Polttomoottoriautoista monet haluavat eroon, joten Formula E on se paikka, jossa sähköautojen uusimpia tekniikoita kehitetään. Kehitys sähköformuloissa on ollut nopeaa, mutta Monacon e-prix viikonloppuna osoitti, että tallella ja tekniikkaa kehittävillä on vielä paljon työtä edessään.

Tälle, marraskuussa alkaneelle kaudella e-formuloissa siirryttiin toisen polven autoihin. Aiemmin kuskit vaihtoivat autoa kisan puolivälissä, kun akun kapasiteetti ei riittänyt minkään järkevän kisapituuden ajamiseen. Nyt akun 54 kilowattitunnin kapasiteetti riittää 45 minuutin ajamiseen.

Suuret autonvalmistajat ovat panostamassa yhä vahvemmin e-formuloihin. Nyt ajettavalla viidennellä kaudella mukana ovat jo Audi, BMW, Jaguar ja Nissan. Ensi kaudella mukaan tulee Mercedes. Lauantaina kisa Monacon kaduilla kuitenkin osoitti, että kilpailu on kovaa. Kun autosta noin 80 prosenttia on vakioitu (runko, renkaat, McLarenin toimittavat akut), tallien erot tulevat voimansiirrosta ja kuskeista.

Venturi-tallin johtaja Susie Wolff sanoi, että suurimmat erot autoissa tehdään ohjelmistoilla. – Meillä oli vaikea alkukausi, mutta parannukset voimansiirron softaan ovat auttaneet.

Monacossa tämä näkyi niin, että epäonnisesti kauden aloittanut ykköskuski Felipe Massa ajoi kisassa kolmanneksi. Monacossa ohittaminen ohuella katuradalla on lähes yhtä vaikeaa kuin F1-autoilla, joten ilman aika-ajon superpole-osuuden kaiteisiin osumista uima-altaan jälkeen Massa olisi voinut lähteä kisaan eturivistä.

Monacossa sähköformulat ajavat lyhyempää rataa kuin F1-autot. Kierros kesti on noin 50 sekuntia, mikä on yli kaksi sekuntia nopeammin kuin viime vuonna. Viime vuonna nopein kierros F1-autolla oli Monacossa 1.14,260. Todennäköisesti Formula E -auto kuluttaisi täysimittaisella kierroksella aikaa yli kaksi minuuttia.

Venturi-tallin logistiikasta vastaavan Delphine Biscayen mukaan Formula E -autoilla ajetaan aina kaupungeissa, eikä Monacoa lukuunottamatta koskaan samalla radalla. – Haluamme välttää vertailua F1:een, koska tällä hetkellä vertailu ei vielä olisi reilua, Biscaye sanoi Monacossa.

Sähköformula painaa kuskin kanssa 800 kiloa. Tälle kaudelle kasvatetun akun paino on 250 kiloa ja siihen on varastoitu 54 kilowattituntia energiaa. Maksimiteho on rajattu 250 kilowattiin, jolla auto kulkee reilusti yli 200 kilometriä tunnissa myös Monacon kapeilla kaduilla. Akuston lataaminen onnistuu tunnissa, mutta korkeat jännitteet edellyttävät melkoisia turvatoimia.

Kiihtyvyys autoissa on kovaa luokkaa: sähkömoottorin teho on heti käytettävissä, joten autot lähtevät ruudusta liikkeelle F1autoa nopeammin. Kovin kauaa ne eivät toki edellä ole. Kisa on tietysti hyvin erilainen kuin F1-kisa. Autot eivät ole äänettömiä, mutta eniten ääntä tulee renkaista ja invertteristä. Toisin kun F1:ssä, sähköformuloissa on vain yhdenkaltaiset renkaat, jotka toimivat joka säällä. Jo renkaissa Formula E antaa paljon tasoitusta F1-autoille. FIA:n mukaan Formula E -auto on 10 desibeliä äänekkäämpi kuin normaali henkilöauto.

Formula E kiinnostaa autonvalmistajia, koska sähköautoilu nähdään niin laajasti liikkumisen tulevaisuudeksi. Elektroniikkafirmoille Formula E on todellinen näytönpaikka, koska esimerkiksi muita paremmilla tehokomponenteilla tehdään eroa kilpailijoihin. Nopeimmissa autoissa on paras elektroniikka. Kun kaikki autot ovat puolen sekunnin sisällä kierrosajoissa ja aika-ajoen kärki mahtuu parin kymmenyksen sisään, erot tehdään auton takapäässä, jossa akun energia muunnetaan vedoksi.

Formula E -kisaa on pyritty monin tavoin tekemään tasaväkisemmäksi. Kisassa kuskeilla on käytössään noin 270 hevosvoimaa. Jokaisen kuskin on kisan aikana käytettävä kaksi kertaa ns. Attack-modea, jolla teho kasvaa hetkellisesti 301 hevosvoimaan. Lisäksi fanit voivat äänestää kuskeille verkossa ns- Fan boost -lisätehoa, jolloin käytössä on 335 hevosvoimaa. Kisataktiikka liittyykin ennen kaikkea näiden tehonlisäysten kontrolloimiseen.

ETNtv

Watch ECF videos

Tekoälyn avulla robotteja voidaan ohjata puheella

ETN - Technical article

Generatiivisen tekoälyn vallankumous, joka tuo chatbotit asiakaspalveluun ja mahdollistaa älykaiuttimien kaltaiset laitteet, on vasta alkua. Sama teknologia, joka ymmärtää ihmisten puhetta, siirtyy nyt robotiikkaan, missä se auttaa kehittämään algoritmeja robottien liikkeiden ohjaamiseen ja politiikkojen toteuttamiseen tärkeiden tehtävien suorittamiseksi.

Lue lisää...

SOM-ratkaisut ovat lääketieteellisen elektroniikan luotettava tulevaisuus

Lääketieteellinen elektroniikka on yksi nopeimmin kasvavista teollisuudenaloista. Väestön ikääntyminen, erityisesti länsimaissa, ja terveydenhuollon teknologioiden jatkuva kehitys pitävät yllä kovaa kysyntää ja ohjaavat alan tutkimus- ja tuotekehitystä, kirjoittaa Digi Internationalin OEM-ratkaisuista Euroopassa vastaava johtaja Ronald Singh.

Lue lisää...

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

NEWSFLASH

 SPONSORS

 

Etteplan supports customers cross industries in digitalizing their business from requirement specifications to solution development and implementation. With over 30 years of experience, Etteplan has the needed expertise to develop a wide range of industrial applications, from large established companies to start-ups. We deliver complete turn-key solutions containing cross-discipline know-how.

 

CN Rood offers technical solutions in the field of testing and measurement. We aim to remain leaders in that regard. Our customers are often not looking for a product, but for a solution, and we all have the drive to work on that solution. What we love to do most is to continually work on the latest developments in the field of testing and measuring equipment. Now and in the future.

 


EBV Elektronik was founded in 1969 and is one of the leading specialists in European semiconductor distribution. This success is based on the underlying company philosophy, which was developed a long time ago and which still applies today: operational excellence, flexibility, reliability and execution – with the goal of achieving the highest degree of customer satisfaction.

 

Tria is a world leader in the design and manufacture of embedded computing for OEMs. We offer a broad range of off-the-shelf modules to fully customized systems built for our customers. With a global footprint and deep in-house expertise, we support innovators from design to delivery.

congatec is a rapidly growing technology company focusing on embedded and edge computing products and services. The high-performance computer modules are used in a wide range of applications and devices in industrial automation, medical technology, robotics, telecommunications and many other verticals.

 

Mespek was founded in 1989. Our main products are embedded electronic modules, industrial PCs with peripherals, KVM and server management products, as well as wireless solutions for IoT applications.

 

Since 1985, Digi International Inc. (Digi) has been a pioneer in wireless communication, forging the future for connected devices and responding to the needs of the people and enterprises that use them.

 

CVG Convergens is an ICT services company specialized in embedded systems, smart connected products and ICT systems and processes for SME businesses. Our mission is to help our clients, our team, and the society to improve and thrive by providing reliable and sustainable solutions, services, and products by creative and efficient application of technology.

 

BCC Solutions Oy is a Finnish company that, in addition to expert services, offers comprehensive equipment solutions for data transfer and telecommunication networks, as well as their analysis, testing and measurement. We broadly represent the industry's leading brands.

 

Acal BFi has trusted expertise in advanced electronics for 50 years. If you’re in search of a trusted technology solutions partner, your search ends here. Our extensive knowledge, cutting-edge portfolio, and worldwide capabilities are at your service to bring the future into reality.

 





ECF template