Ruotsalainen Volvo on esitellyt uuden konseptin, joka voi mullistaa tulevien sähköautojen akkuratkaisut. Uuden materiaalin ansiosta on mahdollista valmistaa autoon korin osia, joihin voidaan varastoida sähköenergiaa. Volvo Car otti ainoana autojenvalmistajana osaa EU-rahoitteiseen tutkimushankkeeseen, jossa oli mukana yhdeksän muuta osapuolta.
Projektissa haettiin vaihtoehtoa nykyisten sähkö- ja hybridiautojen raskaille, tilaavieville ja kalliille akkuratkaisuille. 3,5-vuotinen hanke kulminoitui S80-koeauton korissa.
Innovaatio perustuu hiilikuidun, nanoakkujen ja superkondensaattorien yhdistelmään. Hiilikuidusta ja polymeerihartsista muodostuvalla nanomateriaalilla superkondensaattoriakkurakenne voidaan laminoida korirugon ympärille.
Tätä energiaa varastoivaa materiaalia voidaan muodostaa esimerkiksi ovipaneeleihin, takaluukkuun ja lokasuojiin, mikä säästää merkittävästi tilaa. Hiilikuitumateriaali muotoillaan ja kovetetaan sen jälkeen uunissa.
Materiaaliin voidaan varastoida esimerkiksi talteen kerättyä jarrutusenergiaa. Lisäksi ”akustoa” voidaan ladata normaalisti sähköverkosta. Sähköä voidaan siirtää sähkömoottoriin samalla, kun korissa olevaa materiaalia ladataan.
Volvon mukaan materiaalia voidaan ladata normaaleja akkuja nopeammin. Lisäksi se on nykyakkuja selvästi kestävämpää.
Volvo on valmistanut kaksi komponenttia tekniikan testaamiseksi. Takaluukku on normaaleja takaluukkuja kevyempi ja konepelti telee auton rakenteen nykyistä kevyemmäksi ja kestävämmäksi. Volvon mukaan uudesta materiaalista tehty konepelti voisi korvata nykyiset start/stop-akut.
Molempia rakenteita on testattu S80-mallissa. Volvo kertoo, että uusi materiaali voisi vähentää auton kokonaispainoa jopa yli 15 prosenttia.