Erityisesti matkustaessa eri laitteiden laturiviidakko käy yleensä hermoille. Paras ratkaisu tähän olisi yksi ainoa laturi, johon eri laitteet liitettäisiin USB-väylällä. Nyt tällainen laturi on tulossa mahdolliseksi. Taustalla on Dialog Semiconductor ja sen kehittämä galliumnitridipohjainen tehoelektroniikka.
PC-myynti on alentunut tasaisesti jo useita vuosia. Gartner ei usko, että myyntilukemat palaavat enää entisille tasoilla. Tämä tarkoittaa, että valmistajien on kyettävä uudistamaan toimintaansa, jos ne haluavat ylipäänsä pysyä hengissä.
LTE-verkon viranomaisversio eli PS-LTE (Public Safety LTE) on jollakin aikataululla korvaamassa nykyiset digitaaliset viranomaisverkot, kuten kotimaisen Tetra-tekniikkaan pohjaavan VIRVE-verkkomme. Tekniikkaan vahvisti panostava Nokia on perustanut allianssin sen yleistymistä edistääkseen.
XP Power on julkaissut uuden digitaalisesti ohjatun AC-DC-teholähdesarjan. Nanoflex-niminen modulaarinen toteutus sopii 1U-profiilin räkkisovelluksiin. Se perustuu neljään moduuliin, voiden lähtöjännitteet asiakas saa itse ohjelmoida. Nanoflex-sarja pystyy tuottamaan 850-1200 watin tehon.
Esineiden internetistä kohistaan nyt kyllästymiseen asti. Silicon Labsin ohjelmistojen kehityksestä vastaava Skip Ashton muistuttaa, että IoT:n menestys riippuu kustannuksista, helppokäyttöisyydestä, yhteensopivuudesta ja siitä, että ratkaisut kestävät aikaa.
Kun jakelijalle on toista miljoonaa asiakasta, ei perinteinen teknisen tuen malli kentällä liikkuvine sovellusinsinööreineen enää toimi. RS Components näyttää mallia tulevaan: jatkossa sovellusinsinööri on digitaalinen.
Euroopan komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker piti tänään unionin tilaa koskevan vuosittaisen puheensa. Tietoliikenteen osalta Juncker maalasi kovat tavoitteet.
Aalto-yliopiston tutkijat ovat tehneet läpimurron onnistumalla liikuttelemaan hallitusti useita esineitä värähtelevän levyn päällä, yhden ainoan äänilähteen avulla. Soittamalla tarkkaan valittuja säveliä tutkijat pystyvät samanaikaisesti liikuttamaan esineitä valitsemiinsa eri suuntiin ja näin esimerkiksi kirjoittamaan eri kirjaimista koostuvia sanoja levyn päälle laitetuilla metallipaloilla.
1970-luvun lopulla Emacs-tekstieditorille kehitettiin vaihtoehto, joka sai nimekseen Vi. Nyt nimellä Vim (Vi IMproved) tunnettu editori on yli kymmenen vuoden tauon jälkeen saanut päivityksen. Versionumero on nyt kahdeksan.
Nykyaikaisen ohjauskeskuksen valmistuksessa komponenttien johdotus on lähes aina aikaavievin vaihe. Omron on kehittänyt johtimien liitäntätekniikkaa edelleen ja luonut Push-In Plus -liitäntäjärjestelmän, jonka ansiosta ohjauskeskusten johdotukseen kuluu selvästi aiempaa vähemmän aikaa.
Sähköauto on laite, joka Elon Muskin Tesla-visiona lupaa mullistaa koko liikkumisemme. Mutta näyttää siltä, ettei Tesla kykene viemään sähköautoa suurille massoille. Sen näyttää tekevän Chevroletin Bolt, joka on tulossa myyntiin ensi vuonna.
Kehittyneet kuljettajan apuvälineet (ADAS, Advanced Driver Assistance Systems) lisäävät autolla ajamisen turvallisuutta, mutta joissakin tapauksessa ne saavat auton ajamaan itsestään. Tätä laki ei salli, joten autojen pitää tunnistaa, milloin kuljettajan kädet ovat ratilla. Tähän avuksi on tulossa älypuhelinten kosketusnäytöiltä tuttu kapasitiivinen aistiminen.
Uuden iPhonen myötä Apple julkisti peräti kolme itse suunnittelemaansa prosessoria. Itse laitteen sovellusprosessori A10 Fusion sai rinnalleen uuden grafiikkaprosessorin kaksoiskameran ottamien kuvien käsittelyyn, mutta ehkäpä uusi W1-prosessori on näistä kaikista mielenkiintoisin.
HP ilmoittaa ostavansa korealaisen Samsungin tulostinliiketoiminnan. Kauppahinta on 1,05 miljardia dollaria. Tulostinalalla kyse on amerikkalaisten valmistajien suurimmasta yrityskaupasta.
Apple julkisti viime viikolla uuden iPhone 7 -älypuhelimensa. Laitetta markkinoitiin ytimekkäästi sloganilla ”This is 7”. Applen markkinointiosasto ei kuitenkaan ole tarkistanut, mitä kaikkea lause voi tarkoittaa eri puolilla maailmaa.
Elektroniikan suunnittelijat ja valmistajat ahkeroivat kehittääkseen ratkaisuja, jotka täyttävät nopeasti kasvavan sähköautoteollisuuden vaatimukset. Monet alan yritykset haluavat kehittää komponentteja tai järjestelmiä, jotka vievät sähköautot seuraavaan kehitysvaiheeseen ja nostavat näin koko EV-markkinat entistä kypsemmälle tasolle. Kaikkien tavoitteena on kasvattaa sähköautojen toimintamatkaa ja tuottaa näin lisäarvoa ajoneuvojen käyttäjille, OEM-valmistajille ja kuluttajille.
Joidenkin tutkimusten mukaan jopa puolet kaikesta ohjelmakoodista tuotetaan nyt jonkinlaisen tekoälyavustimen tuella. Ohjelmistoyhtiö SmartBearin teknologiajohtaja Dan Faulknerin mukaan tämä ei aina tarkoita pelkästään nopeampaa ja parempaa koodia.