Kun koronapandemia pakotti keväällä ihmiset eristyksiin, he alkoivat ostaa uutta viihde-elektroniikkaa. Tämä käy Elektroniikan Tukkukauppiaiden alkuvuoden tilastoista. Kodin elektroniikan, tietotekniikan, mobiililaitteiden sekä isojen ja pienten kodinkoneiden myynti nousi vuoden ensimmäisellä puoliskolla 9,5 prosenttia viime vuoteen verrattuna.
Voimakkaimmin kasvoi äänentoistolaitteiden (30,0 %) ja kodin tietotekniikan myynti (21,3 %), mikä osittain johtuu siirtymisestä etätöihin. Nyös matkapuhelimia (+7,5 %) sekä pieniä ja isoja kodinkoneet myytiin vuodentakasta enemmän.
Televisioiden myynti jatkoi tasaista 4,0 prosentin kasvuaan. Korona-aikana moni kotitalous päivitti kakkostelevisionsa tai hankki uuden kesäasunnolle vietävän tv:n. Siksi 32-43-tuumaisten osuus kasvoi selvästi vuoden ensimmäisellä puoliskolla, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.
Hifi- ja mobiilikuulokkeiden myynti nousi 47,0 ja tietokone- ja pelikuulokkeiden 42,2 prosenttia. Etäkokoukset olivat varmasti monille tärkeä syy uusien kuulokkeiden hankintaan. Älykkäitä monihuonekaiuttimia ostettiin 25,4 prosenttia enemmän kuin viime vuonna, ja myynnin arvo kasvoi 35,1 prosenttia. Mainioihin lukemiin ylsivät myös soundbar- ja soundbase-kaiuttimet (32,6 %) ja muut kaiuttimet (13,2 %). Bluetooth-kaiuttimien myynti jatkoi laskuaan 15,9 prosentin vauhtia.
Tietokoneiden myynti kasvoi 25,5 prosenttia, ja niitä ostettiin 191 310 kappaletta, eli 30,3 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019. Tablettikauppa vilkastui 12,3 prosentilla. Älypuhelimia ostettiin 909 921 kappaletta eli 3,5 prosenttia aiempaa vähemmän. Keskihinta kuitenkin nousi 6,9 prosenttia, joten myynti kasvoi 3,2 prosenttia. Älykellojen myynti jatkoi vahvaa kasvuaan (70,6 %), ja kappalemäärät nousivat peräti 78,5 prosenttia.