Etävalvomolta ei edellytetä reaaliaikaista datayhteyttä robottiajoneuvoon. Osalla valmistajista löytynee korkeimman automaatiotason täysvalmius, mutta verkkoyhteyksien datansiirtonopeus ei sitä tue. Nyt kulkulaitteen sallitaan bufferoida, varastoida tarvitsemaansa ohjausdataa mutta ehto on, että sen on pysähdyttävä toimialueensa rajalle.

Vuoden alusta voimaan astuneen liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräyksen odotetaan vauhdittavan automaattisesti toimivien sekä rekisteröityjen että rekisteröimättömien kulkuneuvojen liikennöintiä.

Taustalla robottiajoneuvovalmistajien ja -liikennöitsijöiden mukaan on pettymys siihen, että langattomat mobiiliverkot eivät vedäkään dataa mainoksissa luvatulla tavalla, vaan latenssi on milloin mitäkin.

Datan bufferointi ajotietotokoneen muistiin toimii, mutta hidastaa reaaliaikaisten kaksisuuntaisten säätöjärjestelmien kehitystä. Siksi EU:sa valmistellaan jo uusia säädöksiä ja kehitysohjelmia.

Level 5 mahdollinen

- Tämän vuoden syksyllä alkaa EU-projekti, jossa kehitämme kaksisuuntaista reaaliaikaista datansiirtoa, sanoo kuopiolaisen tieharjausautomaation kehittäjä, Trombia Technologies Oy:n toimitusjohtaja Antti Nikkanen (kuvassa).

Niin tieliikennerobottien kuin -autojenkin loikka täysautomaatioon, operaatiotasolle Level 5, on tehtävissä. - Meillä on periaatteellinen valmius täysautomaatioon, Nikkanen lisää.

Varmuus alle sekuntiin putoavasta latenssista datan verkkosiirrossa on haave. VTT:n lisäksi siirto-ongelmat on todettu Traficomin omissa mittaukissa.

- Koska sadan prosentin varmuudella toimivaa datansiirtoa ei ole taidettu vielä keksiäkään. Kutakuinkin kaikessa liikenteen automaatiossa on taustalla oltava se perusajatus, että ajoneuvon tulee kyetä selviytymään pääosin ajosuoritteestaan ilman jatkuvaa tiedonsiirtoa ja viimeistään sen tulee kyetä saattamaan itsensä riskit minimoivaan tilaan ilman riippuvuutta mihinkään ulkopuoliseen ja turvallisuus itsessään ei saa olla riippuvainen tiedonsiirron varmuudesta, sanoo tyyppihyväksynnän erityisasiantuntija Jukka Juhola Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.

Juhola puhuu turvallisuudesta, joka saavutetaan datansiirron välimuistitoiminnoilla.

- Nopeammille ja varmemmille yhteyksille löytynee toki aina tarvitsijansa. Mutta ajoneuvosääntelyn kannalta tuota käytettyä tiedonsiirtoteknologiaa ei ole tarpeen kovin tarkasti säädellä, koska perusvaatimus ajoneuvon kyvystä toimia itsenäisesti kriittisissä tilanteissa menee tärkeysjärjestyksessä sen yli, Juhola lisää.

”Latenssia sallitaan tarpeen mukaan”

Erityisesti syynissä ovat automaattiset tavarankuljettimet, joiden tulee kyetä pysähtymään ja pysymään paikallaan, jos kulkupeli ei ole enää teknisen toiminta-alueen sisällä.

- Tämä suunniteltu toiminta-alue on suomennettuna kieltämättä hieman tökerö termi, mutta ei ole parempaakaan käyttöön, Juhola pohtii.

Automaattiajamiseen satsaavat valmistajat Juholan mukaan tähtäävät siihen, että auto osaa toimia suurimman osan ajasta itsenäisesti ja dataa siirretään ennakoivasti. - Eli kriittiset tilanteet eivät vaadi online-datasiirtoa ja latenssia sallitaan sen mukaisesti.

Eri pyörämäärillä varustettujen kevyiden sähköajoneuvojen ja kevyiden automaattisten tavarankuljettimien rakenne ja liikkumisnopeudet määritelellään 1.1.2024 annetulla määräyksellä, joka korvaa vuoden 2021 määräyskosteen.

- Vaatimuksena koeluvan saamiseen on niin sanottu minimiriskitoiminto.

Reijo Jälkö, johtava asiantuntija liikenne ja viestintävirasto Traficomista huomauttaa, että viraston käsittelyssä on useita toimilupia, mm. robottibussien kanssa liikennöivältä Remoted Oy:ltä. Siksi tarkkoja kommentteja ei heru. Remoted itse kertoo saavuttaneensa 100-prosenttisen automaation ja vaunussa mukana olevan turvakuljettajan tarvetta ei enää olisi.

Teksti ja kuva Reijo Holopainen

ETNtv

Watch ECF videos

TekoÀlyn avulla robotteja voidaan ohjata puheella

ETN - Technical article

Generatiivisen tekoälyn vallankumous, joka tuo chatbotit asiakaspalveluun ja mahdollistaa älykaiuttimien kaltaiset laitteet, on vasta alkua. Sama teknologia, joka ymmärtää ihmisten puhetta, siirtyy nyt robotiikkaan, missä se auttaa kehittämään algoritmeja robottien liikkeiden ohjaamiseen ja politiikkojen toteuttamiseen tärkeiden tehtävien suorittamiseksi.

Lue lisÀÀ...

SOM-ratkaisut ovat lÀÀketieteellisen elektroniikan luotettava tulevaisuus

Lääketieteellinen elektroniikka on yksi nopeimmin kasvavista teollisuudenaloista. Väestön ikääntyminen, erityisesti länsimaissa, ja terveydenhuollon teknologioiden jatkuva kehitys pitävät yllä kovaa kysyntää ja ohjaavat alan tutkimus- ja tuotekehitystä, kirjoittaa Digi Internationalin OEM-ratkaisuista Euroopassa vastaava johtaja Ronald Singh.

Lue lisÀÀ...

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

NEWSFLASH

 SPONSORS

 

Etteplan supports customers cross industries in digitalizing their business from requirement specifications to solution development and implementation. With over 30 years of experience, Etteplan has the needed expertise to develop a wide range of industrial applications, from large established companies to start-ups. We deliver complete turn-key solutions containing cross-discipline know-how.

 

CN Rood offers technical solutions in the field of testing and measurement. We aim to remain leaders in that regard. Our customers are often not looking for a product, but for a solution, and we all have the drive to work on that solution. What we love to do most is to continually work on the latest developments in the field of testing and measuring equipment. Now and in the future.

 


EBV Elektronik was founded in 1969 and is one of the leading specialists in European semiconductor distribution. This success is based on the underlying company philosophy, which was developed a long time ago and which still applies today: operational excellence, flexibility, reliability and execution – with the goal of achieving the highest degree of customer satisfaction.

 

Tria is a world leader in the design and manufacture of embedded computing for OEMs. We offer a broad range of off-the-shelf modules to fully customized systems built for our customers. With a global footprint and deep in-house expertise, we support innovators from design to delivery.

congatec is a rapidly growing technology company focusing on embedded and edge computing products and services. The high-performance computer modules are used in a wide range of applications and devices in industrial automation, medical technology, robotics, telecommunications and many other verticals.

 

Mespek was founded in 1989. Our main products are embedded electronic modules, industrial PCs with peripherals, KVM and server management products, as well as wireless solutions for IoT applications.

 

Since 1985, Digi International Inc. (Digi) has been a pioneer in wireless communication, forging the future for connected devices and responding to the needs of the people and enterprises that use them.

 

CVG Convergens is an ICT services company specialized in embedded systems, smart connected products and ICT systems and processes for SME businesses. Our mission is to help our clients, our team, and the society to improve and thrive by providing reliable and sustainable solutions, services, and products by creative and efficient application of technology.

 

BCC Solutions Oy is a Finnish company that, in addition to expert services, offers comprehensive equipment solutions for data transfer and telecommunication networks, as well as their analysis, testing and measurement. We broadly represent the industry's leading brands.

 

Acal BFi has trusted expertise in advanced electronics for 50 years. If you’re in search of a trusted technology solutions partner, your search ends here. Our extensive knowledge, cutting-edge portfolio, and worldwide capabilities are at your service to bring the future into reality.

 





ECF template