JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. ECF

Autoalan tiedotuskeskus järjesti tänään ”Sadasta nollaan” -webinaarin, jossa pohdittiin keinoja vähentää autoilun ja logistiikan päästöjä. Poliitikkopaneeliin päättynyt tapahtuma vahvisti ainakin sen, että auto ja autoilija säilyy tulevaisuudessakin verokannan ylläpitäjänä.

Liikenneministeri Timo Harakan asettama työryhmä sai tänään valmiiksi tiekarttaehdotuksen, jossa tavoitellaan tieliikenteen päästöjen puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Tiekartassa esitellään monia eri porkkanoita, mutta ikävät verolinjaukset on jätetty ensi syksyyn.

Paneelissa olivat mukana liikenneministeri Harakan (sd) lisäksi valtionvarainministeri Matti Vanhanen (kesk), ympäristöministeri Krista Mikkonen (vihr), sekä oppositiosta Kai Mykkänen (kok) ja Ville Tavio (ps). Ensimmäinen kysymys koski autoilun sähköistymisen aiheuttamaa veropohjan sulamista. Tutkimusten mukaan autoilu tuottaa vuoteen 2030 mennessä noin miljardi euroa vähemmän verotuloja valtiolla kuin tänään. Mutta pitäisikö tämä sama verotuotto kerätä autoilusta jatkossakin?

Vanhasen ja Mikkosen mukaan pitäisi, Harakan, Mykkäsen ja Tavion mukaan ei. Vanhanen muistutti, että miljardi euroa on vuonna 2030 prosentin verran bruttokansantuotteesta ja jotenkin ne tulot pitää autoilusta kerätä. Käytännössä keinoja on kaksi: polttoaineiden veronkorotukset ja verotusmallin muuttaminen esimerkiksi kilometri- ja tiepohjaiseksi. Ensimmäistä hellii Mikkonen, jälkimmäistä työstetään Vanhasen asettamassa työryhmässä.

Ongelma kaikissa uusissa malleissa on se, että sitä ei ole mahdollista toteuttaa sekä oikeudenmukaisesti että järkevästi. Harakka on ehdottanut, että pian kahteen euroon kallistuvaa bensalitraa kompensoitaisiin vähävaraisille, jotka joutuvat käyttämään polttomoottoriautoa syrjäseuduilla. Tämä kuulostaa yhdeltä uudelta tukihimmeliltä, johon kansalaiset sidotaan.

Vanhasen mallissa autoihin sitten asennetaan jonkinlainen paikannukseen perustuva laitteisto, joka raportoisi ajetut kilometrit tieluokittain keskitetysti valtiolle tai muulle viranomaiselle. Tähän malliin sisältyy monenlaisia ongelmia jo yksityisyydensuojasta lähtien. Se tarkoittaisi myös ylimääräisiä kustannuksia autonostajalle.

Tällä hetkellä sähköautojen ensirekisteröintiluvut eivät tue minkäänlaisten tiekarttojen toteutumista. Ruotsiin ja erityisesti Norjaan verrattuna sähköauto on meillä edelleen kuriositeetti. Autoalan käyttövoimaennusteissa uskotaan, että vuonna 2030 kolmannes ensirekisteröinneistä olisi sähköautoja. Se ei riitä alkuunkaan liikenteen päästöjen puolittamiseen.

Nyt ollaankin autoilussa omituisessa tilanteessa. Sähköautoja ostetaan erityisesti työsuhdeautoiksi eli kyse on paremmin toimeen tulevien huvista. Keskiluokka hankkii autonsa Saksasta tuotuna, jolloin iso osa autoista on isoja bensa- ja dieselautoja.

Liikenneministeri Harakka katsoo, että muutaman vuoden kuluttua työsuhdesähköautot valuvat markkinoille edullisempina sähkövaihtoautoina, jolloin autokanta uudistuu.

Tieliikenteen fossiilittomuuteen sisältyy paljon toiveita, mutta tällä hetkellä vähän villoja. Ainoa, mikä autoilun osalta on varmaa, on se, että kansalaisen pumpulla maksama hinta kasvaa. Edellinen hallitus nosti polttoaineveroja sadalla miljoonalla eurolla, nykyinen jo 250 miljoonalla. Hyvin todennäköistä on se, että uusia nostoja tulee vielä kuluvan hallituskauden aikana ja seuraavillakin kausilla.

Ja millaista ongelmaa ollaan ratkaisemassa? Vuonna 2017 Suomen CO2-päästöt olivat noin 60 miljoonaa tonnia. Siitä autoilun osuus oli viidennes. Maailmassa CO2-päästöjen määrä on reilut 32 gigatonnia, mistä Suomen osuus on 0,14 prosenttia. Suomalaisten henkilöautojen osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on hieman yli promillen kymmenesosa.

Huom. Ministeri Mikkosen erityisavustaja Riikka Yliluoma lähestyi ja pyysi korjaamaan artikkelin väittämän, että "Mikkonen hellisi polttoaineverojen korotusta veropohjan sulamisen paikkaamisen menetelmänä". Mikkosen mukaan keinona voidaan käyttää myös verotusmallin muuttamista.

Sadasta nollaan -esityksiin ja paneelikeskusteluun voi tutustua osoitteessa https://sadastanollaan.fi/. Paneelikeskustelu alkaa noin kohdassa 2:15:00.

 
 

Suomen suurin valtti kybersodassa on luottamus

Teknologia19 – Aalto-yliopiston kyberturvallisuusprofessori Jarno Limnéll uskoo, että luotettavuudesta voi tulla suomalaisten yritysten suurin myyntivaltti tulevaisuudessa. – Tärkein kysymys on tulevaisuudessa, kehen ja mihin voimme luottaa. Luottamuksesta on tulossa hyvin arvokas aineeton pääoma yrityksille, Limnéll sanoi eilen messukeskuksessa.

Lue lisää...

Korteilla vauhtia IoT-kehitykseen

Sulautetun laitteen kehitys onnistuu useimmiten helpoiten valmiiden moduulien avulla. Nykyään niitä saa myös tehokkailla Apollo Lake -sarjan prosessoreilla varustettuna.

Lue lisää...
 
 


Sponsors


congatec is a leading supplier of industrial computer modules using the standard form factors COM Express, Qseven and SMARC as well as single board computers and EDM services. congatec’s products can be used in a variety of industries and applications, such as industrial automation, medical, entertainment, transportation, telecommunication, test & measurement and point-of-sale.



Presentors


We offer custom, cost-effective solutions to help you fulfil your project. With our wealth of technology expertise, we can provide expert technical support and guidance at every stage of your design.



AFRY (previous ÅF Pöyry) offers customized SW, HW and mechatronics services to the embedded and industrial IoT-markets. Based on your needs we deliver requirement specification, design, implementation, manufactured product and maintenance for your intelligent and connected systems. AFRY has many years' experience in providing air-born products with high demands on quality and traceability, robust end-to-cloud solutions as well as cost-efficient end user products. We also provide expert consultants.



Exhibitors


DATA MODUL stands behind its claim as a worldwide leading supplier of professional “visual solutions” and is a reliable premier choice partner in the areas of display, touch, embedded and monitor solutions.



Kontron is a global leader in embedded computing technology (ECT). As a part of technology group S&T, Kontron offers a combined portfolio of secure hardware, middleware and services for Internet of Things (IoT) and Industry 4.0 applications. With its standard products and tailor-made solutions based on highly reliable state-of-the-art embedded technologies, Kontron provides secure and innovative applications for a variety of industries.




Rutronik has developed from a “one-man-company” into one of the worldwide leading broadline distributors, employing more than 1,600. In the electronic components market, Rutronik currently ranks 11th worldwide and is the third largest European distributor. The product range includes semiconductors, passive and electromechanical components as well as embedded boards, storage technologies, displays and wireless products.





ECF template