Kevyempi, pienempi ja edullisempi valmistaa, mutta energiatiheydeltään parempi. Näin vertaavat kiinalaistutkijat uutta akkukeksintöään nykyisiin litiumioniakkuhin. Innovaatio voi parantaa akkujen ominaisuuksia niin pienissä kannettavissa laitteissa kuin sähkö- ja hybridiautoissa.
Tutkimustyö on tehty Shenzhenin SIAT-instituutissa (Shenzhen Institutes of Advanced Technology). Uusi rakenne on nimeltään AGDIB, sillä akun elektrodit koostuvat alumiinigrafiitista (aluminum-graphite dual-ion battery). Elektrolyytti muodostaa perinteisesti litiumsuolasta ja karbonaattiliuoksesta.
Tutkijoiden mukaan AGDIB-akun valmistuskustannukset ovat noin 50 prosenttia nykyisiä LiIon-akkuja alhaisemmat. Niiden energiatiheys on 1,6-2,8-kertainen eli samankokoisella akulla esimerkiksi kännykkä jaksaisi toimia lähes kolme kertaa pidempään.
AGDIB-akkujen energiatheys voi yltää jopa 560 wattituntiin litraa kohti. Esimerkiksi tämän hetken Tesla-sähköautojen akuissa litraan voidaan varastoida virtaa 350 wattituntia. Käytännössä AGDIB-akulla ajettaisiin Teslalla 550 kilometrin matka nykyisen 425 kilometrin sijaan latausten välillä.
Seuraavaksi kiinalaistutkijat pyrkivät kaupallistamaan tekniikkansa. Tarvittaessa maassa on potentiaalia ryhtyä valmistamaan akkuja suurissa volyymeissä ja siten mullistaa koko nykyinen akkuteollisuus.