Nokia on selvittänyt jo kymmennen kerran, millä perusteilla ihmiset valitsevat mobiilioperaattorinsa. Hinta on edelleen tärkein, sanovat yli 20 000 tutkimukseen osallistunutta käyttäjää eri maissa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kuluttajat haluavat enemmän läpinäkyvyyttä operaattorisopimuksiin. Monimutkainen sopimus datakattoineen tekee valinnasta vaikean.
Kännykänkäyttäjät ovat hieman aiempaa tyytyväisempiä nettiyhteyteensä, joten operaattorien investoinnit verkkoihinsa ovat ainakin jollakin tasolla onnistuneet. Tämä on tietysti jatkuva kilpajuoksu: lisääntyvä liikenne tukkii taas lopulta verkon, jonka kapasiteettia pitää kasvattaa.
Asiakaspalvelu on asia, johon operaattorin kannattaa panostaa. Nokian tutkimuksen mukaan asiakaspalvelun merkitys asiakasuskollisuudelle on 60 prosenttia suurempi kuin aiemmassa tutkimuksessa kaksi vuotta sitten.
Tutkimus paljasti myös tietoturvan kasvavan merkityksen. 90 prosenttia käyttäjistä kehittyneillä markkinoilla on huolissaan mobiiliturvallisuudesta. Lähes joka toinen (47 prosenttia vastaajista) vaihtaisi operaattoria, mikäli operaattorin tietomurto vaarantaisi heidän omia tietojaan.
Nokian Acquisition and Retention -tutkimuksesta voi lukea lisää yhtiön verkkosivuilla.