Elektroninen ohjaus eli Steer-by-Wire on käsitteenä tuttu jo vuosien takaa. Siitä huolimatta tuotantovaiheeseen ei ole vielä päässyt juuri lainkaan ilman ohjauspyörää ohjattavissa olevia ajoneuvoja tiukkojen tienkäytön turvamääräysten vuoksi. Nyt ensimmäiset ajoneuvojen tuotantoon tarkoitetut elektronisen ohjauksen mahdollistavat ratkaisut ovat saatavissa.

Artikkelin on kirjoittanut Rutronikin Ralf Hickl. Hän toimii yrityksessä Automotive-liiketoimintayksikön tuotemyyntipäällikkönä.

Nykyisissä servo-ohjausjärjestelmissä ohjauspyörä ja ohjausvaihde on kytketty mekaanisesti toisiinsa, jolloin kuljettaja ohjaa ohjauskulmaa kaikissa tilanteissa. Sen sijaan elektronisessa ohjauksessa ei mekaanista kytkentää tarvita, vaan sähköinen ohjausjärjestelmä vastaa täysin ohjauskulman vääntövoimasta. Kuljettaja saa korkeintaan ohjauspyörän – jos sellainen vielä on käytössä – välityksellä palautetta vaadittavista toimenpiteistä kulloisenkin ohjauskulman aikaansaamiseksi. Signaalit voidaan yhtä hyvin vastaanottaa ohjaussauvasta tai ajoneuvon navigointijärjestelmästä.

Ohjauspyörä ja ohjauspyörän akseliin kiinnittävä mekaniikka voidaan jättää kokonaan pois elektronista ohjausta käytettäessä. Tästä on paljon etua etenkin turvallisuuden kannalta. Ohjauspyörän akseliin kiinnittävä tanko on erityinen turvallisuusriski kuljettajalle ajoneuvojen edestäpäin tapahtuvissa törmäystilanteissa. Samalla ajoneuvon sisätiloissa vapautuu paljon tilaa, joihin voidaan sijoittaa uudenlaisia suunnitteluja ja konsepteja. Vapautuvaa tilaa voidaan käyttää myös autonomisessa ohjauksessa tarvittavien antureiden ja ohjausyksikköjen sijoittelua varten. Ne ovat välttämättömiä elektronisen ohjauksen toteuttamisessa ilman kuljettajaa ohjattavissa ajoneuvoissa.

 

Rakenteeltaan kehittyneimmissä järjestelmissä ohjausvaihteeseen siirtyvät signaalit perustuvat dataan, jota on kerätty monista eri lähteistä, kuten antureilta, kameroilta, ajankohtaisesta tilatiedosta ja ympäröivän alueen kartoista. Signaalit voidaan siirtää myös langattomasti, jolloin ajoneuvoa voidaan ohjata etäältä esimerkiksi vaarallisen alueen läpi tai ohitse.

Varma toiminta kaikkein tärkeintä

Monista eduistaan huolimatta elektronisen ohjauksen hyödyntäminen ajoneuvoissa on jäänyt lapsipuolen asemaan ja sitä on käytetty lähes yksinomaan invakulkuneuvoissa. Elektronista ohjausta käyttävien järjestelmien on täytettävä tiukat turvallisuusvaatimukset, koska kuljettajalla ei ole mahdollisuutta osallistua ohjaukseen järjestelmän vikaantumistilanteissa. Saadakseen ajoneuvolle hyväksynnän yleiseen tiekäyttöön ajoneuvon toimittajan on osoitettava, ettei järjestelmän vikaantuminen aiheuta vaaraa ihmisille. Järjestelmän on oltava tiukimpien ASIL D -vaatimusten mukainen. Vikavarmistettu toiminta, jossa automaattisen vianetsinnän avulla taataan turvallinen toiminta vikatilanteessa, on vielä kaukana todellisuudesta.

Elektronisen ohjauksen käyttöön oton perusedellytyksenä on vikatilanteissa toiminnallisuuden säilyttävä arkkitehtuuri, jossa virheenilmaisu ja järjestelmä toimivat sataprosenttisesti myös vikatilanteen vallitessa. Tämä edellyttää ainakin kahden rinnakkaisen järjestelmän käyttöönottoa. Onpa Schaeffler Paravan Technologie kehittänyt elektronista ohjausta varten tiekäyttöön hyväksytyn kolmen rinnakkaisen järjestelmän teknologian. Siinä kaikki prosessit ja komennot siirretään analysoitavaksi kolmeen keskusyksikköön ja siirretään sen jälkeen kaksikanavaisiin servomoottoreihin.

Schaeffler ilmoittaa ajaneensa elektronisella ohjauksella noin miljardi tiekilometriä samalla jatkuvasti optimoiden järjestelmää keräämiensä kokemusten perusteella. Yhtiö esitteli yksityiskohtaisia tuloksia koeajoistaan Rutronik Automotive Congressissa Saksassa viime syyskuussa.

Rinnakkaisjärjestelmien teknologian lisäksi tarjolla on myös ennaltaehkäisevän yllä- ja kunnossapidon palveluja, jotka varmistavat, että vikaantumiset saadaan suljettua pois jo mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Toisin sanoen asennusta ja kokoonpanoa voidaan korjata jo ennen kuin kuluminen ja osien ikääntyminen alkaa aiheuttaa vikoja.

Elektronisen ohjausjärjestelmän komponentteja

Elektronisen ohjauksen järjestelmä koostuu

  • toimilaitteena olevasta rinnakkaistoiminnallisesta turvamoottorista,
  • rinnakkaisesta ja siten turvallisesta enkooderista ohjauspyörässä, -sauvassa tai vastaavassa ohjauselementissä,
  • turvallisesta ohjausyksiköstä ohjaussignaalien arviointia ja toimilaitteen ohjausta varten,
  • luotettavasta tiedonsiirtoyhteydestä ajoneuvossa olevaan navigoinnin ohjausyksikköön, mikä takaa automaattisen ohjauksen ajoneuvon ympäristöstä tehtävien havainnointien perusteella.
Rinnakkaisuus varmistaa toiminnan

Elektronisen ohjauksen olennaisimmat osat koostuvat tehoelektroniikan komponenteista, useista mikro-ohjaimista ja antureista sekä tehonhallintapiireistä. Kaikki tärkeimmät toiminnot toteutetaan vähintään kaksikanavaisesti, jolloin rinnakkaisuus varmistaa toiminnan luotettavuuden.

Tehoelektroniikka koostuu useista lähtöasteista, joissa on lisäksi turvaeristimet moottorin ohjaamista varten. Kutakin rinnakkaisvarmisteista sovellusta kohden tähän tarvitaan parisen kymmentä teho-MOSFET-piiriä. Luotettavan sähköisen ohjausjärjestelmän (EPS, Electric Power Steering) toteuttamista varten Infineon ja hitex tarjoavat referenssisuunnitteluun tarkoitettuja tuotteitaan. Rinnakkaisvarmisteisen suunnittelun etenemistä kuvataan kuvassa 1.

Kuva 1: Infineon/hitexin ohjauselektroniikan referenssituote vikaantumista sietävän EPS-järjestelmän suunnitteluun.

Infineonin toisen sukupolven AURIX-mikro-ohjaimet ovat riittävän tehokkaita muuttamaan ohjaussignaalit nopeiksi moottorinohjaussignaaleiksi. AURIX-mikro-ohjaimet on kehitetty ISO 26262 -standardin mukaisesti ja ne täyttävät ASIL-D-vaatimukset synkronisia kaksoisytimiä hyödyntäen.

Useat anturit mittaavat pyörimiskulmaa, moottorin virtaa ja vääntövoimaa. Infineonin XENSIV-tuoteperheen anturit soveltuvat tämän tyyppisiin tehtäviin: lineaarinen Hall-anturi mittaamaan vääntövoimaa ja virtaa, integroitu magnetoresistiivinen iGMR-anturi määrittämään roottorin asennon ja Hall-kytkin indeksilaskentaan.

Tehonhallintaan tarvitaan turvallista toimintaa tarkkailevia mikropiirejä, kuten Infineonin autoelektroniikan sovelluksiin tarkoitettuja OPTIREG-tuoteperheen tehonsyöttöpiirejä. Tehonhallintapiirit noudattavat esi- ja jälkiohjauksen konseptia boost-and-buck tai LDO-regulaattorilla ja tukevat ASIL-D-vaatimuksia.

 

Kuva 2: Schaeffler Paravan Technologien elektronisen ohjauksen teknologialla toteutettu VW Arteon on käytössä turva-autona autokilpailuissa.

ETNtv

Watch ECF videos

TekoÀlyn avulla robotteja voidaan ohjata puheella

ETN - Technical article

Generatiivisen tekoälyn vallankumous, joka tuo chatbotit asiakaspalveluun ja mahdollistaa älykaiuttimien kaltaiset laitteet, on vasta alkua. Sama teknologia, joka ymmärtää ihmisten puhetta, siirtyy nyt robotiikkaan, missä se auttaa kehittämään algoritmeja robottien liikkeiden ohjaamiseen ja politiikkojen toteuttamiseen tärkeiden tehtävien suorittamiseksi.

Lue lisÀÀ...

SOM-ratkaisut ovat lÀÀketieteellisen elektroniikan luotettava tulevaisuus

Lääketieteellinen elektroniikka on yksi nopeimmin kasvavista teollisuudenaloista. Väestön ikääntyminen, erityisesti länsimaissa, ja terveydenhuollon teknologioiden jatkuva kehitys pitävät yllä kovaa kysyntää ja ohjaavat alan tutkimus- ja tuotekehitystä, kirjoittaa Digi Internationalin OEM-ratkaisuista Euroopassa vastaava johtaja Ronald Singh.

Lue lisÀÀ...

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

NEWSFLASH

 SPONSORS

 

Etteplan supports customers cross industries in digitalizing their business from requirement specifications to solution development and implementation. With over 30 years of experience, Etteplan has the needed expertise to develop a wide range of industrial applications, from large established companies to start-ups. We deliver complete turn-key solutions containing cross-discipline know-how.

 

CN Rood offers technical solutions in the field of testing and measurement. We aim to remain leaders in that regard. Our customers are often not looking for a product, but for a solution, and we all have the drive to work on that solution. What we love to do most is to continually work on the latest developments in the field of testing and measuring equipment. Now and in the future.

 


EBV Elektronik was founded in 1969 and is one of the leading specialists in European semiconductor distribution. This success is based on the underlying company philosophy, which was developed a long time ago and which still applies today: operational excellence, flexibility, reliability and execution – with the goal of achieving the highest degree of customer satisfaction.

 

Tria is a world leader in the design and manufacture of embedded computing for OEMs. We offer a broad range of off-the-shelf modules to fully customized systems built for our customers. With a global footprint and deep in-house expertise, we support innovators from design to delivery.

congatec is a rapidly growing technology company focusing on embedded and edge computing products and services. The high-performance computer modules are used in a wide range of applications and devices in industrial automation, medical technology, robotics, telecommunications and many other verticals.

 

Mespek was founded in 1989. Our main products are embedded electronic modules, industrial PCs with peripherals, KVM and server management products, as well as wireless solutions for IoT applications.

 

Since 1985, Digi International Inc. (Digi) has been a pioneer in wireless communication, forging the future for connected devices and responding to the needs of the people and enterprises that use them.

 

CVG Convergens is an ICT services company specialized in embedded systems, smart connected products and ICT systems and processes for SME businesses. Our mission is to help our clients, our team, and the society to improve and thrive by providing reliable and sustainable solutions, services, and products by creative and efficient application of technology.

 

BCC Solutions Oy is a Finnish company that, in addition to expert services, offers comprehensive equipment solutions for data transfer and telecommunication networks, as well as their analysis, testing and measurement. We broadly represent the industry's leading brands.

 

Acal BFi has trusted expertise in advanced electronics for 50 years. If you’re in search of a trusted technology solutions partner, your search ends here. Our extensive knowledge, cutting-edge portfolio, and worldwide capabilities are at your service to bring the future into reality.

 





ECF template