Itä-Suomen yliopisto ja Tampereen yliopisto julkistivat viime kuussa tutkimuksen, jonka mukaan Webaston tai muiden polttoainelämmittimien käytöstä dieselmoottoreissa ei ole juuri hyötyä kulutuksen tai päästöjen osalta. Mutta entä muuten, onko niistä ylipäätään hyötyä?

Talviaamuna moottorin esilämmityksestä on toki iso mukavuushyöty, kun ikkunat ovat puhtaat ja auto sisältä lämmin. Mutta siihenkö se jää? Eikö moottorin esilämmityksen pitäisi pidentää moottorin elinikää? Suurin osa ajomatkoista on vielä lyhyitä eli moottori voidaan kylmäkäynnistää useita kertoja talvipäivän aikana.

Esilämmittimien valmistajat toki kehuvat sitä, miten heidän laitteensa pitävät moottorin paremmassa kunnossa ja pidentävät niiden elinikää, mutta pikaisella haulla mitään puolueettomia tutkimuksen aiheesta ei tunnu löytyvän. Kysytään siis yhdeltä suomalaistutkimuksen alkuperäiseltä kirjoittajalta.

Miska Olin löytyi Teksasista A&M Universityn tohtoriohjelmasta. Hänenkään tiedossa ei ole tutkimuksia, joissa olisi selvitetty dieselmoottorin esilämmittimien vaikutusta moottorin elinikään. - Ei niitä varmaan ole kauheasti tehtykään, koska tuollaisen testin tekeminen olisi aika haastavaa. Ei se moottori kuitenkaan kovin nopeasti hajoa, vaikka ei koskaan käyttäisi mitään esilämmitystä, Olin sanoo.

Hänkin korostaa, että esimerkiksi Webasto ja Defa mainostavat esilämmittimiään sekä sillä, että ne vähentäisivät päästöjä ja polttoaineen kulutusta, mutta myös sillä, että moottori kestäisi pidempään. - Noille väitteille ei oikein ole hyvää tutkimuspohjaa.

Olin arvioi, että joskus vuosikymmeniä sitten esilämmitys olisi ollut moottorin kestävyyden kannalta tärkeämpi tekijä. - Nykymoottorit ja käytetyt voiteluaineet ovat niin kehittyneitä, että en usko kenenkään moottorin hajoavan, vaikka sitä ei koskaan esilämmittäisi. Kyllä se auto jostain muusta syystä hajoaa ennemmin. Mutta nämä siis vai arvioita, eivätkä perustu mihinkään tutkimukseen, Olin korostaa.

Itä-Suomen yliopiston ja Tampereen yliopiston yhteinen tutkimus julkaistiin Applied Energy -lehdessä. Autoilla ajettiin sama reitti kolmenlaisissa tilanteissa: kylmäkäynnistyksen jälkeen, esilämmitettynä ja moottori ajettuna lämpimäksi. Kylmäkäynnistyksen jälkeen moottorin jäähdytysneste tarvitsi lähes koko ajon (13,8 km, noin 19 minuuttia) saavuttaakseen optimaalisen toimintalämpötilansa (>60 °C). Tutkituissa ajoneuvoissa oli asennettuna joko sähkö- tai polttoainekäyttöinen esilämmitin.

Tutkimuksessa havaittiin hieman pienempää kokonaispolttoaineenkulutusta (10–20 %) kun auto oli ajettu lämpimäksi verrattaessa sitä kylmäkäynnistyksen jälkeiseen ajoon. Kuudesta tutkitusta ajoneuvosta kahdella, jotka molemmat olivat varustettu polttoainekäyttöisillä lisälämmittimillä, havaittiin pieniä polttoainesäästöjä esilämmityksen ansiosta. Näilläkin ajoneuvoilla moottorin esilämmitys ennen käynnistämistä auttoi vähentämään polttoaineen kulutusta vain alle 4 prosenttia verrattuna kylmäkäynnistyksiin.

Lue tutkimuksesta lisää täällä. Summa summarum: oli esilämmityksetä hyötyä tai ei, ei siitä haittaakaan ole. Ja lämmin auto aamulla lisää merkittävästi töihinlähdön mielekkyyttä.

 

 

ETNtv

Watch ECF videos

Tekoälyn avulla robotteja voidaan ohjata puheella

ETN - Technical article

Generatiivisen tekoälyn vallankumous, joka tuo chatbotit asiakaspalveluun ja mahdollistaa älykaiuttimien kaltaiset laitteet, on vasta alkua. Sama teknologia, joka ymmärtää ihmisten puhetta, siirtyy nyt robotiikkaan, missä se auttaa kehittämään algoritmeja robottien liikkeiden ohjaamiseen ja politiikkojen toteuttamiseen tärkeiden tehtävien suorittamiseksi.

Lue lisää...

SOM-ratkaisut ovat lääketieteellisen elektroniikan luotettava tulevaisuus

Lääketieteellinen elektroniikka on yksi nopeimmin kasvavista teollisuudenaloista. Väestön ikääntyminen, erityisesti länsimaissa, ja terveydenhuollon teknologioiden jatkuva kehitys pitävät yllä kovaa kysyntää ja ohjaavat alan tutkimus- ja tuotekehitystä, kirjoittaa Digi Internationalin OEM-ratkaisuista Euroopassa vastaava johtaja Ronald Singh.

Lue lisää...

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

NEWSFLASH

 SPONSORS

 

Etteplan supports customers cross industries in digitalizing their business from requirement specifications to solution development and implementation. With over 30 years of experience, Etteplan has the needed expertise to develop a wide range of industrial applications, from large established companies to start-ups. We deliver complete turn-key solutions containing cross-discipline know-how.

 

CN Rood offers technical solutions in the field of testing and measurement. We aim to remain leaders in that regard. Our customers are often not looking for a product, but for a solution, and we all have the drive to work on that solution. What we love to do most is to continually work on the latest developments in the field of testing and measuring equipment. Now and in the future.

 


EBV Elektronik was founded in 1969 and is one of the leading specialists in European semiconductor distribution. This success is based on the underlying company philosophy, which was developed a long time ago and which still applies today: operational excellence, flexibility, reliability and execution – with the goal of achieving the highest degree of customer satisfaction.

 

Tria is a world leader in the design and manufacture of embedded computing for OEMs. We offer a broad range of off-the-shelf modules to fully customized systems built for our customers. With a global footprint and deep in-house expertise, we support innovators from design to delivery.

congatec is a rapidly growing technology company focusing on embedded and edge computing products and services. The high-performance computer modules are used in a wide range of applications and devices in industrial automation, medical technology, robotics, telecommunications and many other verticals.

 

Mespek was founded in 1989. Our main products are embedded electronic modules, industrial PCs with peripherals, KVM and server management products, as well as wireless solutions for IoT applications.

 

Since 1985, Digi International Inc. (Digi) has been a pioneer in wireless communication, forging the future for connected devices and responding to the needs of the people and enterprises that use them.

 

CVG Convergens is an ICT services company specialized in embedded systems, smart connected products and ICT systems and processes for SME businesses. Our mission is to help our clients, our team, and the society to improve and thrive by providing reliable and sustainable solutions, services, and products by creative and efficient application of technology.

 

BCC Solutions Oy is a Finnish company that, in addition to expert services, offers comprehensive equipment solutions for data transfer and telecommunication networks, as well as their analysis, testing and measurement. We broadly represent the industry's leading brands.

 

Acal BFi has trusted expertise in advanced electronics for 50 years. If you’re in search of a trusted technology solutions partner, your search ends here. Our extensive knowledge, cutting-edge portfolio, and worldwide capabilities are at your service to bring the future into reality.

 





ECF template