Korea tai tarkalleen ottaen Etelä-Korea on käynnistänyt hankkeen, jolla se aikoo kehittää merialuksilleen uuden navigointijärjestelmän. Syynä on Pohjois-Korean jatkuva GPS-signaalin häirintä, kertoo uutistoimisto Reuters.
GPS-sijaintitietoa voi häiritä monella tapaa. Siihen vaikuttaa myös sää, mutta pohjoiskorealaiset ovat erikoistuneet radio- ja satelliittipohjaiseen tahalliseen häirintää.
Korea onkin luvannut 13 miljoonan euron sopimuksen sille yritykselle, joka onnistuu kehittämään maa-asemiin perustuvan oman paikannusverkon. Sen pohjana käytetään eLoran-tekniikkaa.
Reutersin mukaan Pohjois-Korean viimeisin GPS-häirintäkampanja alkoi maaliskuun lopulla ja kesti noin viikon. Se vaikutti yli tuhannen Etelä-Korean lentokoneen paikannukseen ja 700 merialuksen kulkemiseen. GPS-signaalia häirittiin kaikkiaan viidestä sijainnista maiden välisen rajan pohjoispuolella.
Etelä-Korea esitti toiminnasta virallisen vastalauseensa YK:ssa. Pohjois-Korea on kiistänyt olleensa osallinen mihinkään häirintään.
GPS-signaalin häirinnällä on monia muitakin vaikutuksia kuin vain paikkatiedon hidastuminen tai epätarkentuminen. GPS-kellosignaalin katoaminen saa matkapuhelintukiasemat kaatumaan, it-verkot hidastumaan ja pankkijärjestelmät toimimaan epäluotettavasti. Myös sähköverkon hallintaan tulee ongelmia.
Eloran-järjestelmässä aluksiin niin ilmassa kuin merellä lähetetään huomattavasti GPS-signaali voimakkaampi signaali. Sitä on sen takia paljon vaikeampi häiritä. Tekniikkaa on testattu Euroopassa, Yhdysvalloissa, Venäjällä ja Intiassa.
Etelä-Koreassa eLoran-paikannusta on harkittu jo vuodesta 2011 lähtien. Toisin kuin Euroopassa, korelaisten ei tarvitse simuloida GPS-signaalin häirintää uutta tekniikkaa testatessaan.