödyntävät auton järjestelmistä CAN-väylää pitkin tulevaa liiketietoa paikkatiedon tarkentamiseen esimerkiksi kaupunkiolosuhteissa ja tunneleissa. U-bloxin uutuus tekee anturifuusiota oman gyronsa/kiihtyvyysanturinsa avulla, ilman auton järjestelmien tuottamia signaaleja.
Tärkeimpiä NEO-M8U-moduulin etuja ovat tuotekehityksen ja asennuksen helppous. NEO-M8U näyttää tavalliselta paikannusvastaanottimelta ja toimii sen tavoin. Sen asentaminen ajoneuvoon ei vaadi erikoisvarusteita tai -kytkentöjä. Älykkään anturitekniikan ja jatkuvan automaattisen kalibroinnin ansiosta NEO-M8U voidaan asentaa ajoneuvoon mihin asentoon tahansa.
Moduulin tärkeimmät markkinat löytyvätkin näiltä jälkiasennusmarkkinoilta erilaisten lisälaitteiden muodossa. Auton kiinteisiin paikannusjärjestelmiin sillä ei pyritä, koska näissä tarvittava informaatio on jo CAN-väylän päässä.
Kun u-blox esitteli taannoin nyt julkistettua moduuliaan, tarve paikantaa auto metrin tarkkuudella kyseenalaistettiin. Tunnelissahan nyt harva autoilija yleensä eksyy. NEO-M8U-moduuli onkin valmis tulevia robottiautoja varten. Niissä tarkka sijaintitieto on ehdottoman tärkeää myös tunneleissa.
NEO-M8U-moduulin myynti aloitetaan vuoden 2016 toisen vuosineljänneksen alkupuolella. Moduuli on yhteensopiva aiempien NEO-moduulien kanssa yhtenäisten PIN-järjestelmien ja ohjelmistojen ansiosta. Moduulin MEMS-anturiosan on valmistanut Bosch Sensortech.