JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. ECF

Autoalan tutkimusjärjestö JATO Dynamics on laatinut vankan raportin eurooppalaisen henkilöautoliikenteen päästöistä. Tulokset näyttävät kumoavan myytin Suomen saastuttavasta autokannasta. Suomi kuuluu JATOn vertailussa lähes parhaaseen A-ryhmään.

Liikenne aiheuttaa noin viidenneksen Suomen kasvihuonepäästöistä. Henkilöautot tuottivat vuonna 2018 noin kuusi miljoonaa tonnia CO2-päästöjä (hiilidioksidiekvivalenttia). Tätä määrää halutaan nyt eri toimin vähentää reilusti. Keinoina ovat sähköautoilun suosiminen ja polttomoottoriautoilun hankaloittaminen verotuspäätöksin.

JATOn mukaan kuva Suomen liikennepäästöistä ei kuitenkaan ole niin synkkä kuin millaiseksi sen moni haluaisi maalata. Olemme yksi kuudesta EU-maasta, jossa henkilöauton keskimääräiset päästöt jäävät alle sataan grammaan kilometriä kohti.

Listan kärjessä ovat Hollanti, Portugali, Tanska, Ruotsi ja Ranska. Näistä Hollannin ja Ruotsin tuloksia parantaa sähköautojen suuri määrä: Ruotsissa 32 prosenttia uusista rekisteröidyistä henkilöautoista on sähköautoja, Hollannissa 25 prosenttia.

Sähköautojen yleistyminen näkyy suoraan EU:n alueen henkilöautojen päästöluvuissa. Vuonna 2019 henkilöauto EU:n alueella aiheutti keskimäärin 121,6 gramman päästöt kilometrillä. Viime vuonna lukema putosi 106,7 grammaan kilometrillä eli 12 prosenttia edellisvuotta pienemmäksi.

Vaikka meillä sähköautojen osuus uusista henkilöautoista on edelleen marginaalinen, henkilöautomme tuottavat keskimäärin 99,6 grammaa päästöjä kilometrillä. EU:n vertailussa kuulumme selvästi kärkeen. Olemme merkittävästi edellä esimerkiksi Puolaa, Slovakiaa ja Tshekkiä.

JATOn tilastoista käy myös ilmi, mitkä polttoaineet ovat suurimpia ympäristörikollisia. Lista ei yllätä. Dieselautojen keskimääräiset päästöt ovat 119,9 grammaa kilometrillä, bensiiniautojen 116,1 g/km, LPG-kaasuautoissa 109,5 g/km, luonnonkaasuautoissa 96,1 g/km ja sähköautoissa 18,9 g/km. Vetyautot on tässä vertailussa omaa luokkaansa nollapäästöineen.

Ongelma on se, että kolme neljästä autosta Euroopassa toimii edelleen polttomoottorilla. Vaikka esimerkiksi tila-autojen ja citymaastureiden päästöjä on onnistuttu vähentämään merkittävästi, se ei riitä kunnianhimoisimpien päästövähennystavoitteiden saavuttamiseen.

Suomessa tuloksia voisi toki hyödyntää esimerkiksi autoverotuksen poliittisessa päätöksenteossa. Polttomoottoriautojen kategorinen kieltäminen on lyhytnäköistä, kun valmistajat ovat niistä joka tapauksessa luopumassa tämän vuosikymmenen aikana.

Sen sijaan Suomen kannattaisi panostaa sähkö- ja vetyautoilun kannustimiin. Mikäli sähkö- ja bensa-auto maksavat saman verran ja käytössä on kattava latausinfra, kuluttaja ostaa sähköauton. Ilman kannustimia Suomeen uhkaa syntyä käytettyjen eurooppalaisten polttomoottoriautojen reservaatti, minkä myötä päästövähennystavoitteet jäävät väistämättä saavuttamatta.

 
 

Suomen suurin valtti kybersodassa on luottamus

Teknologia19 – Aalto-yliopiston kyberturvallisuusprofessori Jarno Limnéll uskoo, että luotettavuudesta voi tulla suomalaisten yritysten suurin myyntivaltti tulevaisuudessa. – Tärkein kysymys on tulevaisuudessa, kehen ja mihin voimme luottaa. Luottamuksesta on tulossa hyvin arvokas aineeton pääoma yrityksille, Limnéll sanoi eilen messukeskuksessa.

Lue lisää...

Korteilla vauhtia IoT-kehitykseen

Sulautetun laitteen kehitys onnistuu useimmiten helpoiten valmiiden moduulien avulla. Nykyään niitä saa myös tehokkailla Apollo Lake -sarjan prosessoreilla varustettuna.

Lue lisää...
 
 
ETN_fi Free webinar on FPGA testing. See more here -> https://t.co/jIt8D1yUpx
ETN_fi Finnish Sensible 4 brings their autonomous car SW to market in 2021. It is all about sensor fusion!… https://t.co/tq0vhFFgAs
ETN_fi Myytti murtui: Suomen autokanta ei ole erityisen saastuttava https://t.co/M73Sq2bqnn @Autoala @TraficomFinland @lvmfi #liikenne #päästöt
ETN_fi FreeBuds 4i. BT 5.2, ANC, long battery life, 99 euros. https://t.co/Sw0HkL7utv @Huawei #freebuds4i


Sponsors


congatec is a leading supplier of industrial computer modules using the standard form factors COM Express, Qseven and SMARC as well as single board computers and EDM services. congatec’s products can be used in a variety of industries and applications, such as industrial automation, medical, entertainment, transportation, telecommunication, test & measurement and point-of-sale.



Presentors


We offer custom, cost-effective solutions to help you fulfil your project. With our wealth of technology expertise, we can provide expert technical support and guidance at every stage of your design.



AFRY (previous ÅF Pöyry) offers customized SW, HW and mechatronics services to the embedded and industrial IoT-markets. Based on your needs we deliver requirement specification, design, implementation, manufactured product and maintenance for your intelligent and connected systems. AFRY has many years' experience in providing air-born products with high demands on quality and traceability, robust end-to-cloud solutions as well as cost-efficient end user products. We also provide expert consultants.



Exhibitors


DATA MODUL stands behind its claim as a worldwide leading supplier of professional “visual solutions” and is a reliable premier choice partner in the areas of display, touch, embedded and monitor solutions.



Kontron is a global leader in embedded computing technology (ECT). As a part of technology group S&T, Kontron offers a combined portfolio of secure hardware, middleware and services for Internet of Things (IoT) and Industry 4.0 applications. With its standard products and tailor-made solutions based on highly reliable state-of-the-art embedded technologies, Kontron provides secure and innovative applications for a variety of industries.




Rutronik has developed from a “one-man-company” into one of the worldwide leading broadline distributors, employing more than 1,600. In the electronic components market, Rutronik currently ranks 11th worldwide and is the third largest European distributor. The product range includes semiconductors, passive and electromechanical components as well as embedded boards, storage technologies, displays and wireless products.





ECF template